Våren...



.... tog en paus så här lagom till Påsk... :(
Såg väl att det "regnade" när jag vaknade vid halv 7 tiden i morse men när jag reste på mig fick jag en chock !!
Kritvitt överallt å snön vräkte ner !!!
Tjock ymnig blötsnö.......
Men senare övergick det till regn å så kom solen fram en liiiiiiten stund på dagen så var det borta.
Men det är väl som det ska till Påsk i mars...

Redan i mitten av påskveckan, jag skulle bloggat å lagt ut lite recept men jag har inte orkat.
Jag har varit så jävla dålig så det är inte sant...
Totalt igentäppt, tungt att andas å rösten nästan helt borta.
I mån jobbade jag på sjukhuset 7-10, sen på fisken mellan 11-17.
Igår var jag jättedålig så det var tungt att jobba på sjukhuset men det gick.
En varm dusch direkt på jobbet när jag slutat, sen åkte jag raka vägen hem å la mig.
Å där låg jag tills det var dags att krypa ner å lägga sig för gott.

Så sambon fixade egen matlåda till idag, han stekte polsk blodkorv han köpte i helgen..
Men njaaaäääeee....... alltså det gick att äta men var inte så där "gott" tyckte jag.
Men spännande att testa något annat än det vi har här hemma.

Men idag blev det sjukan, fick gå ifrån en timme från fisken.
Men det är ju ett virushelvete som förpestar tillvaron just nu.
Men jag fick receptbelagd nässpray med kortison då jag var väldigt svullen å trång långt upp i  bihålorna samt en tabl som oxå är avsvällande.
Jag la mig på soffan när jag kom hem å sov i stort sett i 2 timmar.

Har haft en grym migrän idag så nu är dom polska migräntabl slut å tyvärr kom han inte till nåt apotek i helgen medans det var öppet så jag fick nya.
Men kanske hans syrra kan skicka åt mig, vi får se.
Nej, det är inget "olagligt" i dom utan det är alla 3 preparaten, acetylsalicylsyra, ibumetin å paracetamol i en å samma tablett.

Så när jag vaknade till så har jag lagat lite mat, idag fick det bli sillmacka.
Har kokt potatis å ägg till gubbröra jag ska göra om en stund när det svalnat.
Gjorde en lag till resterande strömmingar som jag stekte så det ska svalna å in i kylen.

Imorrn blir det jobb på fisken, minst 6 tim, kanske längre.
Å så hade jag sån tur att det ramlade in ett jobbsms från sjukhuset ang fre så det fick jag.
Jag slutar 14.30, duschar på jobbet så kommer skitungarna med tåget strax ef 4 :))
Ska bli jättekul att få besök av dom !!
Helt otroligt att NÅT kan klaffa för en gg's skull !!!
Så det blev full jobbvecka förutom idag, det blev bara 4 tim för jag fick gå ifrån.

Men nu ska jag gå å göra min gubbröra å sen röja upp.....

Lite recept för den som vill ha inför helgen:

Inkokt lax:
Lax i portionsbitar
En rymlig gryta vatten
Salt
2-3 citronklyftor
Dillstjälkar

Koka upp vattnet med salt, citron å dillstjälkar.
Den fina dillen repar du av till såsen.
Låt koka 3-4 min så smakerna går ur citron å dill.
Lägg ner portionsbitarna av lax, dra av från spisen å låt stå till potatisen kokt, då är laxen klar.
Kan ätas kall oxå.

Äppel-gurksås:
2 dl mat.yoghurt, turkisk yoghurt el vad man föredrar.
2 msk majonnäs
1 finhackat äpple
Finhackad inlagd gurka el bostongurka.
Finhackad dill.
Blanda samman allt, gurkan får man smaka sig fram till.
Jättegott till lax :)

Romsås:
2 dl mat.yoghurt, turkisk yoghurt el vad man föredrar.
2 msk majonnäs
Röd rom, man väljer själv prisklass
Finhackad dill 
salt-peppar

Blanda samman allt, smaka sig fram med rom, salt å peppar.
Tänk på att rommen kan vara salt så tillsätt ev salt i slutet å smaka av.


Gubbröra:
2 kokta potatisar
2 hårdkokta ägg
200 gr finhackad matjessill
½ finhackad  gul el röd lök, vilket man föredrar
ca 1 dl mat.yoghurt, turkisk yoghurt.
1-2 msk majonnäs
Röd rom
Finhackad dill 

Skär den kokta potatisen i små tärningar, likaså äggen å sillen.
Blanda pot, sill, ägg å lök.
Blanda ner yoghurt å majonnäs till lagom konsistens, den ska inte vara för rinnig.
Rör ner rom å dill, smaka er fram hur mycket det ska vara.
Jättegott på t ex danskt rågbröd elr hårt tunnbröd.
Toppa med röd el svart rom.

Ättikslag till stekt strömming:
1 dl ättika 12%
knappt 2 dl scoker
2½ dl vatten.
Några vitpepparkorn
2 lagerblad

Koka ihop allt tills sockret löst sig.
Låt svalna  å häll över stekt strömming.
Räcker till ca 8-10 stekta strömmingar.
Vill man ha svagare ättikssmak så öka vattnet ½ dl,
jag gillar när det är lite "sting" i den :)
 
 HA EN SKÖN KVÄLL !!!



 


Kommentarer

Populära inlägg