Å däääääääär......



......kom regnet.....
Men jag vaknade till en strålande morgon med blå himmel å sol men det mulnade på tidig förmiddag.
Regnet har hängt i luften med enstaka duggregnsdroppar men nu regnar det å det behövs.
Bara inte när jag är ledig ;)
Jag betalade av mina räkningar imorse, alltid lika trist men så är det.
Jag har ändå bara de nödvändigaste men lik´förbannat aptråkigt.
Å strulade gjorde bankwebbsidan, jag fick logga ut å in ett par ggr innan allt var klart.

Dammsög hela huset, åt frukost å gjorde mig i ordning å åkte iväg på sjukgympan.
Å precis som jag trodde så fick jag papper på hemmaträning, stretching å belastning.
Men han kan glömma att jag belastar så länge det är så extremt irriterat som det är nu, inflammationen får lägga sig lite.
Jag fick dock nålar (akupunktur), 1 i sneda halsmuskeln, 3 i armbågen å en i tummen.
Den i tummen gjorde ont å jag är ftf öm där han satt nålen.
Nu kunde jag väl inte slappna av sådär direkt men får se vad det blir för effekt.
Ska dit igen på tis eftermiddag, jag jobbar ju i fiskaffären å är ändå i stan då.

Hade 2 danspinglor på sjukhuset jag skulle hälsa på men den ena hade redan blivit utskriven men andra var kvar.
Man kan undra hur mycket en människa ska behöva genomgå egt??
Hade en trevlig timme som alltid i hennes sällskap, sen gav jag mig hemåt.
Satte en deg till Trosakakor så dom ligger rykande varma på bänken nu.
Lite lyxigare brödkaka med smör å mjölk, jag bakar ju annars alltid på vatten å olja.

Middag idag blir rödtungafileér, ska rulla ihop dom å lägga i liten form.
Hälla över en gratängsås å sen in i ugnen.
Jag har musslor i vin sen jag kokte musselsoppa som jag tänkte värma oxå.
Kokt nypotatis å nån grönsak till det.

Är sugen på pasta med skaldjurssås så jag har faktiskt letat upp en på nätet, får testa det i nästa vecka nån gång.
Har en ljuvligt god veg.sås jag brukar göra men kul att testa nå nytt.

Hade en trevlig kväll igår, grillparty på dansklubben inför sommaruppehållet.
Längesen vi var ute på dans, det finns mycket nu framöver men jag jobbar ju oftast fredagar till ca 19.30 å varannan lördag framöver.
Men jag hoppas vi kan komma ut på nåt iaf.
Tyvärr blir det ingen dubbelhelg till Streaplers i sommar, jag jobbar till 19.30 på fredagen 22a juli, det börjar kl 20 i Kalmar å dagen efter när dom är här i närheten så är vi på Badrock hemma i Byhåla..

Här kommer receptet på Trosakakor...

Trosakakor:

50 gr jäst
6 dl mjölk
75 gr smör
½ dl sirap
2 tsk salt
7 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke, ljumma mjölken å ha i smöret i mjölken tills det mjuknar.
Häll det över jästen å låt lösa sig.
Ha i sirap, rågsikt, salt å vetemjöl till en smidig deg å låt jäsa i 1 tim.

Stjälp upp på bakbord, knåda samman, dela i 2 delar, dela varje del i 4 bitar så det blir 8 totalt.
Platta ut till fina kakor som läggs på bakpappersklädd plåt.
Låt jäsa 30 min, grädda i 225C-250C (beroende på ugn..) ca 8-10 min.
Otroligt, goda, mjuka å saftiga.
Lite lyxigare bröd med smör å mjölk till helgfrukosten t ex.


HA EN BRA KVÄLL !!!







Kommentarer

Populära inlägg