Att bli kärring......





Klimakteriet- det ska hända dig med...... (åtminstone kvinnorna)
Ja, så heter en tv-serie i 2 delar där 1a delen var i torsdags.
Jag tittade med intresse men jag vet inte.......
Å ena sidan är det ju bra att det pratas å skrivs om det men måste kvinnorna fläkas ut på det sättet in i detalj??.
Nu ska minsann "tabut" brytas, nu ska det ÄNTLIGEN pratats om det osv......
Eeeeh...vilket "tabu"???
Vad jag vet så har det pratats om det kvinnokroppen i 20-30 år nu, det var kanske annorlunda förr för 50-60-70 år sen men "tabu" ???
Idag??!!
Nja, där håller jag sannerligen inte med.....

Gunilla Bodrej skrev i Expressen å jag håller med henne:

Prata om det jobbiga. Kvinnors bristfälliga kroppar. Hur tokigt det kan bli när man hoppsan inget visste. Det var väl ett jävla tjat.
Alltså kroppen ett varv till. När vi liksom äntligen hade blivit av med den som nummer ett i rummet, den där mytologiska kvinnligheten som vi släpar runt med.
Prata om det.
För att det skulle vara ett tabu. Verkligen? Kan det inte vara så att de som just nu pratar om det, skriver artiklar och böcker och gör tv bara inte har gjort det tidigare i någon form därför att det helt enkelt inte har varit aktuellt. 50 år? Det här var nåt nytt liksom.
Så nu ska vi prata. In med några kändisar för säkerhets skull så att vi som fortfarande är för korkade fattar att kan de, så kan vi.


In med Agneta Sjödin, Mia Parnevik och Anna Mannheimer framför lysande livmödrar och ställ frågor om deras prekära kroppsliga belägenhet.
Låt dem bjuda på sig. Låt dem upplysa kommande generationer om vulkanutbrottet som väntar runt hörnet.
Vilket SVT alltså nu har gjort enligt konstens alla regler i Malin Jacobson Båths infotainmentserie “Klimakteriet – det ska hända dig med”.
Hon pratar förtroligt med tittarna medan hon torkar av diskbänken. Sedan intervjuar hon gynekologer, läkare, forskare och kvinnor som nätverkar kring klimakteriet. Ur detta kommer en, förlåt men beskäftig, mix av Fråga doktorn, Aktuellt, Kulturnyheterna och Amelia – för som bonus får man se hur kvinnorna har det hemma. Amelia Adamos vindslägenhet. Malin Jacobson Båths kök. Nåns prunkande växthus, nån annans drömmiga våning i shabby chic.

Lysande penisar

Föreställ dig för ett ögonblick samma upplägg i SVT fast med män. Även män kommer ju i övergångsåldern med minskad testosteronproduktion.
Henrik Schyffert, Christer Sjögren och David Hellenius framför några lysande penisar mot en mörk bakgrund.
Klipp till Jan Guillou om problemen som följer på hans stigande ålder: 
Nedstämdheten. Gubbmagen.
Att inte få upp den. 
Håravfallet. 
Prostatan. 
Hur är det med det där?
Det skulle aldrig hända.  

Men detta händer kvinnor. Vi ska blotta oss. Både bokstavligt och bildligt. Visa allt.
Visst, det är viktigt att lära känna sin kropp. Inget snack om saken. Och fint att vi nu är så upplysta att flickor verkar ha slutat skämmas när de köper mensskydd. Men nu när det kommer likt propåer om att vi som är fullvuxna måste prata om klimakteriet som om det vore ett samhällsproblem känner jag med varenda fiber i min kropp: Nej. 
Och hur är det med det där förmenta tabut? 
Amelia Adamo har tjänat pengar på att publicera artiklar i ämnet.
Vi här på Expressen publicerar åtminstone en gång om året en rejäl klimateriegenomgång med handfasta tips. Redan 2014 kom en rejäl antologi i ämnet.
Med det sagt.

Felaktiga råd

Om det verkligen är så illa som beskrivs i programmen att kvinnor får felaktiga råd på vårdcentralerna för att allmänläkare har så dålig koll på klimakteriebesvär. Att kvinnor diagnosticeras med utbrändhet när det egentligen handlar om övergångsåldern (en underbar och hoppfull term). I så fall är det här programmet en sorts livräddare. 

Men det fina med att inte vara fertil och ha en nyutsprungen förälskelse kring benen är att man får göra precis vad man vill och har lust till

Jag har kortat ner hennes recension av programmet.
Inget decennium har varit sååå upplysta som vi är idag, oavsett vad.
Har man som kvinna, inte en susning om vad klimakteriet är så tycker jag det är sorgligt, då har man ingen kunskap om kroppen öht.
När det skriks ut på löpsedlarna med svarta bokstäver, då lever man nog i sin egen  bubbla.
Sorgligt att läsa i facebookgruppen "Klimakteriekärringar" att kvinnor går i flera år å mår skit innan dom får hjälp för varken dom el läkarna har en tanke på klimakteriet.
Den gruppen blev överöst av ansökningar att bli medlem så även av mig.
Men jag trodde det skulle vara lite mer humor å dråplighet i den, vet inte riktigt om den passar mig efter att ha varit medlem i några dagar.

Å andra sidan får man ju ha det i åtanke när man passerat 40, börjar det tidigare kan jag tänka mig att det är mer långsökt men över 40 borde det inte vara så otänkbart som många tycker.
Jag var 47 år när blödningarna började strula, jag fick mellanblödning vilket jag aldrig nånsin haft innan.
Vid 2a mellanblödningen ringde jag direkt till gyn, aldrig att jag skulle vänta i flera år som en del verkar göra innan dom söker hjälp.

Men vad som är extra sorgligt är att så få kvinnor har "förstående å stöttande" män, alla är ju inte lika lyckligt lottade som mig.
Å andra sidan så är jag emot orden "förstående å stöttande", för mig är det självklart att mannen är med i det hela, det är en del av livet.
Hur svårt kan det vara??
Männen får sitt, var så säker......
Med prostataproblem, manboobs, gubbmage å annat.
En del börjar prostataproblemen på vid 45+ å andra i 80 års åldern men 9 av 10 män får problem.
Har man en spydig, okänslig man å man inte vill ge han en spark i röven ut genom dörren så tänk att deras tid kommer.
Karma is coming back, var så säker......... 😄

I maj tog jag ju bort sista äggstocken å det tog 3 veckor så sparkade kroppen bakut totalt med svettningar å sömnstörning.
Jag hade haft känning innan men inte så det störde direkt.
Jag var ju förberedd på det men ändå........
Gynkirurgen skrev ut Novofem, hormontabl, hon valde den behandling som hon trodde var bäst för mig.
Nu hade jag otur att det inträffade samtidigt som den värsta hettan i historien inträffade så jag visste ju inte riktigt vad som vad var....
Men det var en helvetes sommar, ingen sommar jag vill ha tillbaka...
Tyvärr förstörde det stora delar av min semester, den 1a riktiga semestern på 10 år så det känns rätt jävligt faktiskt...
Inte förrän det började bli svalare ute, typ 20+ så märkte jag skillnad.

Å så migräniker på det, från 40 år så har jag varit lindrigt drabbad, en fördel att bli äldre men det var fasansfullt.
Just i övergången så KAN migränen bli värre (tack, jag märkte det 😖) innan det blir lindrigare igen.
Nu fick jag förebyggande medicin men igår hade jag en överjävlig skallavärk, fy faan.......
Så helt har det inte hjälpt men det är bättre än i somras men det är oxå svalare så jag vet än en gång inte vad som är vad egentligen.

Att skylla viktuppgång på östrogenförlust / tillskott i hormontabletter-plåster är att göra det lätt för sig.
Ämnesomsättningen sjunker redan i 35 års åldern, ju äldre du blir, desto mer sjunker den.
Då kan du inte äta som innan å sen säga "jag äter preciiiiiiiis som vanligt men jag går upp i vikt, jag fattar det inte...."

Kan inte påstå att jag älskar klimakteriet, hade gärna varit utan det även om jag verkar vara rätt lindrigt drabbad mot många andra.
Att kroppen är trött, ser trött ut är faan inte kul.......
Jag har väl mina aningar om att min stelhet i kroppen, både muskulärt å leder har med klimakteriet att göra.
Även om jag alltid varit lite stel så har det förvärrats 10 falt mer sista 3-4 åren.
Östrogen har inte bara med sexliv att göra, utan smörjer hela kroppen, slemhinnor, leder å muskler.
Att vara så "låg", inte ha lust nåt med nåt sådär suger........ 😖

Alla vurmar om motionens fördelar, ja, det är bra men att det ska kunna ersätta allt annat är rent bullshit......
Det är ett bra komplement men att säga att det är att jämföra med all medicin är att överdriva de luxe.
En kvinna på gymmet, yogaledare, pt mm, 54 år gammal, superfit,alltså suuuuuuperfit ska ju inte ha några som helst problem tycker man då om de råden stämmer.
Det var hon som sa bullshit, rent bullshit......när vi diskuterade det i samband med min operation i maj.
Hon vaknar 2-3 ggr per natt, sjöblöt av svett, upp å byta lakan minst en gång per natt.
Hon får INTE äta östrogen pga kraftig bröstcancergen i familjen då flera närstående kvinnor har fått bröstcancer.

Så hon har inget val än gilla läget...
S k växtbaserad östrogen (naturläkemedel) hjälper en tid, sen är det likadant.
Jag var mycket stark motståndare till hormontillskott i tablettform el dyl men jag är ännu mer motståndare till dylika läkemedel.
Det finns alldeles för lite kunskap om hur dom kan påverka kroppen i långa loppet i from av cancertillväxt å dyl.
Bär du inte på bröstcancergenen så är risken väldigt liten med dagens hormontabletter.
Jag är lyckligt lottad som inte har nån närstående el nära släkting öht som har drabbats av bröstcancer så därför vågade jag mig på det.
Man måste ha ett liv oxå.......... 💓

En alldeles fantastisk lördag igår...
Gick ute i tshirt hela dagen, rätt fantastiskt 13e oktober.
Fångade solen precis innan den försvann bakom trädtopparna, en underbar solnedgång.
Vi grillade i skymningen,  mot slutet med hjälp av ficklampa men så gott det var !!!





HA EN SKÖN SÖNDAG !!!






Kommentarer

Populära inlägg