Halva.....

... augusti har gått idag...
2v kvar så är det höst enl almanackan..
Men än är det sensommar o det var underbart väder igår...

På förmiddagen så städade jag, tvättade, stekte strömming o la in i ättika o sen begav jag mig till skogs för att plocka lite mer blåbär..
3.5 L fick jag ihop, totalt 17.5 L så nu får det räcka.
Tror jag.. :)

Igår kändes det som om jag inte skulle orka plocka ett enda blåbär till..
Fick ihop lite lingon men de behöver nog nån vecka el 2 till i solen.
Har lagt dom på bricka på balkongen för att se om jag kan få dom att mogna lite mer..
Räcker till 2-3 ggr till vinterns Lufsor, det o köttbullar/färs är det enda jag äter lingon till.
Å rårörda är ju sååå gott !!

Så när jag kom hem så bakade jag en blåbärspaj o en blåbärskaka..

Blåbärspaj:


100 gr smör
1.5 dl mjöl
1 dl havregryn
½ dl socker
3-4 dl blåbär
Lite socker o pot.mjöl..

Kör ihop degen i matberedare till en smulig massa.
Lägg bären i en smord form, strö över lite socker o dofta över ca 1 msk pot.mjöl.
Det gör man enklast genom att använda finmaskig sil elr en florsockerströare, t ex fr Patisse.

Strö över smuldegen, grädda i 225C ca 20-25 min.
Servera med glass elr vaniljsås.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Moster's Blåbärspaj..


Mördeg:
2 dl mjöl
100 gr smör
2 msk florsocker
1 äggula

Kör ihop till en deg i matberedare, klä en pajform o grädda i 200C ca 10-15 min.

Vispa 2 äggvitor o 2 dl socker hårt, blanda ner 2 dl blåbär.
Häll i pajskalet o grädda ytterligare 20-25 min..
Så gudomligt god med lättvispad grädde till..
Fick höra igår att den även heter "Farmor Anka's paj.."
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Blåbärskaka..

(Här med jordgubbar i somras..)

2 ägg
2 dl socker
75 gr smält smör
2.5 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
(om man vill..)

R-Ö-R ihop ägg o socker, ha i det smälta smöret o låt stå nån minut så sockret löser sig.
Rör ner resten av ingredienserna, häll i smord form o lägg på blåbär.
Grädda i 175C ca 25-30 min..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Denna kakan kan man använda alla bär o frukter till...
I våras la jag rabarber på den, (fyndigt elr hur.. ?? *L*) i somras jordgubbar, nu blåbär o senare blir det äpplen o kanel..
Vinbär, björnbär, you name it... :)

Till middag hade vi falsk torskrygg (riktigt tjock torksfilé) i ugnen med kokt potatis, egen fisksås o sallad..
Sååå gott med torsk, vi har ju mest lax därute..


Ikväll får det bli räkmacka till kvällsmat, ska ju jobba idag.
Har räkor jag måste bli av med men får nog komplettera med en näve räkor fr jobbet.
Räkor räknas i nävar kan jag säga när man frågar kunden hur mycket dom ska ha.... :)

Måste berätta om en konversation mellan Kärleken o tonårstjejen i ons kväll ef Rolandz...
Vi satt o småpratade om lite allt möjligt då hon frågade om han kom fr Kalmar??

K: Nä, jag bor utanför Kalmar, 2 mil sö om Kalmar..
E: Å vad gör du här då??
(Varvid han pekade på mig..)

E: Har du åkt så långt för HENNES skull??
K: Nja, nu är det ju inte så långt, det är exakt 6 mil fr mitt hus till eran parkering..
Det tar 50 min med bilen över bron bara...

E: Jamen ändå, ända hit för HENNES skull...
(Varvid hon pekade på mig lite halvtrumpen...)

K: Ja, du vet, jag är kräsen... ;)
Resultatet ser du där... (å pekade på mig..)
E: Tssss..... då kan du inte va så kräsen om du valt HENNE.....
(Men tack din lilla råtta, jag älskar dig oxå... grrrr....)

Senare stod vi i badrummet, hon borstade tänderna o jag tvättade av mig mascaran..
Varvid hon plötsligt utbrister med munnen full av tandkräm:

Mammaaaaaaaaaaaaa......... du ser ut som en kvaddad tvättbjörn....
(Som sagt, jag älskar dig oxå din lilla råtta... grrr...)

Jodå, dom e sååå söta såååå dom små liven... 

Men nu är det dags för frukost, ska åka o jobba om en timme..
Elisa's spelar på Logen ikväll men betvivlar att jag orkar det.
Nästa fre är det Drifters o då ska jag gå, har inte varit på Drifters sen i feb i Lund.
Om 2 v är det LS igen i Fågelfors, ca 8 mil utanför Kalmar bara o på sön 1a sept är det Kindbergs i Mörrum...
Sen rullar danserna på.. *L*

Det mullrar i hela staaaaaaaan...
Men det är inte åska... *L*
Sen i onsdags har ön invaderats av HD-hojjar, HDCS* har sitt stora årsträff här i helgen.
Såg alla hojjar på Kapelludden här i stan som är abonnerad för ändamålet.
Så sinnessjukt mycket hojjjar o tält *L*

Dom räknar med 2000-2500 HD's i helgen...
Hoppas kunna se lite av det iaf även om jag jobbar i helgen, börjar inte förräns 12 imorrn..

HA EN SKÖN FREDAG !!!!

HDCS- Harley Davidson Club Sweden

Kommentarer

  1. Ja jag säger då det.. Tonåringar.
    Vem vill ha någon som är vältränad, omtänksam, glad, duktig på att laga mat osv...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, det kan ju ingen man vilja ha... :)
      Jodu, av barnen får man veta vad man är värd.. :)

      Radera
  2. Jaa, domdär tonåringarna...:)

    Ha en fin fredag!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg