Söndag.......



........ har det blivit....
Ännu en vecka är lagd åt handlingarna om än att det är några timmar kvar.
En grå morgon har det varit men det börjar re sig, solen kämpar för att komma fram så det blir nog en fin oktobersöndag.
Jag är ensam hemma, sambon jobbar ju numera helg så jag får se vad jag hittar på.

Men det blir väl en blandning av lite städning, en pw i oktobersolen, en tur in till stan för att hämta tvätt som pinglan B tvättat åt mig.
Tur man har vänner som ställer upp när det krisar......
Å så laga lite mat oxå...

I fredags kväll så blev det en återblick på 70 talet, vi gjorde varma mackor på levainbröd.
Jäklar så gott det var !!!
Man glömmer bort det mellan varven, tänk så många varma mackor man ätit när man var barn-tonåring.
Å ikväll blir det ännu en 70 tals middag, Flygande Jacob 😊
Har kycklingrester sen tidigare som måste ätas upp, bananer som börjar bli övermogna samt en skvätt paprikachilifraiche i kylen å en ½ påse salta jordnötter så det blir perfekt.
Mintpäron är oxå en oslagbar efterrätt från 70 talet.
Päron med After Eight plattor på i ugnen å sen lite vaniljglass till det.

Har botaniserat bland alla mina recept å jag är inte klar än, försöker få lite nya infallsvinklar med maten.
Så lätt att bara köra runt det gamla vanliga, nu blir veckorna dessutom lite annorlunda när han jobbar helg så jag får tänka på lite annat sätt.
Inte så lätt när man kört samma rutiner i över 3 år men det går säkert.
Nu är jag sugen på riktigt rekorderlig mat som bruna bönor å nån kryddkorv typ bratwurst, fläsk med löksås får det oxå bli inom kort.
Ni vet väl att 100% av Sverige alla bruna bönor odlas på sö.Öland??
Tur för mig som är ölänning å van vid dylik mat att han är från Polen där dom har liknande maträtter.
Pasta scampi är såååååååå gott å annan "lättare" mat men riktig, rekorderlig mat är oslagbart.

Är lite sugen på att baka brownie, det är ju kladdkakans dag 7e nov.
När man bara är 2 är det lättare att göra portionsbitar än att baka en hel kladdkaka för bara 2 pers.
Ska bara hitta receptet....... 😏

Nu ska jag ha en stund till i soffan innan jag börjar dagen på allvar, det är ju faktiskt söndag....

HA EN SKÖN SÖNDAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg