Black Friday.....





... är snart över....
Nu ska ju Sverige alltid dra till sin spets så det är både Black week, Black Friday å Black weekend.
Om jag inte har fel så kommer ordet Black Friday från att det var-är en svart trafikdag i USA då många olyckor inträffar, har för mig att jag läst det nånstans.

Jag trodde ju GS öppnade kl 8 idag men dom öppnade redan kl 7.
Alla butikerna å inte bara ICA Maxi som alltid öppnar kl 7.
Redan när jag körde in var det mer kaos än vanligt idag så folk var ute tidigt.
Jag gick in en snabbis på Maxi innan jag åkte hem, jag orkade bara inte knö med alla andra.
Det tog tid att tråckla sig ur innan jag kom utanför centrum å det är fri väg hem.
Å så lyste ju bensinlampan oxå så jag fick tanka.
Så nya arbetsskor får vänta till tis eftermiddag när jag slutar kl 14, då är det nog mindre bilar å folk även på Stadium Outlet.

Shoppingen sägs ligga på 6 MILJARDER enbart denna dag å fram till jul så har svenskarna shoppat för ofattbara 80 MILJARDER el 7 800 spänn per person......
Det ÄR helt sinnessjukt alltså......... 😖
Det har väckt mycket motstridiga känslor denna dag å detta påfund.
Alla från de som vill sälja grejer till de som ska rädda världen.
EN shoppingdag sabbar ju inte världen...
Det jag har så svårt för är hysterin, folk blir som galna...
Jag åkte inte till Ullared, har varit där 2 ggr i mitt liv å jag betvivlar att det blir fler ggr.

För dom som har småbarn kan jag förstå, åka 2 ggr per år å fylla upp det som behövs för en rimlig peng.
Men köper dom verkligen ingenting under resten av året???
Visst är det bra att kunna fynda billiga rengöringsmedel å dyl men jag behöver inte ha ett förråd som räcker i 3 år som vissa haft man sett i tv.
Å så rasande billigt tycker jag inte det varit när jag varit där, finns nästan lika billigt på Rusta å ÖB.
Du har ju resan oxå å ev boende numera.
Att åka för att det billigt tycker jag låter ihåligt när allt annat runt om kostar så mycket.
Att åka för en utflykt är en sak men inte för att det ska bli billigt.....

När man haft så ansträngd ekonomi som jag haft under flera år, ibland kunde jag inte ens köpa mig en veckotidning, än mindre åka på dans på 4-5 veckor, då ser man nog värdet i pengarna på annat sätt.
Visst kan jag spontanshoppa nån gång men man har blivit för gammal för shoppandets skull.
Försöker alltid hitta nedsatta priser, aldrig betala mer än vad man behöver oavsett om det gäller ny kaffebryggare, skor, jacka el tandkräm-hygienprodukter.
Att inte handla över sina tillgångar å köpa det man behöver, inte villhöver även om det gör gott för själen nån gång.

Jag som är hjärntrött är tacksam för nätshoppingen, idag är det så enkelt att returnera å byta om det skulle behövas.
Man behöver inte stå i en lång kö i ett varmt varuhus å hålla på å svimma innan man betalat å få komma ut å få frisk luft.
Inte behöva trängas med folk el stå i kö till provrum å dyl.
Jag fattar att det är ett hot mot de fysiska butikerna men för mig är det himmelriket även om jag besöker butiker till viss del oxå..
Ang julklappar så är jag snart klar å det är skönt.
Får vissa pikar att vi ftf håller på med julklappar men vi tycker det är kul å INGEN rör våra julklappar.
Att man räknas handla för 7 800 spänn per person är ofattbart, där ingår inte jag kan jag säga.
Tycker det är roligt med små, personliga julklappar å vi är ju inte så många.
Är man 15-17-20 st kan jag förstå det men vi vill ha det så. 
Jag vet att många inte ens kan ge nåt öht, de som är sjukskrivna å utanför samhället som bara har tunga, mörka dagar över jul å nyår.
Det är sorgligt att det blivit så många som är utanför idag... 😢

Men en god gärning är att låta det bli en "vit jul", tänk så mycket elände som skulle sparas då....
Ja, en månad till julafton imorrn, jag åker hem till ön imorrn efter jobbet.
Ska plocka fram adventsgrejerna, får se om jag sätter upp det el om lill-loppan får göra det till nästa helg.
Jag är ju rätt konservativ av mig, högtiderna ska firas när de infaller, inte flera veckor i förväg men ibland får man rucka på det för det rent praktiska.



HA EN BRA KVÄLL !!!



 



 

 

Kommentarer

Populära inlägg