Oktober.......


...... har gjort sitt intĂ„g 😊
Denna underbara höstmÄnad med dess sprakande fÀrger, höga, klara luft, mumsiga kanelbullar för att avslutas med höstens mysigaste fest, Halloween.
Surdegar som gnÀller över att Halloween Àr rent kommersiellt, det blir exakt vad man gör det till sjÀlv.
Jag tycker det Àr mysigt med en sÄn fest i höstmörkret, kul med maskerad för barnen.
Att sen vissa drar det för lÄngt har ju bara med dÄlig smak att göra, inte helgen i sig.
Saknar tiden nÀr barnen var yngre Ä det skulle spökas ut, dom hade sÄ roligt Ä vi oxÄ.

Jag har sen nÄgra Är tillbaka blivit mer Ä mer höstmÀnniska.
Jag Àlskar sommaren pÄ sÄ vis, sol Ä bad men trÀngsel nÀr alla har semester, allt Àr sÄ hysteriskt uppstressat för allt, precis ALLT ska hinnas med Àr för mycket för mig nu.
Å nĂ€r sommaren Ă€r förbi sĂ„ kanske man Ă€r besviken för att det inte blev som man trodde-hoppades pĂ„.
En del beror sÀkert pÄ att jag var arbetslös under sÄ lÄng tid, sommaren var bara jobb, jobb, jobb Ä en enorm stress Ä sen försöka roa sig pÄ hemmaplan utan att det kostade för mycket.

Hösten Àr lugn Ä kravlös, mys inne med tÀnda ljus, varm choklad.
Bra serier pÄ tv, bara fÄ vila Ä ta det lugnt efter jobb Ä annat.
Att ut Ä gÄ en frisk höstdag slÄr det mesta, den delen har ju legat nere för mig rÀtt lÀnge nu för att jag inte kunnat duscha hemma men hoppas att vi snart kan koppla pÄ det igen.
Jag Àlskar denna tiden pÄ Äret, nu Àr det oktober med dess alla fÀrger....
November med sitt softa, milda dagsljus i vÀntan pÄ advent.
Å sen december med all fĂ€rgprakt i rött Ă„ guld för att avslutas pĂ„ NyĂ„r med midnattsblĂ„tt Ă„ silver....

DĂ„ var Ölands Skördefest över för denna gĂ„ngen, den 22a i ordningen.
Ca 250 000-300 000  besökare har Skördefestat under nĂ„gra dagar.
VÀdret har varit "bra" man fÄr inte begÀra för mycket denna Ärstiden.
UppehÄll, strÄlande sol vÀxlat med moln Ä tidvis friska vindar.

Vi Äkte ju hemÄt i fre eftermiddag Ä körde direkt ner till Eriksöre, en oas i Skördefesten.
Ska man till ett stÀlle sÄ ska man Äka dit.
Hur lokalbefolkningen lyckats fÄ till en sÄn fest Ä intensitet pÄ 200 m bygata Àr makalöst gjort !!!
DĂ€r finns allt Ă„ jag menar ALLT !!!
Man behöver inte Äka nÄn annanstans, finns allt frÄn fantastiska glaskonst, smides, hantverk, konst, retroprylar, smycken Ä tiotusentals pumpor.
Å en hel massa till.........
För den oinvigde sÄ ligger Eriksöre 5 km syd brofÀstet.









VÀl hemma i lÀgenheten sÄ blev det en varm dusch Ä lite tv sÄ var den dagen slut...
I lördags sÄ var vi hemma i stan, tusentals med folk pÄ Storgatan, mycket försÀljning ute pÄ gatan.
Dock var det ytterst lite dekoration av halmbalar Ä pumpor i Är lÀngs Storgatan men det beror pÄ torkan.
Dom behöver halmen till djuren helt enkelt Ä kan inte slösa det pÄ Skördefesten.
Som alltid sÄ avslutas lördagen med ett hejdundrande fyrverkeri nere i hamnen.
Det var mycket friska, kyliga vindar i lör kvÀll men vi hittade lÀ lÀngst ut pÄ Strands husknut sÄ vi hade en behaglig utsikt s a s.

Å vi insĂ„g att vi stod inte sĂ„ vĂ€rst lĂ„ngt frĂ„n rampen sĂ„ det var minst sagt ljudligt under tiden.
Men det Àr nÄ alldeles, alldeles visst med fyrverkeri.
För det symboliserar oftast ett slut Ä en ny början (nyÄr) men det Àr sÄ mÀktigt varje gÄng man ser det.
KvÀllen avslutades hos "Bönan pÄ hörnet" med varm choklad.
The Playtones stod pÄ scen pÄ fd Harrys men vi skippade det, ju Àldre jag blir, desto mindre lust har jag att umgÄs med fyllskallar.
Har man inget eget intresse av att festa-dricka sÄ roar det mig inte lÀngre.
Förr kunde jag gÄ ÀndÄ men nu gör jag det ytterst sÀllan...

 Utanför "Bönan pĂ„ hörnet"
 Ett Skördefestdopp kanske??
(utstÀllningsobjekt)
 Fyrverkeri Ă€r svĂ„rt att fota....

 Varm choklad hos "Bönan..."

 Söndagen tillbringades i tvĂ€ttstugan, sen kom lill-loppan Ă„ Ă„t middag med oss.
Sonen har jag inte ens sett en vindpust av i helgen 😞
Å den rara ungen gav sin gamla mor gudomlig fotmassage 😇
Å sĂ„ fick jag en lektion i underbenens muskler Ă„ ligament, hon lĂ€ste ju sĂ„nt pĂ„ gymnasiet.
Hon borde bli massör pÄ halvtid Ä ta hand om smÄfisarna pÄ dagis pÄ halvtid.
Hon skulle göra succe som massör, hon Àr grym pÄ det !!!
Tur för mig 😄
Vi gjorde höst i lÀgenheten oxÄ.
Balkongmattan Àr dammsugen, ihoprullad Ä nerburen i förrÄdet, det blir inte fler frukostar pÄ balkongen.
Brassestolarna likasÄ.
Min fina solfilt all the way from Florida ligger pÄ hyllan i klÀdkammaren..

Vi Äkte Äter mot SmÄland tidig förmiddag idag sÄ vi var hemma runt 11.
Jag har packat upp all ren tvÀtt, tagit hand om blommorna, gÄtt igenom all post Ä reklam.
Satte pÄ lite fÀrg pÄ brynen bara sÄdÀr i förbifarten Ä tÀnk sÄ bra det blev !!
Annars kan man vara sĂ„ petnoga Ă„ sĂ„ har man plötsligt ett streck upp till hĂ„rfĂ€stet men tydligen ska man inte va sĂ„ noga, dĂ„ blir det bĂ€st verkar det som 😊

Jag har packat upp vÀskan Ä börjat packa den igen inför vÄr lilla resa vi pÄbörjar imorrn förmiddag.
MÀrkligt att trots att garderoben Àr full av klÀder sÄ har jag inte nÄt att packa ner....
Jo, det har jag men jag har insett att jag har alldeles, alldeles för mycket vardagsklÀder som aldrig anvÀnds nÀr jag har företagsklÀder pÄ jobbet.

Å jag har för lite festklĂ€der, det jag hade som dansklĂ€der förr Ă€r antingen nĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„Ă„got för trĂ„ngt el sĂ„ Ă€r det urtvĂ€ttat sĂ„ en festtopp behövs sannerligen.
Det Àr ju 2 middagar ombord sÄ imorrn kvÀll ska jag ha klÀnning Ä pÄ ons kvÀll mina swingbyxor Ä en topp.
Jag har lyckats hitta en iaf ....... 😏
I övr sÄ blir det varma klÀder, en sjal, handskar Ä rejÀla skor sÄ klarar vi oss nog.
Även om jag har Ă„ksjuketuggummi med mig sĂ„ hoppas jag pĂ„ lugnt vĂ€der, tĂ€nkte jag skulle kolla vĂ€dret för Kattegatt Ă„ norrut senare.

IkvÀll börjar "VÄr tid Àr nu....." gissa om jag kommer sitta som klistrad vi tv'n.....

Nu gĂ„r Öland i ide till i början pĂ„ april nĂ€sta Ă„r 😮


HA EN BRA DAG !!!





Kommentarer

PopulÀra inlÀgg