December...







 
... har gjort sitt intåg...
Strålande sol å några plusgrader..
Inte så värst jullikt men bättre än snöstorm å oväder...
Om 9 dagar stundar festernas FEST, Nobelfesten !!!
Ett evenemang jag alltid tittar på om jag inte jobbat.
Se alla frasande sidenklänningar, höra klirret från kristallglasen, se alla juveler gnistra.....*suuuuuuuuuuuck...*
Å vi har 2 gravidmagar att beskåda hur de har klätt dom.
Victoria var så fin för 4 år sedan i den midnattsblå klänningen, så enkel i skärningen men lätt åtsittande å så fin.
Ja, se det vore en fest att få gå på....

Ja, helgens oväder var rejält.
Jag la mig innan sambon i sön kväll men vaknade till när han la sig å jävlar vad det dånade...
Han gick en inspektionsrunda när han kom hem efter jobbet igår men inget hade förstörts.
Det mest spännande var att soptunnan vält, 2 ggr dessutom då han hade rest upp den en gång å jag fick resa den igen..
I dagens Ö-blad var det en del skador rapporterade, bron stängdes ju mellan midnatt å 03.
Vindstyrkan var uppe i hiskeliga 33.7 m/s  som mest på högbrodelen.
Då friskar det i ordentligt !!!

Fick ju sms om att mina linser var färdiga i lör eftermiddag så idag har jag hämtat dom.
Å se på faan, det var rätt.... :))
Så nu har jag dom hemma, jag beställde dom 23e sept, direkt efter att vi var i Polen !!!
Ja, man får inte ha brått.....

Men idag fick jag förklaringen till alla siffror på linsburken, jag har haft dålig koll där.
Vet bara att hö öga är sämst..
Om vi nu bortser från ålderssynfelet så är jag översynt med brytningsfel.
Det har jag haft sen 10 årsåldern typ..
Men rent synmässigt i styrka så är vä öga sämst, där har jag +3.25, brytfel -3.25, 30 grader vinkel.
Hö öga är +2.25, brytfel -2.25 men i ETTHUNDRAÅTTIO grader vinkel...
När jag förtäljde det hela för käre sambon så utbrast han:
Etthundraåttio grader ?????
Snacka om att ha ögon i nacken... :))
Å det är därför som hö lins måste specialbeställas å det är det som tar tid.
Nu har ju dom klantat sig värre än en tomteverkstad men nu har jag dom äntligen hemma.

Å jag var inne på progressiva linser men när jag testade det så var inte skillnaden så stor så jag avstod.
Jag förstår att hjärnan kompenserar när dom väl sitter i å att det tar lite tid för hjärnan att ställa in det men jag skippade det.
Med alla mina synfel o brytningsfel, spec på hö öga så kan man inte alltid i MIN ÅLDER (bah....) ha multifokala linser...
Multivaddåsadu?? sa jag när hon nämnde det 1a gången..
Multifokala, när man har flera olika synfel i samma lins...
Det finns begränsningar där..

Så nu ska bara ett par enkla läsglas inhandlas så jag åtminstone ser att läsa på mobilen å ev nån karta när jag kör bil när jag har linserna i.
Hon rekommenderade ca +1-1.5 ungf...
Så då har jag TRE par glasögon att hålla reda på.
Mina progressiva, mina riktiga läsglas å så linsläsglasen...
Å linserna till det....*suck*...

Å mot bättre vetande så blir det Ullared på lördag med Volvo....
Jaja, hamnar jag på psyket i tvångströja så gör jag....
I lördags hade det varit hysteriskt, dom hade slagit alla rekord.
Dom sålde för 37.3 miljoner kronor !!!!!!
Det hade varit kö in till 15 tiden...

Men vi åker mest för en utflykt.
Jag har inga planer på att köpa på mig grejer för 3-4 år framåt som en del gör av hygienartiklar, tvättmedel å dyl.
Ska handla vaxremsor, det vet jag är billigt, nån top, ev byxor å blanka strumpbyxor om det finns.
Men jag tänker INTE stå å riva i det bland en massa andra köpgalna kunder.....
Man får klä sig så man slipper köa in i väntrummen utan kan prova kläderna ändå.
Titta lite på heminredning, det är ju många avdelningar som vi inte har nåt intresse för typ husdjur, barn, leksaker osv..

Men nu får jag sätta igång, måste plocka ner ren tvätt, fixa matlåda till imorrn å lite annat.

HA EN BRA KVÄLL !!






Kommentarer

Populära inlägg