Sverige.....

Du gamla, du fria, 
du fjällhöga Nord...
Du tysta, du glädjerika sköna...
Jag hälsar dig vänaste land uppå jord,
Din sol, din himmel, dina ängder gröna....
Din sol, din himmel, dina ängder gröna.... 

Du tronar på minnen från fornstora dar,
då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad Du var.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Rikard Dybeck 1844
Ja, idag är det Sveriges Nationaldag.
Som bekant så blev Gustav Vasa Sveriges 1a kung 6e juni 1523.
Sverige bröt Kalmarunionen å blev ett enat land.
Regeringsformen sattes denna dag 1803 å gällde fram till 1974.

Inte mycket firande mot vad som är i grannlandet Norge å USA framför allt.
Där är det parader, fyrverkerier, pompa å ståt.....
Mina släktingar over there (dom äldre..) brukar gå till beachen å sen gå ut å äta på nån restaurang el middag hemma hos nån.
Vad gör vi här då??
Tja, nåt evenemang nånstans med nån (o)viktig person som säger nåt.
Allmänt ointressant om ni frågar mig.....

Tacksam att vara född i detta landet , slippa krig å annat elände.
Frihet att klä sig hur man vill, tycka vad man vill, leva som man vill...
Får se vad vi hittar på, dock vaknade jag med svidande hals å lätt nästäppa.
Dans i Gemla, Sannex står på scen, vi får se om vi åker dit.
Barnen är hos sin faster å jobbar i Lessebo så jag ska försöka åka dit å träffa dom en stund.
Åker ju hem om 10 dagar för sonens 9e skolavslutning men iaf.....

Ölands Nationaldag är ju 14e juli, kronprinsessan Victorias födelsedag.
En riktig PR-boost för Öland å Borgholm.
Stora delar av Europas press finns där å återger det som sker.
Det har hänt mycket sen det började -78.
Det är ju Kay Wiestål, (en gång tränare för Kalmar FF, idag ekonomisk rådgivare åt flera stora idrottsstjärnor, Foppa bl a) som drog igång det hela å det har utvecklats till en enorm tillställning.
Årets artister är Frans, Lisa Miskovski, Charlotte Perelli, Jon Henrik Fjällgren,  Loa Falkman, Molly Petterson.
Konferencier: Kalle Moreus.
Nåt som inte har ändrats är Victoriastipendiatet.
I år heter pristagaren Henrik "The King" Lundqvist, stjärnmålvakt i New York Rangers.
Sveriges främsta ishockeymålvakt genom tiderna.
Nominerad 5 ggr till bästa målvakt i NHL.



Ett av kriterierna för att få det är att man måste komma dit den dagen å personligen hämta det.
Därför fick aldrig Björn Borg priset när han var som störst, det krockade alltid med nån tennisturnering.
Tror Victoria var 10 år när hon delade ut priset för 1a gången själv, givetvis med pappa kungen vid sin sida.
Ett guldläge för autografjägare, att vänta utanför matsalen vid frukosten på Strand Hotell är ett säkert kort.
Själv har jag sett Stenmark, Foppa, hamnade bakom Therese Alshammar på Nya Condis en gg.
Höll på å krocka med Tito Beltran en gång nere vid Strand Hotell på piren.
Silvia var ju på 70 talet å köpte grönsaker på torget ibland, idag skulle dom inte kunna det så det har ändrats.

Så jag får önska er alla en fantastisk Nationaldag, var stolta över vårt Sverige, våga visa det  å fira det rejält !!

Avslutar med Alf Robertson's Mitt land...

Mitt land.......

Jag är en kran i Göteborgs frihamn en disig morgon,
och jag är en kyrkbåt vid Siljans strand.
Jag är figuren Rosenbom i flottans Karlskrona,
och jag är Bohusläns karga stenar och sand.

Jag är Riddarfjärdens klarblå vatten,
och jag är busstationen på torget i Söderhamn.
Jag är Kungsgatans blixtrande ljus om natten,
och jag är alla blommorna i Roslagens famn.

Jag är Vingas salta friska västvind,
och jag är Hälsinglands trollska susande skog.
Jag är sommarhagens svängande trägrind,
och jag är bordet på en gammal söderkrog.

Jag är Djurgården och Brynäs på Hovet,
och jag är Thore Skogman i Malmö Folkets Park.


Jag är en badande unge på sommarlovet,
och jag är Smålands skogbevuxna mark.

Jag är eftermiddans Aftonblad och Expressen,
och kvällens Aktuellt i TV1.
Jag är den väldiga PUB- och NK-stressen,
och jag är mera Värmland än en värmlänning någonsin har sett.

Jag är midsommarstången på den gröna ängen,
och jag är adventsstjärnans blekröda ljus.
Jag är Lucian med kronan och kaffe på sängen,
och jag är lördagskvällsdansen i Åmåls Folkets Hus.

Jag är midnattssolens mäktiga sken,
och jag är ett paket ifrån Ellos i Borås.
Jag är violen från bokhandeln i Flen,
och jag är stämpeluret hos Asea i Västerås.

Jag är Povel Ramel och jag är Evert Taube,
och jag är Pettersson Berger i treans kanal.
Jag är kostym från KappAhl i en garderob,
och jag är Carl XVl Gustaf i Vita Havets sal.

Jag älskar mitt land och människorna som bor här,
även om jag naturligtvis ifrågasätter ett och annat av sådant som händer omkring mig.

Men kärleken och känslan för det land där jag är född och där jag lever,
den kan ingen ta ifrån mig.

För dom milsvida skogarna och alla älvarna och sjöarna och människorna, dom är en del av mig själv,
och människorna som bor här, dom tror jag på i en värld som ibland inte riktigt vet vad den vill.

Men jag är glad över att jag får leva och att jag får bo i Sverige.
Grattis Sverige!



Kommentarer

Populära inlägg