Helgen......



... lider mot sitt slut.
Denna måndag har varit söndag hela dagen, jag jobbade ju igår på sjukhuset 12 tim så nån riktigt helgledighet blev det inte.

Vi hade en mycket intensiv lördag, det var ju Fars Dag igår så det blev en del extra av den anledningen.
När det är Fars Dag har vi alltid mycket men när det är inför Mors Dag är det en normal lördag.
För det är såhär, på Fars dag står fruarna å lagar mat till halva släkten, åtminstone barn med respektive, barnbarn osv...
Men på Mors Dag då bjuder gubbarna ut kärr.... ööh....fruarna å barn-barnbarn på restaurang  😊
Inte ett dugg stereotypt... 😉

Så jag var trött när jag kom hem, riktigt trött så så mycket mer blev det inte i lördagskväll.
När jag kom till jobbet på lördagsmorgonen så stod Perikles buss på Maxi parkering, de skulle ju spela på klubben på kvällen men vi hoppade över det.
Igår morse så var det att kliva upp 5.30, äta en macka å ett glas mjölk å sen åka till sjukhuset å jobba.
1.5 år sen jag var där sist men det var som om jag jobbat i lördags.

Några saker fick jag repetera som kostbeteckningar osv å jag hade en tjej som lite "backup" så det gick bra.
Det gick bra till 16 tiden, då började det bli tungt å en mycket välbekant huvudvärk triggades igång.
Jag kände lätt illamåendet å lite kallsvettig så efter att vi dukat kvällsmaten till patienterna så gick jag ner i omklädningsrummet till min väska å tog anvisad dos av Pronaxen mot migrän å se på tusan, den matchen vann jag 😊
1-0 till mig där !!!!

Dock var jag så grymt trött i nacke-bröstryggen så jag tänkte för mig själv, jag undrar om jag öht har några diskar kvar??!!
På onsdag morgon är det dags för en dos gamma, röntga nacke-halsrygg så får man se vad det visar.
Tyvärr får jag inte reda på svaret då, det går till remitterande läkare så jag får väl vänta nån vecka på det (i bästa fall...)

Så jag trodde jag skulle vara helt slut idag i nacke-rygg men det var inte värre än vanligt.
Tog de sista köksskåpen å sen drog jag igång den stora fönstertvätten.
Fantastiskt väder idag, +9-10C, uppehåll, fåglarna kvittrade så man kunde tro det var i mars å alldeles kav lugnt.
Jag stod ute i mjukisbyxor, tshirt å en fleecejacka å det var precis lagom klädd.

Hade som mål att göra hälften men nu är varenda kvadratcentimeter av alla fönster rena utvändigt + köksdörren.
De som vätter mot sjön å mot norr har jag inte tvättat se i mitten av juni då jag avstod i september när vi inte hade vatten, räckte med resten av fönstren då.
Sååååååååå skön känsla att ha gjort det, nu kan det regna å snöblaska bäst det vill till advent å jul, jag bryr mig icke...
Inne kan jag göra det när jag vill, det är inte beroende av nåt väder.
Jag hade kunnat fortsätta inne med fönstren men jag ska kunna jobba imorrn oxå, det kan jag ta efterhand.

Så i eftermiddag blev det slapp på soffan, jag tyckte jag var värd det.
Har lagat en suveränt god varmrökt laxpaj till middag, den godaste jag nånsin gjort !!!
Nu har jag ju fördelen att kunna plocka hem småsnuttar av varmrökt lax, de bitar som inte blir sålda så visst blir det billigare för mig men det är så gott !!!
Gjorde mager pajdeg med kesella, bytte ut en del av mjölet mot dinkel fullkorn så den blev lite nyttigare.

Deg:
1.5 dl vetemjöl
1.5 dl dinkel fullkorn
75 gr smör
1 dl kesella
 
Kör smör å mjöl smuligt i matberedare, tillsätt kesellan å kör ihop en deg.
Form till en platt bulle, kavla ut å klä en pajform, nagga botten å låt stå i kylen 30 min.
Förgrädda i 225C 10 min.
 
1 påse babyspenat
1 liten vitlöksklyfta
300-400 gr varmrökt lax
 2-3 dl riven ost
Skivad tomat el halverade cocktailtomater

3-4 ägg
2.5 dl mjölk el matgrädde
½ tsk salt
svartpeppar
ev lite riven vitlök

Fräs babyspenaten i smör, tillsätt pressad vitlök.
Lägg ut i pajbotten, smula sönder den varmrökta laxen å fördela över pajbotten.
Strö över riven ost.
Vispa ihop äggstanningen å häll över pajen, lägg på tomatskivor el halverade cocktailtomater.
Grädda i 200C ca 40 min, låt stå i 10 min innan ni skär i den.
Servera med sallad.
 
HA EN BRA KVÄLL !!!
 




Kommentarer

Populära inlägg