Idag....





........ var det så dags för röntgen av hals å bröstrygg.
Skulle vara smart å dra på mig en sportbh för att slippa metallknäppet i ryggen så jag inte skulle behöva klä av mig men det sket sig.
Det var bara att strippa av sig allt å på med en vit landstingstshirt när jag kom dit.

Först fick jag sitta i en stol för det gör man vid röntgen av halsrygg.
Hon sa åt mig "gapa det största du kan när jag säger till.....
Eeeeeeeh.. ........VA??!!! Jag är väl inte hos tandläkaren heller.... 😯
Ja, annars så skymmer-skuggar tänderna översta halskotan 😊
Ahaaaaaa........ ja, röntgen går ju inte genom emalj som bekant så där satt jag som Edvard Munchs "Skriet" tills hon vänligt bad mig att stänga igen brödluckan 😄
Hon vände å vred på stolen å tog bilder i olika vinklar av nacken.
Jo, blev kanonbra bilder MEN jag hade örhängen på mig så då fick hon göra om en bild...

Vid röntgen av bröstrygg fick jag ligga ner, vända å vrida på mig tills hon var nöjd.
Tyvärr fick jag inget svar idag, det går till remitterande läkare men jag hoppas det kommer inom kort.
Klev ut som en lätt grönskimrande alien kändes det som 😄
Jag har röntgas så många gånger när jag var som sjukast i min njure för dryga 25 år sen, till slut sa läkaren Sonny Schelin (myyycket framstående urolog) att " ta det kort, hon är snart självlysande" 😄

Tur det finns men man ska väl inte utsätta för det i onödan.
Italienskan skulle röntgas av nån anledning när jag var höggravid med lillebror så då fick mormor rycka in, jag fick inte vara där inne.

Röntgen upptäcktes av Wilhelm Conrad Röntgen 1895 å han fick det allra första Nobelpriset i fysik 1901

Vid en röntgenundersökning passerar röntgenstrålar den del av kroppen som ska undersökas och träffar sedan en digital detektor. Röntgenstrålningen passerar relativt lätt igenom muskler och andra mjuka kroppsvävnader, men har svårare att tränga igenom benvävnad. Skillnaden i hur mycket röntgenstrålning som passerat kroppen gör att till exempel ben framträder tydligt på bilden. Så fort bilden är tagen finns ingen röntgenstrålning kvar i patienten eller i rummet.

Har varit en lång dag på jobbet idag, fram till 15.30 gick det skapligt men sen var det segt.
Men kvällen kom så det var dags att stänga å åka hem.
Imorrn blir det att fortsätta den stora adventsstädningen, igår blev inte nåt gjort, jag säckade ihop i soffan.
Vill passa på så länge det finns vatten, vet inte hur länge vi får behålla det.
Såå mycket enklare att göra sånt när man har rinnande vatten.
Känns som om inte riktigt har tid att jobba nu men man får klämma in det när man kan å orkar 😊

Ostkakans dag är det dessutom idag så jag köpte en liten förpackning av det.
Men jag får behålla det själv så det räcker till lör eftermiddag efter jobbet oxå.
Sambon tycker vi har mycket märklig ostkaka här så han avstår å jag får säga att polska ostkakor är synnerligen mysko så det är väl lika där 😉
Ostkakans dag infördes 2004 å firas 14e nov.

På lör så är det Napoleonsbakelsens dag men jag tror jag avstår den, kan va gott nån gång men nja, inte fira den för det...




HA EN BRA KVÄLL !!!

Kommentarer

Populära inlägg