Sköna söndag....


..... har det varit idag..
Ännu en vecka har passerat men idag har jag varit ledig iaf.
Började dagen med att sätta en bröddeg till brödbullar, sen tog jag itu med tvätt som blivit liggande.
Men det var nog raketjäst för jädrans vad det jäste å det jäste snabbt.
Sambon undrade om det var på väg att rymma ur bunken ett tag.... 😄

Bakade ut det, insåg att det var för stora bitar så jag fick dela dom på diagonalen men det blev bra det oxå.
Dom blev jättebra, suveränt goda !!
Men sen gick luften ur mig lite...
Jag vaknar ju tyvärr rätt tidigt, idag var klockan ändå 4.30 men sen så sover jag lite av å till å blir trött framåt förmiddagen-senare dag.
Jag sov en stund men jag blev seg, kom inte igång riktigt så nån städning i det avseendet blev det inte.
Har sorterat lite arbetskläder, företagskläderna ska ju gå tillbaka till men annat jag haft på mig.
Nån uppsättning sämre kläder är ju bra att ha om man behöver nån gång.

Vi tog en tur till Tingsryd å Börjes varuhus.
Inte för att vi var ute efter nåt speciellt utan bara en utflykt.
Tog en fika, vackert att åka den vägen nu i den mest skirande grönskan.

Fick meddelande att jag fått en plats på gymmet ikväll så jag gjorde köttfärssås å sen drog jag iväg.
Svettigt värre, stretchade lite extra innan duschen.
Väl hemma var det bara att koka pastan.
Godaste köttfärssåsen på evigheter tror jag 😊

Nu får jag snart gå å förbereda för morgondagen, ska ju jobba 7-16 på nya jobbet.
Både frukost å lunch måste ju med så det får jag fixa.


Mixbullar:
50 gr jäst
5 dl skinkspad alt
ljust öl, vatten, mjölk
½ dl rapsolja
2 tsk salt
0.75 dl havrekärnor
0.75 dl pumpakärnor
2 mindre morötter, finrivna
5 dl grahamsmjöl
5 dl dinkelsikt
4-5 dl vetemjöl special.

Smula jästen, häll över vald vätska 37C å låt lösa sig.
Tillsätt lite mjöl till en smet, ha i rapsolja, salt, morötter, havrekärnor, pumpakärnor.
Ha i mjöl till en smidig deg.
Låt jäsa 40-45 min.

Platta ut å dela i önskad storlek.
Grädda i 225-250C ca 8-9 min.

HA EN BRA KVÄLL !!!

Kommentarer

Populära inlägg