Söndag kväll.........


Foto: Pontuz Löfgren

......  har det blivit....
Vi har kommit hem från ett blåsigt Öland, senare i eftermiddag så blåste ett träd över väg 136 1.4 mil syd Borgholm så vi hade tur.
Vi kom hem till ön i fre kväll, åkte till mina föräldrar för att äta smörgåstårta som jag hade med.
Det blev våran kvällsmat då vi åkte direkt efter jobbet.
Men vi åkte hem rätt omgående, jag hade en del att plocka med innan köparen kom för att hämta sängarna på lör förmiddag.

Dock rörde jag ingenting vad det gäller dubbelsängen el annat förrän jag var säker på att han verkligen kom, det finns mycket underliga personer i cyberspace.
Men han kom redan 10.10 och han hade med sig bärhjälp så det var snart fixat å han swishade pengarna så jag fick en rejält tillskott på kontot.
Då drog vi igång.....det är en del att städa när man flyttar på möbler som stått på samma ställe i 9 år.
Å det ena drar med sig det andra, så är det bara.
För börjar jag att städa nåt grundligt så lämnar jag inte nåt annat halvdant, så är jag funtad iaf.

Precis när sambon satte skruvdragaren i dubbelsängen så klev älskade sonen in genom dörren å utan honom hade det inte gått.
Det hade blivit alldeles för marigt för 2 personer för det krävs 3 pers när man ska dela den sängen å flytta den.
Att inget bryts av, att balansera å passa in å få ner en hel sängbotten på 160x200 cm då den inte är delad.

Det har hängt som ett mörkt moln över mig i mer än ett års tid men nu är det gjort.
Det har varit ledsamt att komma hem å se det rörigt å halvstökigt, jag avskyr det men nu är det klart.
Å det är svårt att göra sånt när man som jag tidigare jobbade ALLA lördagar å vi kom hem till ön runt 17.30 på lördagskvällen.
Å åkte tillbaka på söndagen runt 14 tiden...

Italienskan är hemma en gång per år.
Lill-loppan har egen lägenhet å det finns ju ett ytterligare rum med säng som sonen sover i när han är där.
Det var från början italienskans rum men hon bodde bara där i knappt 2 mån så drog hon till Italien å är kvar där än efter 9 år.
Men för att kunna göra det var jag ju tvungen att bli av med sängarna för jag hade ingenstans att ställa dom.

Då jag visste att det skulle bli betydligt sämre väder idag så var vi ju tvungna att göra nästan allt igår som krävde uppehållsväder.
Det var mycket sängkläder som skulle ut å skakas, vikas ihop å lägga in å nu har jag en drös kuddar över.
Allt sänglinne skulle tvättas å läggas ihop så jag-vi har jobbat som dårar.
När man gör så fint så vill man ha rena fönster oxå så 3 av mina 4 fönster + altandörren är rena å fina nu.
Bytte gardiner i köket å vardagsrummet.
Grävde fram mattor från förrådet å efter ett par år där så behövde även dom luftas å piskas.

Samtidigt kan jag nu efter 9 år använda mitt matsalsbord med stolar jag fick ärva efter mina morföräldrar som gick bort med 2.5 mån mellanrum för 15 år sen.
Jag har ju inte haft plats för det innan så det är roligt att kunna använda det.
Men det är en lite märklig känsla, att för 1a gången på 15 år ha eget sovrum.
I gamla lägenheten sov jag i vardagsrummet, likaså i denna lägenheten.
Lill-loppan utbrast när hon kom in:  Men guuuuud vad konstigt det känns.... 😄
Jaaaaaaa.......det tar nog en tid innan jag vänjer mig men ett tungt moln över mig har skingrats.
Barnen kommer alltid ha en plats hos mig, man kan lösa allt om det behövs 💖





Jag var sjukt, sjukt trött igår så vi hämtade pizza på Pappa Blå.
Duschade, kollade tv å sen la jag mig.
Jag förstod att jag inte skulle må så bra idag men det blev värre än jag anande 😖
Vaknade 2.45 med en överjordisk, intensiv smärta i huvudet, det är otroligt hur ont man kan ha i huvudet.
Jag gick upp, tog tabletter men smärtan var för intensiv för att jag skulle somna om.
Vid 4.45 gick jag ner i tvättstugan å började tvätta....
Slumrade mellan 5.30-5.50, tänkte gå ner i å byta tvätten men somnade å sov till strax innan kl 7.
Bytte i tvättmaskin, la mig å lyckades sova en stund men sen har jag varit vaken.
Fruktansvärt ont (inte träningsvärk, bara lite i benen) i kroppen, ont i händerna, en jävlig skallavärk till det.

På väg hem så stannade vi till  på IKEA, hur längesen som helst sen jag-vi var där.
Skulle titta på 2 nattdukslampor, nu har jag ett hopplock av lampor så vi har ljus iaf.
Men det fanns inte mycket kan jag säga, vi blev rätt besvikna....
Men då vet jag det, ska kolla lite här i veckan, belysning ska skaffas, jag ska titta om nån tavla till över sängen.
Det kan bli allt från en svartvit bild över New York eller en brygga till en fullständig färgexplosion.
Men jag har inte bråttom, den rätta tavlan finns nånstans å jag vet när jag hittar den....
På fre åker jag hem till ön igen å gör färdigt, om 2 veckor är det skördefest å då vill jag njuta av allt mysigt å inte jobba som en liten gris i lägenheten.
Sen är det helgjobb så halva oktober passerar innan nästa chans att åka hem så det är lika bra att få det gjort.

Jag var ju på vc i fre förmiddag å fick träffa en läkare.
Det tog lång tid.... du har mycket....sa hon..
Jo, jag vet det... 😖
Men för att göra en lång historia kort så fick jag en starkare variant av den tabletten jag fick i somras som ska lindra smärta å stelheten.
Jag ska få röntgen av ländrygg å händer men det lär dröja.
Röntgade ju halskotor å bröstrygg för ganska exakt ett år sen, dom kunde tagit resten redan då.
Jag har 3 sämre diskar i nacken å en lätt högervriden skolios vid det tvärgående bh-bandet, vid thorakulombalövergången på läkarspråk.
Där bröstryggkota övergår i ländryggkota.

Hon skrev även ut D-vitamin, billigare på recept men det tar jag sen Jan-18.
Jag var så totalt dränerad på energi då så jag gick till läkare, han tittade på mig å sa: du har nog D-vitamin brist.
Köp D-vitamin, ta dubbel dos.
På 8e dagen återuppstod jag från de döda......typ... 😄

Sen dess börjar jag med D-vitamin i sept, en tabl för att gå upp på dubbel dos nov-mars, sen en tabl till början av maj.
Jag slapp den oerhörda tröttheten förra vintern så jag tror det är fler än jag som har det så.
Hon skrev ut vanliga alvedon storpack för att "stötta" den andra tabletten å när jag ska göra uppehåll för det ska man.
Man ska inte äta den jämt, man kan äta i 3-4 v, sen uppehåll ett par veckor osv.
Då kan man äta alvedon regelbundet under den tiden för att få jämn smärtlindring.
Hon tog även vanlig blodstatus å reumaprover, får se vad dom provsvaren visar.

Börjar kl 9 imorrn å det är tur, tar tid för kroppen att komma igång på morgonen men jag hoppas jag mår bättre rent allmänt.
En kvällsmacka får det bli, sen lite tv innan sängen....

Borgholm yttre hamn, fre 13e okt.
Alltid samma känsla i själen att komma hem, 
att dra i sig den kyliga, friska luften från sundet.
Att tanka sinnesro med ljudet av vågornas brus... 💖

HA EN BRA KVÄLL !!!




Kommentarer

Populära inlägg