30 år......


...... har passerat sen Palme mördades...
Helt ofattbart alltihop !!!
Att han blev mördad, att ingen är fälld för det å att det har passerat ofattbara 30 år !!!
Det är märkligt hur man alltid kommer ihåg vad man gjorde när det händer hemska händelser.
Palmemordet, Estonia å Anna Lind....
Jag bodde då uppe i Gnosjötrakten, pappa ringde på morgonen 1a mars å sa att Palme var skjuten..
Att han var död...
På med den lilla tv'n vi hade å fick se nyheterna..
Vi tittade på del 1 av dokumentären igår å vi ska se del 2 ikväll.
Den natten när Sverige förlorade oskulden som det oxå har sagts...

När Estonia förliste jobbade jag till kl 22 kvällen innan.
Dagen efter skulle jag på föräldramöte på italienskans dagis så jag lånade en kompis lägenhet å sov över där för han jobbade natt.
När jag kom på morgonen kl 6 så sa nattpersonalen att ett fartyg förlist i Östersjön å att det befarades många drunknade...

När Anna Lind knivhöggs så var jag på väg att bli sjuk.
När morgonen kom så låg jag i soffan med 39.5 i feber å en sjujävla halsfluss...
Tittade på nyheterna i arla ottan när dåv statsministern Göran Persson kom in på presskonferensen å meddelade att hon avlidit av skadorna.

Ännu mer ofattbart är ju att med tanke på vad som hände Palme att hon, som var utrikseminister, fick gå utan livvakter.
Mitten av 80 talet var Sverige så oskuldsfullt vad det gäller såna händelser även om Palme hade ett starkt hat riktat mot sig som person.
Men en bit in på 2000 talet såg ju världen helt annorlunda ut vad det gäller sånt.
Undra om hon blivit statsminister om hon fått leva??
Sönerna är ju idag föräldralösa även om dom nu är vuxna då hennes man avled ju för några år sen.
 Det var roligt att återse alla gamla politiker igår.
Kjell-Olof Fälth, Torbjörn Fälldin (nu avliden), Gösta Boman å co...
Dom är gamla idag, en del riktigt gamla.....

Jaha, Grammisgalan gick av stapeln igår...
Men det är helt obegripligt hur musiken kategoriseras.....
Hur i helvete kan man sätta Hasse Andersson i facket för dansband???
För det fick han ju en Grammis.
Ingte ont om Hasse, han var synnerligen värd det men i kategorin Dansband??
Men det är ju nollåttor som bestämmer å dom begriper inte bättre.
Både LS, Blender, Perikles å nån till var nominerade men Hasse Andersson vann!!
Jo, men han spelar musik man kan dansa till ibland...
Jaha, men det gör alla andra band alla kategorier oxå isf...
Det är tamigfaan sanslöst.....

Någon hade fått frågan om det kommit nån intressant artist än i början på kvällen??
Nä, bara ett gäng dansbandsnissar...
Det visar ju hur illa behandlad dansbandsmusiken blir av "de fina" i musik-Sverige...
Fy faan, man mår illa av det.... :(

Tur att man har mat som man mår bra av :))
Har haft ett par riktigt lyckad dagar med maten nu.
Igår lagade jag krämig grönsakssås å pasta.
Vi hade det som lunch i tisdags å såsen var så grymt god !!
Men då jag inte hade receptet så handlade jag hem det jag trodde den innehöll på ett ungefär å letade upp ett recept på nätet.
Å se på tusan, jag precis allt man behövde hemma !!!
Men ingen gorgonzolaost så det blev lagrad herrgårdsost.

Krämig grönsakssås å pasta 4 prt:

 
1 squash, ca 1/2 cm tjocka skivor
1 aubergine, ca 3/4 cm tjocka skivor
10 champinjoner, kvartade
4 snackspaprikor, delade på längden och urkärnade 
(2 st om du använder vanlig paprika)
1 stor gul lök, grovt hackad
Smör/rapsolja
Olivolja
Ca 500 g cambozolaost i mindre bitar
 (eller gorgonzola för kraftigare smak)
2 1/2 dl mellangrädde
2 dl (lätt) créme fraiche
Salt och svartpeppar

Börja med att rosta paprikorna.
Kärna ur å lägg halvorna med kupiga sidan uppåt, pensla med olivolja å grilla i 250C ca 30 min till skalet är svart å krulligt.
Lägg dom i en skål, täck med plastfolié å låt svalna.
Pilla bort skalet å skär i mindre bitar.
Salta aubergineskivorna lätt å låt ligga 15-20 min så vätska dras ur å torka med hushållspapper.
Stek i rapsolja tills dom fått lite färg.
Inte för länge för då blir dom mosiga.
Stek squshen lätt.
Stek lök å champinjoner.

Häll creme fraiche å grädde i en stekpanna med hög kant å låt koka upp.
Vänd ner osten å låt smälta.
Ha i alla grönsakerna å låt allt bli varmt.
Smaka av med salt å svartpeppar.
 Servera till nykokt pasta !!

Jag köpte ju en hel laxsida igår på Willys till bra pris.
Jag skar upp 6 portionsbitar a 120 gr å resterande småbitar, knappt 500 gr fick bli laxburgare.
Jag fick ut 10 portioner av 1.3 kg lax.
Lite går ju bort när skinnet försvinner , det är tjockt skinn å väger en del.
Jag skar bort det yttersta delen av laxsidan mot buken, det var helt vitt å är i stort sett rent fett.
Snart är det Påsk å då kommer det säkert igen till bra pris så jag nöjde mig med en igår.


 Nordiska laxburgare med kall äppelsås:
500 gr lax
1 liten gul lök
1 litet ägg
Hackad dill ca ½ dl
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Skär laxen i småbitar å kör med kniven i matberedare till en lagom färs.
(Jag vill gärna ha lite finare färs, andra kanske vill ha mer textur i den)
Finhacka elr riv löken, blanda ner den, ägg, dill, salt å vitpeppar.
Forma 4 st burgare med vattensköljda händer å stek i lite rapsolja.

Kall äppelsås:
(eget skapat recept )
2 dl turkisk yoghurt
2-3 msk majonnäs
½ finhackat äpple
Finhackad inlagd gurka elr bostongurka
(det får man smaka sig fram ur mycket man vill ha)
Dill
En aningens salt

Blanda samman allt å servera till laxburgarna ihop med kokt potatis å haricort vertes :))
 Detta mina vänner, är kriminellt gott !!!! 

Det blev jobb imorrn, fick in det igår eftermiddag.
Å idag så fick jag det passet förlängt 1 tim så det var jättebra.
Så får vi se vad helgen bjuder på.....
Apropå tid....
Har nu varit 4 år på denna bloggportalen (i tisdags..) å  detta är mitt 975e blogginlägg här :))
Men jag var ju 2.5 år på Amelia innan dess men det finns ju inte idag.
Dags att förbereda för imorrn å sen se sista delen av "Palme-sista timmarna.."

HA EN BRA KVÄLL !!!






Kommentarer

Populära inlägg