Igår kväll.....

 

........ nåddes vi av det oerhört ledsamma beskedet att Thorleif har somnat in i sviterna av Covid -19 💔💔 💔 

En legend, en ikon i dansbands-Sverige... Thorleifs som var större än nånsin på 90 talet, sååååååå många timmar jag snurrat till dom på dansgolvet. Så packat med folk ibland så man fick knö sig fram med en kofot....

Hans mycket speciella sångröst, det speciella soundet, man hörde på första tonerna att det var Thorleifs som spelade. Deras tunga saxofonsound som fullständigt knockade mig, det är sååå grymt alltså 😂
Ni förstår HUR mycket jag spelade dom hemma när Linn som var sådär 5 år utbrast en gång: Åååh....nu spelar hon den där Thorleif igen.... 😄

På 90 talet var dom större än störst, dom krossade allt...... Publikrekord, skivförsäljning å hitlistor.... Så otroligt mycket folk överallt, jag vet en gång på Sandra i Kalmar, jag åkte hem vid midnatt för jag orkade inte knuffas mer... 😖

Thorleif var en väldigt varm å vänlig person, gav så otroligt mycket av sig själv till publiken. Hans kavajer var helt förstörda efter alla kärringars smink han fick på sig när han kramade om dom efter spelningarna. Han kramade säkert herrar oxå men dom har ju sällan smink på sig 😄 Delade ut rosor ibland till låten, Fem röda rosor.... mer än en gång som jag fått en ros av honom💗 Han gav lika mycket vare sig det var för 50 pers i en bygdegård eller 1800 pers på en dansgala 💗

Jag hade svårt att somna igår kväll efter beskedet så jag har inte sovit mer än dryga 4.5 tim inatt. Förlusten av en person som betytt mycket en tid i livet, en fin vänskap då det begav sig. Vi hade lite personlig kontakt, på den tiden med mejl. Jag var ingen "groupie" på det viset men vi kollade av läget ibland. Han var ju gift med en kvinna bördig från Kalmartrakten, hennes pappa var en mycket välkänd å stor körledare, drog i många trådar i olika musikevenemang så han gästspelade ofta så han fanns ju i tidningarna med jämna mellanrum.

Jag hade ju en paus från dansbandsgolven mellan sen höst -97 när jag var gravid med lill-loppan till juni -07. Efter att sonen föddes så dansade jag ju linedance flitigt under 3-4 år, det var lättare att kombinera med barnen, dessutom krävdes det ingen partner då det är en singeldans. Men en torsdag i början på juni -07 fick jag se att dom skulle spela på Skälby Loge på fredagen å jag fick en sån feeling att åka dit så det gjorde jag.

Att kliva över tröskeln å höra de välbekanta tonerna fick mig alldeles tårögd.... Såååå många minnen, sån otrolig glädje att återse dom.... 💕 Men det var oxå den kvällen jag träffade A för 1a gången, han hade handlat av mig innan å kände igen mig men det är inte lätt att känna igen folk när man jobbar på en bensinmack som jag gjorde på den tiden. Så det blev startskottet för livet på dansbandsgolven igen för mig, jag var inne på hösten på Sandra å dansade till dom. 

Han tappade lite av sin unika sångröst sista åren, drygt 50 år på dansbandsscenerna tog väl ut sin rätt. Sista spelningen i Kalmar var på Skälby Loge aug 2012, då var jag där. Sen hade dom en Grande finale i sept 2012 i Folkets hus i Växjö men jag förstod hur mycket folk det skulle bli så jag avstod. Jag har träffat honom nån gång sen dess, såå roligt att återse honom i höstens serie om Den svenska dansbandshistorien där han medverkade. Han var ju inte bara en sångare, gitarrist å saxofonist utan även låtskrivare.

Med Thorleifs bortgång dog en del av det gamla Sverige, det Sverige som en gång fanns...... 💔 Han var en man som värnade om att vårda det lilla i samhället. Om att skolor ska finns kvar på de små orterna, att inte äldreboende å dyl ska läggas ner mm. Överhuvudtaget väldigt samhällsengagerad. Han var hängiven sitt Norrhult även om han de sista åren var bosatt i Båstad. Han värnade om det Sverige där man en gång gick på dans till Folkets park, man träffades, dansade, kramades å sen bildade familj. Det som en gång var den svenska folksjälen, den svenska arbetarsjälen.... 💖

För 6 år sen så fyllde ordförande i dansklubben jämna år å bjöd in till fest i just Norrhults Folkets hus. Det var väldigt speciellt för mig att kliva in där, det är ju Thorleifs-riket, där det en gång började. Såå otroligt roligt att varit där en gång i livet iaf....

Nu får han spela vidare med de andra som gått före, hans gamla bandmedlen Bisse, låtskrivaren Bert Månsson som skrev låten Josefin å gav den till Thorleifs. Den handlar om Josefin Nilsson i Ainbusk, han blev helt betagen i henne när han såg henne på tv att han satte sig å skrev en låt om henne. Nu får dom spela den för henne där dom möts.... 💕

Minnena är många, fotona nedan är en bråkdel av dom.... Tack för all glädje å alla minnen, du har gett så mycket så det går inte att förstå omfattningen av det..... 💗💗💗

Sandra 16e Mars -96, snart 25 år sen 💔 

Sååå snyggt med svarta ögonbryn å superblonderat hår... eller inte 😄

Skälby Loge Juni -07

Mingelbild från Oskarshamns Folkets Park feb -08

Skälby Loge Aug 2012

HA EN FIN KVÄLL !!

Kommentarer

Populära inlägg