Julförberedelserna....


... är i full gång !!
Hur ser DIN december ut??
Är det ett enda långa jagande till julafton o allt är över på några timmar??
Elr är du-ni som jag som njuter hela december o ser julafton som lite av kronan på verket som toppar det hela för det är ju inte slut där, det fortsätter ju ända fram till Trettonhelgen med Nyår emellan.
December är såå mycket mer än bara julafton...

Det börjar ju med 1a advent....
Å 2a advent....
Sen kommer festernas fest, Nobel.
När hela världens blickar är mot lilla Sverige, man hör klirret av kristallglasen i Blå Hallen, man hör frasandet av damernas klänningar i sidentyg o ser alla glittrande juveler..
Sen Luciatåg i den mörkaste av årets alla nätter med (förhoppningsvis) skönsång av ljuva stämmor elr små barnaröster......
Dagarna före jul som iaf jag julpyntar med tomtar o annat.
När sista maten lagas inför julhelgen o sista klapparna slås in.
Å så är det Julafton...
Kalla maten som brunch, den varma som middag.
Paketen öppnas i lugn o ro, försöker se vad barnen fått o av vem o vad de andra fått...
(det man inte köpt själv förståss :) )
 
Dagarna efter jul förbereds Nyår...
Nyårsafton med bokslut över året som gått o förväntningar o hopp inför nya året när fyrverkerierna exploderar på himlavalvet o champagneglasen (mousserat vin :) )höjs...
Sen är det Trettonhelgen som en avslut på allt julfirande, då är jag nöjd, plockar undan julsaker mm när Trettonhelgen passerat, sen är det nya tag i ett betydligt ljusare Januari..

Det är lite olika hur man har det i december.
Men jag kan inte identifiera mig med att det är ett jagande för några timmar på julafton o sen är allt över.
Elr att paketen slits upp på några minuter o sen går luften ur fullständigt.

Ni tänker säkert att det är lätt för mig att säga som inte "gör" nåt om dagarna, att jag hinner planera, städa, fixa julklappar, laga mat.
Men jag har ju inte alltid varit arbetslös....
Man får planera lite mer bara så löser det sig utan att man behöver stressa ihjäl sig.
Å ja, jag vet, det är mycket i december för de som har barn i förskola-skola, jag har 3 barn så jag vet.
Det är julfester, luciatåg, julavslutningar mm.
Å så julfest på jobb o dyl...
Men man kan dela upp det sins emellan, alla behöver inte gå på allt..
Eller så väljer man det viktigaste å skapar sin alldeles egna jul, alla gör som man vill bara man själv blir nöjd.
Ibland får man dock kompromissa lite..

Ge barnen vettiga förväntningar, ingen annan gör det åt dom.
Det spar mycket sårade känslor när dom blir äldre o inser att det inte kanske går ihop..
Tror man gör dom en stor o-tjänst om man slår knut på sig själv o jagar livet ur sig för att det ska bli den fantastiska, glimrande, perfekta julen.
Men en sak kan ni göra för alla barn, SKIPPA ALKOHOLEN !!!
Skippa alkoholen även om inga barn är med så får alla en trevligare jul...

Hur man gör med klappar är ju upp till var o en.
För min egen del kan jag inte tänka mig en jul utan julklappar.
Sen behöver det inte vara så dyrt, jag förstår inte hur dom kan få fram siffror på ca 5-6-7000 kr/pers elr vad nu julhandeln ligger på.
VEM har såna pengar att köpa julklappar för??
Elr tar man snabblån o sabbar 6 mån ekonomi för att betala av det sen??

Mina barn får för ca 400 kr/var, de övr ca 100 kr.
(ja, jag vet, det finns dom som inte kan ge det heller..)
Vi har aldrig köpt så dyra julklappar till barnen, dom får från andra håll o det blir mycket i slutänden iaf.
Vill dom ha dyrare saker får dom pengar o får lägga ihop o köpa det dom vill ha.
Bättre sprida ut under året o kunna ge nåt litet  nån gg bara ändå men tyvärr har jag inte kunnat det på 3-4 år..
Å det är en stoooor sorg... :(

En gammal jullista:

Har du druckit säsongens 1a glögg än??
Nej, det har jag inte....
Jag är gillar inte alkoholglögg, föredrar alkoholfri.
Ska se om jag hittar nån god i år...

Gillar du att köpa julklappar?


Den som läst ovanstående förstår nog att jag gör det.
Tycker det är kul att klura ut finurliga paket till var o en som inte kostar så mycket men som ändå är personligt.
Har en del klappar klara för i år så det är skönt..

När brukar du julpynta??


Brassar på med massor av rött inför advent, men tomtar är bannlysta till åtminstone 22a dec..
Sen tas dom ner direkt efter Trettonhelgen.

Köper du mer julpynt varje år?


Nej, inte i år..
Inte än iaf.. :)

Hur klär du granen??


Har prioriterat bort gran av ekonomiska aspekter o utrymmesskäl.
Köpte en Ellwood a 99 kr (typ cypress-en) som jag dekorerade med en slinga i kulörta färger o lite tunt-tunt guldglitter o några få yttepyttesmå julprydnader.
Men när jag har haft gran är den a la Disney.. =))
Massor av dekorationer, ofta i färgskala, t ex röda kulor o guldglitter.
Cupcakes o andra kuliga, glittrande prydnader.. =))
Tjocka boaormar av guldglitter som slingrar sig runt granen o stjärna på toppen.
Förståss.. :)

Hur firar du Jul??


Med familjen...
Barnen kommer alltid på julafton, sen går dom till pappa sent på kvällen..
Syster + gubbe kommer alltid hennes födelsedag 22a.
Vi är hos mina föräldrar dom dom har stort hus o plats för oss alla.
Kalla maten på förmiddagen som en brunch, den varma till middag runt 5.
Sen delas paket ut, vi börjar öppna när alla fått sina.
Öppnar i lugn o ro, vill hinna se vad framförallt barnen fått o av vem.
Efter julklappsöppning blir det lite slapp i soffan, glögg, clementiner å en å annan pralin..

Julens "måste" på julbordet??

Kalla maten: Julskinka, mimosasallad, kokta ägg med räkor, god rullsylta, sill i mängder..
Varma maten: Bruna bönor, grillade revbensspjäll.

Vilken är bästa Julfilmen??


Jag säger bara "Svensson, Svensson firar jul..." =))
"Var faan är Arne Weise??"
Där pappa Gustav går bananas för den perfekta julen i kärnfamiljen.. =))


"Tomten är far till alla barnen"
Trots sin svarta humor om alla frånskilda, sammanflyttade, brokiga samlingar av familjekonstellationer där för mycket alkohol medverkar så är den underhållande o tänkvärd.
För som man ser i slutet, det går ju faktiskt fira en vettig jul till slut =))
 
Önskar att årets "En underbar jävla jul" blir en julfilm på tv också nästa år..

Bästa Julgodiset??


Knäck, likörfyllda praliner, risbräck.


Vad av allt juligt kan du vara utan??


Inget av det min egen jul innehåller..

Måste få lägga till:

Bästa jullåt??


O helga natt..
Förståss...
Å det ska vara en MAN som sjunger den., en kvinna göre sig icke besvär...
Gaphalsar som Jussi Björling kan jag vara utan men med Tommy Körberg, som är en av Sveriges bästa manliga sångare så är det rysvarning...
Eller Peter Jöback..
Eller Brolle..

Sitter hos mina föräldrar å skriver nu.
Har städat hemma de sista 2 dagarna, ofattbart hur dammigt det blir trots att ingen knappt varit hemma på 6 mån.
Idag tar jag en slappedag, inga större projekt planerade.
Lite småplock blir det ändå men ikväll spinner vi loss till bästa Sannex i parken i Växjö.
Ska åka med danskompis H å det gamla gänget så träffar jag sambon-särbon-delbon (vete faan vad jag ska kalla oss för nu..) på plats.

Å NEJ, VI HAR INTE DELAT PÅ OSS !!
Har fått den frågan 2-3 ggr sista veckan men det har vi icke !!
Men jag har 2 boende å som arbetslös så får jag dela tiden mellan hemmen.
Jag har dock 2 barn kvar här å än är det 3-4 år tills den sista är redo att flyga ur boet (börjar gymnasiet nästa år..)
Men det verkar som det blir Växjö igen på nyåret.
Fick telesamtal från Färjestaden i torsdags, dom lägger all planering på is under jul-nyår så ville hon återkomma i mitten-slutet av januari.
Å då kan jag ta de timmar den andra arbetsgivaren i Växjö erbjöd mig, bättre än inget.

Har dammsugit Platsbanken idag men dåligt med jobb att söka för mig just nu.
Hittade ett i Växjötrakten men kan ju inte skicka cv då det ligger i min dator å jag har ingen internetuppkoppling i lägenheten.
Men jag ska skriva så får jag skicka mitt cv när han dyker upp å har sin wifi-dosa med sig.
Vill inte skaffa nåt internet så länge jag inte vet var jag ska jobba.
Att betala för TVÅ internetabonnemang när man sitter under samma tak är synnerligen onödigt, man kan gör annat för dom pengarna.

 Nu ska jag bege mig hemåt å rosta en omgång müsli.
Imorrn får jag lov att baka lite bröd, det vill äldsta dottern ha när hon kommer hem.
Lite muffins får det också bli innan hon anländer.
Har tagit upp köttfärs som jag ska göra biffar av ikväll så det får bli middagen.

HA EN BRA DAG !!!
 

Kommentarer

Populära inlägg