Julbord...

Ett sagoslott tillverkat i enbart socker av konditorn-konditorerna på Villa Vik, Växjö.
 
...... var jag ju på igår kväll med fd jobbet.
Mycket god mat, tjusigt upplagt mm..
Det mest spännande jag smakade låg på en dessertsked.
Det var stort som en tumnagel ungf.
Jag var inte människa om att räkna ut vad det var å ingen annan heller.
Så till slut så frågade jag en servitris -alltså...... inte för att vara sån men VAD är detta?? :))
Jo, se, det var picklad gädda med nån örtkräm tror jag å frasig grönkål :)
Men det var gott !!
Lite syrligt men det smälte i munnen.
Flädergravad lax var också en riktig höjdare.
 
Annars var det det vanliga, dom hade t o m bruna bönor som annars är en väldigt öländsk julbordsrätt.
Inte många andra som har det på julbordet kan jag ana, vi har alltid haft det å det går nog generationer tillbaka.
(100% av alla bruna bönor i Sverige odlas ju på sö Öland.)
Men en sak kan jag säga, dom kan inte laga bruna bönor sen får kockarna va hur exklusiva dom vill !!
Då smakar mammas 100 ggr bättre !!
Helt smaklösa var dom , inget sting av ättika elr lätt sötma från sirap, ingenting...
 
Dessertbordet var ju nåt alldeles överdådigt..
Dom hade t o m tårtor, 3 olika.
Vanligt köpesmågodis i mängder men deras egna chokladpraliner var fantastiska.
Jag orkade inte knö i mig mina så jag har tagit hem dom.
Det stod en liten påse vid varje kuvert med en liten marsipangris i så jag la ner dom i påsen.
Jag tog  en vit pralin med champagne, sen hasselnöt, päroncognac å Baileys.
Ska bli spännande att smaka dom senare.
Men det mest fantastiska var ju sagoslottet i rent socker dom hade tillverkat, sen bilden ovan.
Helt fantastiskt att det överhuvudtaget går att göra å KUNNA göra det.
Å en chokladfontän... <3
 
Å andra sidan kan jag tycka julbord är lite överskattat...
Man kan bara bli mätt å lite till.
Det är ju mycket mat man inte orkar smaka på ens, inte jag iaf...
Så det är inget jag beställer å betalar för själv men visst är det gott att få gå å sätta sig å äta, bara ändå..
Så det var sista gången jag umgicks med jobbarkompisarna, numera fd sådana..
Har 4-5 st på fb men i övr så blir det väl inte mer
 
 
Så idag har jag verkligt tagit sovmorgon, vet inte när jag sovit så många timmar under en natt innan.
Men dålig sömn tis-ons natt tog väl ut sin rätt.
Idag bär det hem till Öland, har plockat ihop det mesta av mina saker jag inte fick med i tisdags.
Enda fördelen med att packa å "flytta" lite åt bägge håll är att det blir utrensat med jämna mellanrum.
Får jag jobb i denna regionen igen så är det bara att ta hit sakerna igen.
Jag kan ju inte ha dubbel uppsättning av allt, det klarar inte ekonomin.
 
Å jag har inget internet i lägenheten så jag får hålla till godo med pappas elr bibblans datorer så länge.
Men ska nog kunna slanga in nåt blogginlägg då å då ändå :))
Väntar in svar från företaget jag var hos på anst.intervju innan jag gör nåt överhuvudtaget.
Mycket hänger på det.....
 
HA EN BRA DAG !!!
 
 
 
 


Kommentarer

Populära inlägg