Det var en gång.....

..... ett ställe i Borgholm som hette Badrestaurangen, i folkmun kallad Restis :)
Den sista kvarlevan av badortstiden i Borgholm, finns ett lusthus i Socitetsparken kvar idag.
Det är en av de saker jag sörjer att jag aldrig fick uppleva, party på Restis :))
Otal är de historier man hört genom åren om vad som föregick där på 50-60 talet :))
Nöjeskung var ju på den tiden Sigge Vildenius , en man som verkligen gjorde detta till ett inneställe.

Borgholm fyller ju 200 år som stad i år å det uppmärksammas ju enormt överallt, spec i vår lokala blaska Ölandsbladet.
Då mina kära tidning fått följa med mig till Småland så får jag även nu ta del av det.

I dagens tidning stod det bl a om när Ölands sommarflicka kröntes, ett evenemang som höll på 20 talet år från 1950 å framåt.

Dock var det källarmästare Sigvard Almlöw som förutom sina restaurangtekniska kunskaper även hade ett gott öga till kvinnlig fägring. 
Detta är en inte pinuptävling, utan vad som avses är att få fram en rar, trevlig, frisk och käck tös som kan symbolisera Ölandssommaren 1950.
Valet skulle ske en lördagskväll på Badrestaurangen dit alla flickor i ålder 17-100 år var välkomna att söka.
Vann gjorde en prästdotter från Mörbylånga som behängdes med ett silversmycke av kommunalborgmästare David Forsman.

Här följer ett axplock av erövringarna å lägg märke till språket som det skrivs :

En Södertäljekringla blev Ölands sommarflicka 1952.

Trots att många söta borgholmsflickor konkurrerade med de sommargästande kalaspinglorna så blev det fastlandet som tog hem segern.
Förtjusande 19 åriga Brita Näslund från kringlornas stad Södertälje fick smycket ur kommunalborgmästarens hand och beundran från restaurantens gäster.

1954 var ingen mindre än den stora skådespelaren Anders de  Wahl (då 85 år) som krönte årets sommarflicka.
Jajjamen, fint som snus skulle det vara... :))

Även 1959 var det en lidingö tös som tog hem segern, Barbro Holmdahl.
Sköna flickor i massor fanns det att beskåda på  Restis i lördags.
Det är 10e gången som Sommarflickan koras och det har blivit tradition.
Trångt om utrymmet på dansgolvet var det ty Sammy Walkers populära tvättäkta negerorkester stod för dansmusiken.

Även 1967 korades sommarflickan av en annan känd person, Björn Ulveaus.
Han uppträdde på Restis med Hootenanny Singers och hängde silversmycket på Britt-Inger Johansson från Isgärde, senare känd som Bondbrud Kristina Wayborn,  (Octopussy)
Källa Rolf Nilsson.

Alltså........ jag skrattade så  tårarna rann å jag höll på å ramla ur soffan när jag läste upp "tvättäkta negerorkester..." för sambon
Det var en annan syn å ett annat språk på den tiden.
Enl hörsägen så ska det varit så att när det för 1a gången kom en svart person till ön så samlades folk i Stora Rör för att titta på denna person när han-hon anlände med båten...
Djungeltelegrafen gick het trots avsaknad av mobiltelefoner på den tiden :))
Det var nåt exotiskt på den tiden med en färgad person.

Som jag sa, tyvärr fick jag aldrig uppleva nån fest på Restis, det brann ner sept -73, jag kommer väl ihåg det, jag var 6 år då.
Enl hörsägen ska det varit en som blev portad veckan innan som blev förbannad å sa:
Innan nästa lördag ska Restis ha brunnit.....
Å det brann på fredagskvällen, vi bodde bara 100 m från Restis å mina föräldrar bor ännu kvar på den adressen.... 
Å det brann som fnöske, tunna, tunna glasrutor som exploderade å enbart träkonstruktion. 
Dessutom har min pappa det filmat på Super 8 film 2-3 min, (filmerna var bara 3 min långa på den tiden ) man borde lägga över det digitalt innan det försvinner bort.
Det är ju en kulturskatt faktiskt...
Å tyvärr hittar jag inga interiörbilder på nätet så ni kan se hur oooooerhört tjusigt det var där inne under Badortstidens epok
Men med branden så försvann det sista som fanns kvar från Badortstidens epok i Borgholm bortsett från lusthuset som finns i Socitetsparken.

I övrigt denna dag så fick jag se att det var marknad inne på Stortorget i Växjö.
Hade totalt glömt bort det om jag inte tittat i min kalender så jag begav mig in en runda.
Iklädd dunjacka, pannband å vantar.....suck....
Inte mycket vårvärme där inte....
En liten gemytlig marknad med allt från plastpåsar till donuttisar, godis, servetter, kläder, godis å annat...
Inhandlade några födelsedagskort å muffinsformar.
Donuts till fikat fick följa med hem oxå.
En top på The KJ store (rockabilly-vintage-retrobutik i Växjö) blev det oxå till min nya kjol.
Får se vad det blir för outfit i afton...

Nu börjar det bli dags för en dusch å sen rulla upp håret på spolar inför aftonen.
När det väl är gjort å redo att tas ur tar det bara 15-20 min med makeup å fixa lockarna.

HA EN SKÖN LÖRDAG !!!






 



Kommentarer

Populära inlägg