Oj, oj........





....oj, ett sånt väder det varit idag !!!!
Å jag har varit LEDIG !!!
Så dagen startade förvisso inte så tidigt men jag tog mig ut på en runda iaf, knappt 6 km blev det på 52-53 min.
Var ju inne i affären 3-4 min oxå så effektiv tid blev det väl det., skulle kolla om dom hade det jag senare behövde.
Nä, jag sliter inte ut mig men med tanke på hur otränad jag är så får jag ta det lugnt annars tar jag tvärslut å det är skitjobbigt när man kommer till ett sånt läge. 
Å jag vill njuta av rundan oxå, inte bara idiotträna å jaga livet ur sig
Huvudsaken är att jag kommit igång igen.....

Sååååååå ljuvligt varmt å skönt var det !!!!
Så det var gott med frukost när jag kom hem. 
Sen gick jag ut å plockade in lite äpplen igen.
Nya "Mitt kök" kom i mån i brevlådan å där fanns ett recept på Äppelchutney.
Jag var sugen på att göra det förra året men det blev aldrig av å nu kom det igen.
Tror det är samma recept faktiskt......
Så jag tog en runda med bilen till affären för att inhandla det jag saknade så började jag med det.
Fick 5 små burkar, klara att smakas av om en vecka.
Smakerna ska väl hinna mogna fram under tiden.

 Äppelchutney:
1 L skalade å urkärnade äppelbitar.
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 dl torkade tranbär
2 dl råsocker
1 dl äppelcidervinäger
1 kanelstång
2 msk färsk hackad ingefära
1 krm cayennepeppar
salt
 Mycket enkelt, bara att skiva äpplena, hacka lök, vitlök, kärna ur chilin å hacka den, hacka ingefäran fint, lägga allt i en gryta å låt a det småkoka i 45-60 min utan lock.
Häll upp på varma, rena burkar å tillslut direkt.
Klar att ätas efter en vecka.

Men jag missade cayennepeppar så jag tog chilipulver å faktiskt så glömde jag saltet.
Men det står inte hur mycket salt det ska vara men får se vad det smakar, tror inte det gör nån skillnad.
Aldrig gjort innan men med chili, färsk ingefära, kanel å vitlök så blir det nog kryddigt å gott.
Det är såå gott till helt kött som karré, bog  el nöt av nå slag.
Jag är alldeles för dålig med tillbehör till maten, ska ta en uppryckning där när jag lagar mat.

Sen blev det en dusch å 2.5 tim i solstolen på altanen...... 
Men jag fick nästan tvinga mig att sitta där, det kliar i fingrarna att börja med höststädningen men på sön ska jag börja.
Dessutom har jag 2 st 11 tim/dag tors-fre + några tim på lör så vilan behövdes men jag har svårt att "göra ingenting..."
Sambon är bra på vila när han behöver det, han släpper precis allt å bara vilar, så länge det behövs...
Han är nästan beredd att binda fast mig ibland för att jag ska göra "ingenting" å VILA... :))

Fick ju utökad tid igår för september så oron släppte så länge det varar iaf.
Blir nästan full tid i fiskaffären även om det är en del halvdagar.
På ena sättet svårare att plocka in sjukhuset emellan men jag har ju alla måndagar ledigt.
Söndagar ska jag försöka hålla ledigt för OSS.
Tid att umgås å "bara vara" då vi knappt ses varannan vecka pga av att han jobbar 2 skift.....
Å med större delen av lördagarna på jobbet så försvinner den oxå så kan jag undvika jobba söndagar så gör jag det.

Igår blev det inte mycket efter jobbet.
Jobbade dessutom 30 min extra, sen till polisen å hämta mitt nya pass.
Ja, herregud såååååå tråkig man är.... :))
Nästintill exakt samma frisyr trots att det gått 5 ÅR, här görs det inga stora, omvälvande förändringar vad det gäller håret ;)
Nä, jag trivs enormt bra med det, vääääldigt många säger jag passar i det å kul att det går att förvandla till riktigt rockabillyfrissa med rätt enkla medel på ett par timmar.



Däckade på sängen när jag kom hem, grym huvudvärk å helt slut trots det makalösa vädret.
Sov en timme...... suck...
Men faktiskt, jag ringde vc i mån, jag har fått en tid till en läkare nästa tors kl 13.
Jag har inte haft migränmedicin på kanske 3 år, har inte varit så hårt drabbad av det.
Sen var vi ju i Polen förra våren å jag köpte suveräna tabletter där men dom är ju slut sen länge.
Å just nu, sådär på stört, har vi ingen resa planerad dit, kanske senare el framåt Allhelgona el nåt.

Men det har ju eskalerat kraftigt sista tiden.
Jag vet nog varför men vad hjälper det, jag kan inte göra så mycket åt det å jag behöver medicin.
Det handikappar vardagen för mycket, att så ofta vara så tokslut med huvudvärk är inte roligt, varken för mig el sambon.
Men jag kan ju alltid hoppas att denna läkaren LYSSNAR på vad man säger, jag är ju dessutom så totalt dränerad på energi periodvis.
Det tycker nog inte ni som tycker jag håller på fixar, städar å lagar mat hela tiden men riktigt så är det inte.
Mellan varven är jag utslagen av trötthet, så trött i vad jag kallar för totalt tokslut.
Å man blir trött av att ha migrän ofta, det försämrar livskvalitén kraftigt kan jag säga att ha huvudvärk så ofta å intensivt.

Fick chatt från italienskan, hon var sugen på smulpaj... :))
Då frågade jag givetvis om jordbävningen å jag vet ju att det ligger på fastlandet men dom skulle varit på en tävling  närheten i helgen men det är ju givetvis inställt.
Har inte hört nåt om den gamla surkärringen Etna så hon har nog lugnat sig.
Hon är väl ett större hot mot dom isf, dom bor ca 1 tim bilfärd från berget.
Att sen ta sig upp på Etna till parkeringen på drygt 2000 m höjd tar nästan lika länge :)
40 min iaf på ett ungefär...
När vi åkte i okt för 3 år sen tog det 1.45 hemifrån till toppen på Etna dit man kan köra.
Sen får man åka linbana till högsta topp om man vill ända upp.

Å jag kan inte räkna.....
Skrev ju att det var 6 år sen jag började blogga men det är faktiskt SJU år....
Insåg det idag när Bullmamman skrev på fb att hennes yngste fyllde 8 år, han var ganska exakt 1 år när jag började skriva, hon var ftf barnledig då.
Hon var den 1a som kommenterade i mitt 1a inlägg å hälsade mig välkommen i gänget i "bloggdala" som vi kallade Ameliabloggen för...
Ja, tiden rullar på fortare än man hinner med.
Sen igår har jag numer 2 gymnasieungar......
Å jävlar så gammal jag måste va nu...suck...... :(

Nä. lite kvällsmat å sen tv å hyfsad tid i säng, lååååång dag imorrn...........

HA EN BRA KVÄLL !!!




Kommentarer

  1. Ja,migrän år INTE roligt.....Idag är jag förkyld liksom resten av famijen...Regn ,regn har vi ..suck
    Nu ska vi o handla mat.
    Ha en bra torsdag

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg