November.....


........ har gjort sitt intåg och All helgona helgen är här... 💕
Denna vilsamma månad med sitt softa dagsljus, sin milda å lugna tillvaro som låter sinnen vila i väntan på advent å juletiden.
Som dikten ovan säger:
"And the earth sinks to rest, 
Until next spring...."
All helgonahelg, den helg det vallfärdas till kyrkogårdarna för att tända ljus å dekorera för de som inte längre är med oss.
Lite ledsamt att vara så långt ifrån att man inte kan åka å sätta ett ljus på de gravar man skulle vilja besöka men så är det..... 💖


Alla helgons dag firas den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. Då tänder vi ljus och pyntar gravar på kyrkogårdar och i minneslundar och tänker på våra nära och kära som lämnat oss.
Firande och ritualer till minnet av våra döda har funnits länge runt den här tiden på året. Samtidigt markerar tidpunkten slutet på sommarhalvåret och början på vintern.
Precis som i många andra högtider finns det katolska drag i alla helgons dag. Katolska kyrkan har firat helgen sedan tidig medeltid, helgen tillägnades de helgon som saknade en egen helgdag. Dagen efter, den 2 november, firade man alla själars dag för att hedra och minnas döda familjemedlemmar, och kvällen före, 31 oktober, var allhelgonaafton, som kallades All Hallows' Eve. 
Av namnet bildades Halloween. 
Alla helgons dag har på många håll i västvärlden behållit sin betydelse.
 
I Sverige behölls allhelgonadagen som helg även efter reformationen på 1500-talet. Högtiden blev kvar trots att helgon inte sågs som en del i den protestantiska lutherska trosuppfattningen. Däremot avskaffades alla själars dag den 2 november. Men till slut försvann även allhelgonadagen som helgdag i den omfattande almanacksreformen 1772
 
 
I slutet av 1800-talet växte en tradition fram att tända ljus vid gravarna på kyrkogårdarna, främst i städerna. Oftast var det gravar med avlidna barn som fick ljus tända. Tidigare hade ljusen vid gravarna tänts på julafton. Efter andra världskriget spreds seden med att tända ljus på gravarna under allhelgonahelgen. Seden kom hit från de europeiska katolska länderna.
Det fanns förslag redan 1924 att återinföra alla helgons dag men det dröjde ända till 1953 innan alla helgons dag blev helgdag i Sverige.
Källa: Nordiska museet.

Dagarna rinner iväg fortare än hjärnan hinner med.
Trodde jag skrev i onsdags men det var visst i tisdags som jag gjorde förra inlägget.
Hade en lång motig onsdag, trots att det var en del att göra å det rullade på så var det tungjobbat, tog mycket mental kraft.
Jag var helt dränerad på energi när jag kom hem. 

I tors så var det äääääntligen dags att få gå till frissan, inte sen 23e juli har jag varit där.
Å det behövdes sannerligen........
Men nä, jag ska inte ha håret på utväxt, det blev kortklippt variant igen å det försvann minst 5 år från ansiktet kan jag säga !!!
När allt slitet, "ulligt" hår klipps av, man får en fräschare färg även om just det inte var sån jättekatastrof denna gången så blir man som en ny människa.
Jag trivs bäst å passar bäst i en kortare variant men  ibland vill man ju testa nå annat.
Har fått komplimanger både på fejjan å av kunderna igår å idag, tänk att 2 timmar hos frissan å lite smink i ansiktet kan göra så mycket.
Får nog skärpa mig lite där........  😒





Väl hemma igår kväll så säger sambon att han ska jobba natt...
2a natten denna veckan han jobbar, det blir rörigare å rörigare med hans arbetstider.
Men nu jobbar han väl som vanligt lör-sön hoppas jag.
Även jag ska jobba imorrn faktiskt men jag jobbar själv.
Antingen får jag det hyfsat enkelt el så får jag jaga livet ur mig, det återstår att se.
Imorrn kväll spelar bästa Wahlströms på klubben men jag får se om orken räcker, jag måste ha dom timmarna i första hand tyvärr 😩

Men på söndag ska jag njuta.............
Njuta att vara ledig, kolla på filmen "Mångalen" som jag fick hem häromdagen, slå in julklappar som ligger på hög å väntar, kanske ut en runda, verkar bli skapligt väder iaf.






HA EN FIN
ALL HELGONAHELG !!!


Kommentarer

Populära inlägg