The perfect housewife....

........is back !!!
Ja, nu är jag igång igen... ;)

Annat var det igår, den söndagen gick nog till historien som slappaste söndagen nånsin....
Men man behöver väl kanske en sån oxå då å då....
Idag vid middagstiden gav jag mig ut i blåbärsskogen iaf.
Knappa 2 tim gav 3.5 L så totalt 16.7 L har jag plockat å nu får det vara för i år.
Min plockare har gett upp, har saknats en "pinne" i flera år å idag gick ytterligare en så så särdeles effektiv är den inte längre.
Får bli en ny till nästa säsong istället.

Så när jag kom hem så drog jag igång bakning å matlagning.
Satte en surdeg i fre morse till "Grova brödrutor" så idag var det dags att ta hand om den.
Egt är det inte en äkta surdeg men det blir en "fusksurdeg" av avrunnen yoghurt som man kokar upp å häller över fint rågmjöl å låter stå i 2-3-4 dagar.
När den luktar barnkräk är den klar :))

Har bakat blåbärsbullar oxå.
Helt vanlig vetedeg, kavla ut till en platta.
Bred på mjukt smör, strö över socker, vaniljsocker å blåbär.
Rulla ihop som en rulltårta, skär i bitar å lägg i pappersformar.
Låt jäsa 30 min, pensla med ägg, strö över pärlsocker.
Grädda i 250C ca 7-8 min.



Nu börjar jag bli sugen på sån mat man kanske inte äter under sommaren.
Som potatisplättar t ex.
Det gör iaf inte jag på nypotatis så det blev såna idag å korv till en matlåda.
Kanske inte så korrekt näringsmässigt men ack så gott ibland :)
Men insåg att vi behöver nog inte köpa korv på ett tag men då kan jag göra en korvgryta å ris nån dag.
En riktigt mustig köttgryta skulle sitta bra oxå, såå gott det är !!
Igår åt vi kassler med ananas å ost, ris å currysås å sallad.
Såååå 70 tal men sååå gott :))
Längesen jag la ut nå recept så här kommer det för den som är sugen.


Grova brödrutor.
1 L yoghurt
5 dl fint rågmjöl
Häll yoghurten i en sil klädd med kaffefilter å låt rinna av tills du har 5 dl vassle.
Koka upp det, häll det över mjölet å låt stå 2-3-4 dagar.

50 gr jäst
4 dl mörk öl
½ dl rapsolja
½ dl ljus sirap
2 tsk salt
2 dl fint rågmjöl
ca 15 dl vetemjöl spec.

Smula jästen över surdegen, häll över ölet (rumsvarmt) å låt lösa sig.
Man kan behöva ta en visp till hjälp för att få bort klumpar av surdegen.
Blanda ner olja, sirap, fint rågmjöl, saltet å vete.spec till en smidig deg.
Ta hjälp av en assistent då degen är mycket tung.
Låt jäsa 1-2 tim.
Vill man snabba på jäsningen kan man ljumma ölet men det blir otroligt gott med kalljäsning.

Stjälp upp på bakbord å knåda samman.
Dela i 2 delar, kavla ut till en platta å skåra ut rutor.
Lägg på plåt å låt jäsa ytterligare 30-40 min tills dom är pösiga å fina.
Grädda i 225C ca 10-12 min, låt svalna under bakduk.

Plockade upp varmrökt lax ur frysen, den ska inte ligga så länge i frysen.
Fet fisk ska helst inte ligga mer än 3 mån å denna var dessutom rökt men för en kort tid går det.
Går utmärkt att frysa varmrökt lax, den blir bara lite lösare i konsistensen.


Laxpaj
Mager pajdeg:
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
75 gr smör
3 msk kesella
2 msk vatten.
Mixa snabbt ihop degen i en matberedare, kavla ut å täck en pajform ca 24 cm.
Låt stå kallt nån timme, nagga botten å förgrädda den i 10 min i 200C.

300-400 gr varmrökt lax.
Riven ost
Tomatskivor el halverade körsbärstomater.
Fördela laxen i pajformen.
Strö över osten.

Äggstanning:
3 ägg
3 dl grädde el mjölk
ca ½-1 tsk salt
 citronpeppar, riven vitlök.
Vispa ihop ägg å grädde-mjölk, smaksätt med salt, lite citronpeppar å en klyfta riven vitlök.
Häll det över lax-ost, lägg på tomatskicvor el halva körsbärstomater.
Grädda i 200C ca 30-40 min.
Servera med en sallad.

 Allena ikväll, sambon har börjat jobba.
Så vi ses icke i vaket tillstånd förrän fre kväll å då är det dans på Knallabacken i Dädesjö.
Får se om jag kan sluta nå tidigare annars kommer vi när vi kommer, inget att göra åt.
Har varit jättefint väder i eftermiddag-kväll, hela Torsjön glittrade i solskenet.
Men nu faller mörkret snabbare å snabbare, så är det bara.....
Sitter å tittar på Lotta på Liseberg men det har nog varit sämsta programmet hittills frånsett Lasse Berghagen.

Nu ska jag kolla lite mer tv å sen får jag börja packa ner mitt bröd å mina bullar.
Pajen får han sätta in i kylen när han kommer inatt.

För den som undrar över bloggnamnet "The perfect housewife" så kom det sig som så att på Amelias bloggportal gick jag under namnet Blondie67.
Men i en kommentar till ett inlägg så utbrast "Freja" att "den man som får dig får ju den perfekta (hemma)frun".
Å där fick jag idén till bloggnamnet när jag bytta bloggportal :))
Taget med lite glimten i ögat men visst, jag håller på mycket hemma.
Sambon tycker jag är knäpp med min städning osv men jag tycker inte det.
Jag kan inte koppla av om det är skitigt, rörigt å stökigt runt mig, jag vantrivs nå oerhört.
Att lägga 3-4 dagar var 3e mån på storstädning å hålla efter det under tiden tycker inte jag är orimligt.

Annat var det på 50 talet....
Ramlade över en "guide till att bli den perfekt hemmafrun anno 1955" på nätet idag.
Alltså.... man kan garva åt det idag, vissa punkter är helt sanslösa med dagens ögon sett.
Men faktiskt så fanns denna guide då å den är ju givetvis amerikansk.
I mitt barndomshem så bytte pappa både blöjor på oss å gav oss välling, förvisso på 60 talet men ändå.
Fanns säkert dom som levde så även i Sverige men amerikanarna är ju lite speciella...
Läs å begrunda hur man blir den "perfekt hemmafrun anno 1955 :))


1 Har middagen färdig. Planera framåt, även kvällen innan, för att ha en utsökt måltid redo i tid för hans återkomst från arbetet. Detta är ett sätt att låta honom veta att du har tänkt på honom och hans behov.

#2 De flesta män är hungriga när de kommer hem och utsikterna till en god måltid (särskilt hans favoritmaträtt) är en del av varmt välkomnande som behövs.

#3 Förbered dig. Ta 15 minuter för att vila så att du kommer att vara pigg när han anländer. Sminka dig, sätt i ett hårband och se fräsch och pigg ut. Din man har varit borta nästan hela dagen på ett arbete och är trött när han kommer hem igen.

#4 Utstråla lycka, var glad och visa ett stort intresse av din man. Hans tråkiga arbetsdag kan komma att behöva lyftas upp med något roligt och avkopplande, och det är din uppgift att se till att det sker.

#5 Städa upp i hemmet. Gör en sista koll genom de huvudsakliga delearna av huset strax innan man anländer. Samla upp barnens skolböcker, leksaker, papper med mer. Det sista du gör innan han anländer är att dra en dammtrasa över köksbordet, så det ser fräscht ut

#6 Under de kallare månaderna på året bör du förbereda och tända en eld för honom att koppla av till. Din man kommer att känna att han har nått en plats för vila och ordning, och detta kommer garanterat att få han till att visa sin uppskattning. Om din make behöver något från köket, eller börjar bli hungrig, se då till att snabbt servera och tillgodose vad han behöver.

#7 Förbered barnen. Ta några minuter för att tvätta barnens händer och ansikten (om de är små), kamma håret och vid behov byt deras kläder.

#8 Barn är det mest värdefullaste som finns och mannen vill gärna se att detta också lyfts fram. Minimera allt störande buller. Vid tiden för hans ankomst, eliminera allt brus från tvättmaskin, torktumlare eller dammsugaren. Försök att uppmuntra barnen till att leka tystare.

#9 Visa tydligt att du är glad över att se honom när han kommer hem. Välkomna honom med ett varmt leende och visa din uppriktighet i din önskan att tillfredsställa honom. Lyssna på honom.

#10 Det kan finnas ett dussin viktiga saker att berätta för honom, men tidpunkten för hans ankomst är inte rätt tillfälle. Låt honom tala först – och kom ihåg att hans samtalsämnen är viktigare än dina

#11 Gör kvällen till bara hans. Klaga aldrig om han kommer hem sent eller går ut på middag, eller andra platser av underhållning utan dig. Försök istället att förstå hans värld av press och utmattning och hans mycket verkliga behov av att vara hemma och koppla av

#12 Ditt mål: Försök att se till att ditt hem är en plats för frihet, ordning och lugn där din make kan vila upp kropp och själ.

#13 Hälsa aldrig på honom i form av klagomål eller problem. Välkomna han alltid med ett stort leende och en stor visan på uppskattning!

#14 Klaga inte om han är sen hem till middagen eller om han till och med stannar ute hela natten. Räkna detta som ett mindre problem jämfört med vad han kunde ha gått igenom under dagen istället.

#15 Se till att han har det bekvämt. Se till att han har en bekväm stol att luta sig tillbaka i, eller förbered en säng om han vill lägga sig ner och vila upp sig när han kommer hem. Ha alltid en kall eller varm dryck förberedd till hans ankomst.

#16 Puffa till hans kudde och erbjud dig alltid att hjälpa han av med sina skor. Tala i en låg, lugnande och behaglig röst.

#17 Ställ inga frågor till honom om hans handlingar eller ifrågasätta hans beslut om integritet. Kom ihåg att han är herre i huset och som sådan kommer han alltid att utöva sin vilja med rättvisa och sanning. Du har ingen rätt att ifrågasätta honom.

#18 En god hemmafru vet alltid sin plats i hemmet.

Ja, jösses.....man vet inte om man ska skratta elr gråta... :))

HA EN SKÖN KVÄLL !!!





Kommentarer

  1. Haha, ja du, jag håller med.
    Ska man skratta eller gråta.
    Nog för att jag var en god hemmafru som skötte det mesta under mitt äktenskap men inte fullt så 50 tal som detta.

    Kram och ha en fin dag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg