Snart....

 ...... är även juni slut å 1a halvåret med den...
6 mån har passerat, då går vi in i andra halvåret på måndag.
En juni som innehållit mycket, allt från studentfesten, dans till bästa Streaplers, en alldeles fantastisk midsommar å kommer avslutas med en gigantisk bilfest imorrn.

Har inte gjort så mycket om dagarna utöver jobbat, det är varmt å det suger energi enormt.
Jag har haft ont i bröstryggen, varit stel som en robot å då är det svårt att få nåt gjort.
Idag har det dock fläktat friskt mellan varven så pass att jag fick plocka ner ett par av våra parasoller innan de gick till väders.

Jovars, jag hade ju läkartid idag ang att få ett intyg att som migräniker slippa karensdagen å det fick jag.
Vi pratade om det arsvliga i det, att både farmor, pappa å äldsta dottern har det.
Men så har ju jag även spänningshuvudvärk å har haft sen tonåren.
Å jag har sagt i många år att det måste komma nånstans ifrån, inte bara bli ändå.
Men jag har fått en klapp på axeln att "se över min livssituation så ska du se det bli bättre..."
Men skit ner dig...... 😖

Men så förra sensommaren så fick jag ju träffa en läkare som verkligen ville ta tag i det så han skickade mig på röntgen av halsrygg-bröstrygg (som jag önskat i flera år...) men jag fick svar att inget oroväckande el anmärkningsvärt fanns...
 Mja-haja, nu var det så att det stämde inte.... 😖
Det fick jag reda på idag när han läste svaret läkaren fick.
En fantastisk läkare, mycket intresserad, underbar humor å pratsam även om annat 

Jag har diskdegeneration på kota C4-C5-C6, C7är den översta halskotan även kallad atlaskotan.
Jag har alltså åldersförändring på diskarna i halskotorna om jag fattat det rätt men dom är ftf hela, ingen destruktion.
Jag har även diskreta degenerativa förändringar i nedersta bröstryggen med en antydd högervriden skolios.

Mjaaaaaa.......... känns sådär med åldersförändring redan å han tyckte jag var i "ung" ålder för det.
Att jag har antydan till skolios har jag hört förut, kanske 15 år sen hos en sjukgymnast alt kiropraktor.
Åldersförändring gör att diskarna blir tunnare , sjunker ihop, alltså blir man kortare å det blev jag varse om för snart 4 år sen vid en läkarkontroll på dåv arbetsplatsen.
Jag har alltid varit etthundrasextinioåenhalv centimeter men då var jag bara 1.68.
Kanske jag är än kortare idag, jag vet inte....
Detta har ju pågått under många år, det är ju inget som kommit nu så jag fick väl det tidigt.

Å har man inte riktigt korrekt, rak bröstrygg får man en hopsjunken hållning, i alla år har jag blivit ombedd att räta på mig.
Sambon tjatar sig blå ibland att jag ska räta på mig å bara skakar på huvudet när jag "rätar" på mig.
Å det klart att det påverkar musklerna som ger spänningshuvudvärken....
Jag är stel, har väl alltid varit lite stel i ryggen men nu är det som jag skrev tidigare, som en robot ibland.

Sen har jag i många år haft ont i fingrarna men sista 2 åren så har det ökat framförallt i tummarna å lederna upp till handleden.
Jag har inte mycket kraft kvar, jag tappar saker ideligen, ideligen....
Kan inte vila på handlederna om jag ligger på knä på golvet.
Som käre J sa en gång på hemväg från dans: du har lite dåliga handleder va??
Ööööh.......ja, något..
Märkte det, det glappade i handleden på dig i när vi buggade 😄

Vågar inte lyfta nåt tyngre med vä tumgreppet utan en hand under så han tittade på det idag.
Å som jag redan anade, artros......
Han påpekade min "kärringknota" på hö lillfinger yttersta led men den har alltid sett ut så.
Alltid lite krokig å knixig även det oxå blivit värre med åldern.
Konstant överbelastning sen 20 års åldern är väl orsaken...
12 år på fabrik å sen alla div servicejobb inom butik-restaurang.

Så jag fick en tablett mot smärtan i tummarna, en om dagen tills vidare som även ska hjälpa mot smärta i bröstrygg-nacken å stelheten.
Tas varje morgon med frukosten, räcker i 24 timmar.
Fick en ny migränmedicin men tror jag haft den innan, Sumatriptan.
Så om 3 dagar skuttar jag så glatt ur sängen med ett leende, vig som en ballerina 😄😄😄

Sen sa jag även till honom att jag ändrat kosten lite oxå, främst för att se om migränen blir bättre.
Målet med ett nytt jobb var ju att få ungf samma mattider, att alltid ha matlåda med, att inte fylla på med mackor till sena kvällen som det kunde bli innan.
Jag är nästan inga mackor alls längre, pasta-ris-potatis hade vi redan dragit ner på till hälften sen länge tillbaka å vi blir lika mätta ändå.
Ett stort fett JÄTTEBRA, HELT RÄTT fick jag av honom så det var skoj 😊
Mer protein, , högkvalitativt fett som avokado, långa kalorier som han kallade det.
Bättre med 2 kokta ägg när man kommer hem å är hungrig än 2-3 mackor.

Jag är inte nån godisråtta, aldrig varit sen barndomen.
Köper aldrig lösgodis, ev lite vid påsk men väldigt sällan.
Och efter alla åren på macken med lösgodis så har jag fått nog.
4-5 bitar är gott men det räcker.
Det vi unnar oss är gofika men absolut inte varje dag.
Jag är ingen superfantast av div dieter men jag  lyckas förhoppningsvis 5 av veckans 7 dagar iaf å det är mycket vunnet.
För jag mår bättre, magen mår bättre så det är att fortsätta köra på den vägen.
Så med den nya medicinen hoppas jag det blir riktigt bra.

Imorrn ska jag äntligen, äntligen få åka på Nostalgiafestivalen i Ronneby.
Att det skulle ta till 18e årgången innan jag kom iväg...
När jag var hemma på ön så var det rätt långt (16-17 mil) att dra iväg ensam å det är inte kul.
Sen har jag ju jobbat rätt mycket sommartid sista 10 åren, ibland har det varit ösregn dessutom.
Men imorrn blir det en fantastisk bilfest i Ronneby, ska bli jätteskoj.
Nu har vi ju bara en 7 mil el nåt sånt så det är överkomlig distans. 

Ikväll spelar bästa Blender på logen i Kalmar.
Men jag slutade 18.30 å dansen börjar 20 så det är omöjligt.
Nästa lör är det dags igen till bästa Streaplers men hoppas på en dans till Blender snart för dom är sååå bra 😄


HA EN BRA KVÄLL !!!





Kommentarer

Populära inlägg