Oj.......

......... vad dagarna springer iväg....
En vecka i augusti har snart passerat.
Å dessa 4.5 jobbdagar har bara svischat förbi som ett blixtnedslag.
51 tim på 4.5 dag har bara försvunnit...
Men när man trivs med jobbet även om det är ett intensivt tempo så går tiden snabbt.

Igår höll vi ett intensivt tempo hela dagen.
Rätt mycket kunder, mat som var slut å skulle försöka fixas samtidigt + annat plock.
Vi brukar äta en macka mellan 11-12 , helt plötsligt var klockan fem i ett !!!
Fem-i-ett !!!
Sen hade jag lite soppa jag skulle äta vid halv 5 tiden men då blev det nå konstigt...
Jag blev kraftigt illamående, lite kallsvettig, trodde nästan jag skulle bli magsjuk.
Men dels åt jag nog lite för fort å sen var jag tokslut just då men ef 10-15 min vila så mådde jag lite bättre så jag jobbade kvällen ut.

Så när jag kom hem var jag verkligen värd lite god mat.
En laxpaté med egen romsås, stora, norska ishavsräkor å ett par kungskrabbeben.
Rostat bröd å philly-ost som tillbehör.
Ett glas vitt vin satt bra till det :)





Det roliga med jobbet är att man får så många frågor, mycket rent allmänt om fisken å vad man kan göra med det osv men oxå härstamning.
Ibland vet kunderna mer än mig så man lär sig alltid nåt nytt.
Å sen googlar man när man kommer hem å får förhoppningsvis veta ännu mer.
Bl a Kungskrabban som dom fångar i "Deadliest catch" som jag sett många, många avsnitt av.
En kund kom in å kallade den för Stalinkrabba.
Jag bara gapade: VA??!!
Jo, för att lindra nöden under 60 talet så planterades den ut, kallas även kamtjakakrabba.
Den är en stark överlevare så trots att den fiskas hårt så riskerar den inte utrotning.
Den är mättad med kött i benen, mycket mat i den.
Hade aldrig smakat det innan jag började jobba i fiskaffären men gud så gott det är !!!
Visst, den kostar en del, det gör den men man ska ju ha det som tillbehör, det lilla extra.
Ett ben väger inte så mycket så det är överkomligt nån gång då å då.
Lättast att få ur köttet är att klippa upp skalet med en kraftig sax, det är som tunn kartong ungf.

Idag kom det in 2 män i ca 30 års åldern å dom köpte en hel laxsida.
Dom ska åka till Bremen å tävla i Grill EM å dom hade fått veta råvaror mm så dom skulle hem å öva nu.
Jättekul, hoppas dom går långt !!!

Har knappt lagat mat på en månad nu.
Jag har ju jobbat så mycket å sen for jag som en skottspole mellan ön å här under en dryg vecka.
Men det saknas mig s a s, det är nåt som fattas trots att jag jobbar med det varje dag.
Sambon har gjort det mesta sista 2-3 veckorna vad det gäller mat, städning mm men nu börjar det klia i fingrarna att få göra höstfint, mysigt å ombonat :)
2 bloggsystrar har redan gjort sammanfattning av sommaren men inte riktigt än, än är det lite sensommar kvar.
Men ikväll är det rena hösten, regnet slog mot rutorna nyss när vi åt middag.
Hade velat ut i skogen å plockat mer blåbär men jag orkade faktiskt inte....

Imorrn förmiddag blir det lite städ å tvätt här hemma, sen en tur hem till ön.
Det är 60 tals fest i Kärrasand ikväll, stackars dom med detta vädret.
Men kan ju hoppas att det inte regnar där...
The Refreshmens spelar, hade varit grymt kul att få höra live men jag är för trött.

Sambon går in på sin sista semestervecka nu så det var den sommaren...
Hoppas på en liten minisemester i sept annars får vi väl överleva ändå.
Men visst är det skönt att få åka iväg några dagar, bara komma hemifrån lite.

Men nästa helg är det Karl-Oskardagarna i Växjö (stadsfest)
Då kommer våra vänner i PH's hit å spelar på lör kvällen å jag är LEDIG !!
HELA LÖRDAGEN !!!
Gå å strosa mellan marknadsstånden, shoppa lite kanske, äta en riktig Langos å dansa till PH's.
Tyvärr är inte väderprognosen så lovande för nästa helg men man kan hoppas på att den ändrar sig....

HA EN SKÖN KVÄLL !!!







Kommentarer

  1. Vad härligt att läsa att du tycker om ditt jobb! :) Ja du, hoppas innerligt att vi har lite sommar kvar - helst en hel massa sommar - för jag ÄR ju så beroende av det. Av det varmare, ljusare...

    Hoppas nu du får en fin söndag! Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg