Mat, mat, mat.....

Ja, idag har jag lagat mat hela förmiddagen..
Lovade ju igår att lägga ut recept, jag har inte gjort det på jättelänge, annat har kommit i vägen.
Strax efter kl 8 imorse så satte jag in en pp i ugnen, då karrén låg på nästan 1.4 kg så får den nog stå till runt 5 tiden ikväll.
Till det blir det klyftpot, sallad å kanske nåt glas rött :))


 Karréstek på drygt 1 kg
2 gula lökar
1 hel vitlök
Salt
Svartpeppar
Rökt paprikapulver
2 dl bbq-sås
Nån dl vatten..

Smörj en form med lite smör eller olja.
Krydda steken med salt, svartpeppar å paprikapulver.
Lägg i form, skala å klyfta löken å lägg runt om.
Skala alla vitlöksklyftor, jag snittar dom å lägger snittsidan mot köttet, jag stack även små hål i steken där jag petade in vitlöksbitar.
Häll över  bbq-sås å lite vatten, ställ in i ugnen 125C 6-8 tim beroende på hur mycket steken väger.

Sen har jag lagat Rotfruktspytt till matlådor.
Till det steker jag varsin liten kabanoss å ett ägg.

För 2 prt:
3 lite mindre potatisar
1 sötpotatis
2 morötter
1 palsternacka
1 liten hackad gul lök
Flingsalt, timjan.

Skala å skär rotfrukterna i små tärningar , förväll i kokande vatten 5 min.
Slå av vattnet, stek i lika delar smör å rapsolja tills dom är mjuka å klara ihop med löken.
Krydda med en rejäl nypa flingsalt å timjan.
Servera med kallskuret kött, frukostkorv eller nån kryddkorv som viltkorv,  kielbasa, kabanoss eller chorizo.
Kom ihåg att titta efter hög kötthalt., hellre ge lite mer för en riktig hantverkskorv.

I onsdags så lagade jag Västerbottenmos, kielbasa å broccoli, så galet gott ihop !!
Helt enkelt vanligt potatismos som jag smaksatte med riven västerbottenost, stekte en kielbasa å kokte broccoli till.
Sambon har väl ett å annat att säga om våra svenska korvar å ibland har han rätt.
Även om kötthalten är ok så är allt finmalt, han undrar ibland om vi inte har tänder att äta med.
Å dom kryddar ju lite mer än vi, det är ju lite mesigt ibland trots att det ska vara kryddkorvar.
Deras korvar han är uppväxt med att ju betydligt grövre i texturen, mer lik våra isterband.
Nu var det kielbasakorv jag använde som vi köpt i Polen å hade i frysen men det finns ju goda korvar här oxå.
Rosas Handel i Böda hemma på ön har ju riktiga hantverkskorvar.
Han som äger det är ju bördig från Tyskland å har lärt hantverket från sin far som lärt från sin far.....
Kan varmt rekommendera ett besök där om ni kör förbi.

Jag lagade ju pankopanerad torsk med potatis å spenat-ostsås för nån månad sen.
Bra att jobba i kök när inspirationen tryter till vardagsmaten :))

Ost-å-spenatsås:
Alltså......
Jag hade ju inga angivna mängder, jag fick återskapa såsen på en "höft" som man säger..

Spenat
Smör
Mjöl
Mjölk
Salt-peppar
Riven ost

Fräs spenaten (jag tog babyspenat men det ska nog vara riktig spenat) i smör, pudra över lite mjöl
Späd med mjölk till lagom konsistens, smaksätt med salt å peppar.
Ha i riven ost men ta hellre för lite i början än för mycket.
Jag fick lite för mycket ostsmak men jag hade ju lagrad ost å tänkte inte på det.
Men såååå suveränt gott till fisken !!!
Fisken panerar man på samma sätt som med ströbröd fast man använder panko.
Panko är ett asiatiskt ströbröd å jag säger bara: no more ströbröd in my life.. :))
Så otroligt frasigt å gott det blev !!


Stod ju å hängde med näsan över 2 långpannor med väldoftande äppelpaj i tors på jobbet då jag hade desserten vid lunchen.
Men samvetet fick bestämma så för att få baka nåt så satte jag en deg till dinkelrutor med honung, valnötter å havrekärnor.
Blev så otroligt gott bröd som vi avnjöt igår morse till frukosten :)


Dinkelrutor med honung, valnötter å havrekärnor:
16-20 st
50 gr jäst
5 dl mjölk
½ dl rapsolja
½ dl flyt honung
2 tsk salt
6 dl dinkelsikt
ca 75 gr valnötter
1 dl havrekärnor
7-8 dl vetemjöl

Smula jästen, ljumma mjölken å häll över jästen å låt lösa sig.
Tillsätt olja, honung å dinkelsikten.
Tillsätta saltet, de grovhackade valnötterna å havrekärnorna.
(använder du assistent så tillsätt valnötterna i slutet, annars blir de mosade)
Tillsätt vetemjöl till en smidig deg å låt jäsa i ca 40 min.

Stjälp upp å knåda samman.
Lägg i långpanna, 30x40 cm.
Skåra med degskrapa , låt jäsa ca 30 min.
Grädda i 225C ca 15-20 min.
Låt svalna under flera lager bakdukar å bryt loss bitarna å njut av ett otroligt gott å saftigt bröd !!

Alla <3 dag firade jag ju i förväg med barnen å hade gjort en kladdkaka vi smaskade på:



Världens enklaste kladdkaka:
2 ägg
2 dl socker
75 gr smält smör
R-Ö-R ihop ägg å socker
Ha i det smälta smöret, låt stå tills sockret löst sig.
2 ½ dl mjöl
2 msk kakao
½ tsk bakpulver 
Rör ner mjöl, kakao, bakpulver.
Häll i i smord springform ca 24 cm å grädda i 175C ca 15 min.
Ta hellre ut den nån minut för tidigt än för sent, den efterbakas ju ytterligare en stund av värmen innan den börjar svalna.
Servera med färska gubbar å vispad grädde :))

Men nu får jag gå å fortsätta med matlådorna, korven å ägg ska stekas.
Sen får jag nog röja på diskbänken :))
En maskin tvätt har snurrat å hängts upp oxå.
Har några äpplen liggandes i kylen som kanske kan bli nån paj trots allt...
Jag försöker ta tillvara det som finns i kylen å göra nåt av det, jag tycker inte om att behöva slänga nåt.
Försöker ta tillvara det som finns i frysen oxå, jobba undan med jämna mellanrum för att fylla på med ny, fräsch mat.
Det är inte gott när det ligger så det blir nästan torrt å får lite fryssmak i det...

 HA EN BRA DAG !!!



Kommentarer

Populära inlägg