Halloween.........





........ står för dörren......
Alltid samma tjafs om det, NÄR ska man egentligen firas å måste det blandas med svenska All helgonahelgen??
Halloween firas ALLTID 31a okt !!!!!
Att det sen i Sverige alltid ska skjutas till närmaste helg är en annan sak men Halloween är 31a okt.

Halloween, alternativt Hallowe'en (från engelskans [All] hallows eve[ning], '[alla] döda själars afton'[1]) är en högtid som firas den 31 oktober. Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland, via USA, dit många irländska emigranter kom under 1840-talets svält- och nödår
En halloweentradition bland barn är att klä ut sig i spökkostymer, och gå runt i kvarteret för att be grannarna om bus eller godis, liknande den likaledes påhittade numera avsomnade sekulära påsktraditionen med påskkärringar i Sverige och Finland. I engelsktalande nationer kan denna högtid även gå under benämningen "Allhalloween",[3] "All Hallows' Eve" eller "All Saints' Eve".  


En av de fyra årstidshögtiderna hos kelterna på de brittiska öarna var Samhain. Samhain firades när skördesäsongen var slut och vinterhalvåret började 31 oktober. Tron hos kelterna var att osynliga krafter var i rörelse och att de dödas själar kunde återvända till jorden under natten till halloween.
Liksom under andra nätter då magiska krafter var i rörelse (exempelvis valborgsmässoafton)[5] så sägs det enligt folktro, så uppmanades alla människor av druiderna att på kvällen 31 oktober släcka sina hushållseldar. Druiderna tände sedan stora bål varifrån varje hushåll kunde hämta glöd att tända hushållselden med.

Ytterligare en tradition kopplade till Samhain var att de som gick runt ute hade med sig ljusförsedda rovor med utskurna ansikten, så kallade jack-o’-lanterns. Traditionen säger att lyktorna representerade smeden Jack, som varit för ond för att komma in i himlen men lurat djävulen så att han inte kunde komma till helvetet heller. Istället fick han irra runt på jorden och för att finna vägen hällde han glödande kol i rovorna han ätit.[6]


Jag tycker man kan ha både ock......
Man kan minnas sina döda på dagen med besök vid gravar med ljus å dyl å på kvällen kan man ha en fest till deras minne.
Man kan hålla det på lagom nivå, man behöver inte hänga dockor från träd å broar, man behöver inte skrämma slag på folk.
Men vissa har ju inte den goda smaken att hålla stilen på det utan måste överdriva till absurdum.
Jag tycker det är en mysig fest i höstmörkret i väntan på advent.

Jag saknar den tiden med barnen, det var ett fasligt sjå med utstyrslar, smink å annat 😄
Dom hade så roligt, fick lite godis å allmänt mysigt.
Saknar våra Halloweendanser på linedansen med utklädnad, det var jätteskoj 😊
Saknaden är det enda man har kvar nu, tyvärr är jag sambo med en man som väldigt antiamerikansk vad det gäller seder å dyl men det har ju med hans uppväxt att göra.
Men det är ledsamt att inte ha nån att myspyssla å fixa för och tillsammans med..... 😢

Har haft en mycket dålig dag..... 😖
En grym migrän sen tidiga dagen men jag har jobbat mina timmar ändå.
Jag borde åkt hem redan vid 10, då var jag kallsvettig å det flimrade för ögonen men jag behöver pengarna.
Jag tog det timme för timme så det gick till slut.
Nån gång kommer jag få betala för att man pressar sig men nu har jag inget val.
Gårdagens behandling å sen brytpunkt på hormonkarta (påbörjade ny igår..) är väl orsaken.
Men jag har bokat in mig hos kiropraktorn på måndag, han erbjöd mig ju en kompletterande behandling utan debitering.

Men såååååå skönt att komma hem å se att bilen är borta, att det är ett avslutat kapitel.

Lite  Halloweenminnen.... 💗
 

Piratdrottning, Östersjöns skräck 😉

 Kladdkaka med arsenikgrädde å flugsvampsströssel 😄

HAPPY
HALLOWEEN !!




Kommentarer

Populära inlägg