Midsommarafton....





..... är här....
2 dagars jobb försvann snabbt, vi åkte mot ön kl 19 igår kväll.
Det var rätt mycket trafik. det ökade ju ju närmare vi kom kusten.
Mot Borgholm ringlade sig en lång, lång linje med bilar men det rullade på i ca 65 km utan köer eller stopp för oss.
Hur det var tidigare vet jag inte, jag har inte läst nåt än om det.

Men det är milsvid skillnad mot hur det var förr, vi körde en sväng i Köpingsvik innan vi körde hem till lägenheten.
En å annan var ute å strosade men annars helt öde...
Så ofattbart mycket folk det för 10-15 år sen, 15 000-20 000 pers (om det räcker...) i lilla, lilla Köpingsvik.
Men efter mordet 2009 så gick luften ur Köpingsvik, sen dess är det en bråkdel av de midsommarfirare som var förut.
Midsommardagen 2009 blev en ung man från Linköping knivhuggen till döds på en mörk stig nedanför smedjan i Köpingsvik, ofattbart att det har gått 10 år sen det hände.

För mig är det ofattbart att man har kniv på sig öht när man ska fira midsommar.....
Den inledande natten har varit "lugn" enl polisen.
 Narkotikabrott, rattfylleri, fordons o förarkontroller, ordningshållning där begynnande bråk avbrutits, Taxikontroller, trafikövervakning samt ett antal omhändertagna pga berusning. 
//Polisen Kalmar-Öland

Om folk kunde ge faan i öl å sprit så skulle 90% av allt inte inträffa men tyvärr så kan dom inte det.
För egen del så ska dagen börja med att jag får städa av lite hos mina föräldrar, det är inte alltid att hemtjänstens städning passar in med storhelgerna.
Sen kommer syrran + gubbe å så kommer min moster.
Hörde på omvägar att sonen skulle ev dyka upp, lill-loppan är på annat håll, kanske vi ser henne imorrn.
Idag blir det sill i sjuttielva varianter å mosters jordgubbstårta.
Imorrn blir det grillning i mina föräldrars trädgård.
I år blir vi nog inte så många fler, en familj uteblir, dom har väl annat i år.

Vädret verkar bli med oss i år.
Igår brakade ett sanslöst åskväder löst över Växjö vid 17.30 å det höll på ca 30 min.
När jag körde genom stan efter att jag slutat så var det översvämning på 2 större genomfartsgator inne i stan.
Idag är det lite soldis men lör-sön verkar bli riktigt kalasväder så det hoppas vi på.

A N D A S Ölandsluft.... 💗
Borgholms yttre hamn 2019-06-20



HA EN FIN
MIDSOMMAR !!!




Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg