Tack för dansen.......



....drog ju igång igår kväll med alla tiders Vikingarna....
Nu har jag aldrig varit ett Vikingafan direkt, liiiiite för smörigt sockersött för min del.
Men visst finns det guldkorn som håller än... <3
Men dom är ett stycke unik musikhistoria i Sverige....
Å jag hade aldrig i h-e känt igen Stefan Borsch om jag så snubblat över honom, no way.......
Men så roligt att se dom igen !!! 

Trodde faktiskt dom slog igenom med Christer Sjögren när han tog över efter Stefan Borsch men dom fick sitt stora genomslag -75 med "Du gav bara löften.."
Än sitter texten till den då det är många, många dansband som spelat den genom åren å gör så än, bl a våra kära vänner i PH's.
Christer tog ju över -78 å resten är ju historia som dom brukar säga.
11 miljoner sålda skivor för ett svensk band är rätt imponerande med tanke på den begränsade geografiska area dom spelat på.
Skandinavien å Tyskland till skillnad från ABBA å Roxette som gjort världsturneér.

Christer själv bor ju nästan i ett "Graceland" i miniatyr, riktigt så stort som riktiga "Graceland" är det väl inte.
Å eget flygplan har han om jag inte ha fel.
Såååååå synd att det var storbandsstuk å Frank Sinatra musik när vi åkte Cinderella i början på maj å han var ombord.
Tänk så kul om det varit dansbandsmusik ist.....
3e juli 2004 spelade dom sista gången som dansband, även om dom kommer tillbaka så är inte dansbandsmusiken på samma sätt som då.
På 70 talet foxade man nästan till alla låtar även om det var en snabb låt.
Bugg fanns ju men det var nog inte så utbrett då som det är idag, det var nog egt på 80 talet som det verkligen blev inne med bugg. 
Men Vikingarna har nog aldrig lockat buggfolket direkt...


Dansbandsmusiken har ju alltid setts nedlåtande på för det var ju arbetarna som gick till parken för att roa sig på lördag kvällen....
När veckan var slut å dom tvättat av sig dammet å oljan från fabrikerna el vad dom jobbade med så gick dom ut å roade sig.
Lite dans, prassel i buskarna, en hutt bakom en bil, kaffe å varm korv......
Det som är den svenska folksjälen...

Tänk om alla dessa folkparker kunde tala.......
Om tusentals å åter tusentals fötter som nött golvet....
Om heta möten, blickar över dansgolvet, om svartsjuka, tårar å brustna illusioner....
Om dom som var ensamma när dom gick dit å lika ensamma när dom gick hem men för några timmar fått glatt umgänge å sällskap...

Där kulörta lyktor hängde i bågar mellan stolparna, om kaffedoft å doften från kokt korv..
Om surret från den snurranden chokladhjulet å förhoppning om vinst..
De allra flesta folkparker ligger idag öde å bortglömda från dåtidens glansdagar..

Hur många av er skulle inte ha funnits om inte Den svenska folkparken hade funnits??
Såååå många som har mötts i en folkpark, tycke har uppstått å familj har bildats.
Även jag träffade kärleken på en loge på sommaren...
Den 1a augusti var det 2 år sen jag träffade nuv sambon på dans på Skälby Loge till just bästa PH's :))
Även A träffade jag på samma loge en kväll i juni -07 till Thorleifs...

För det finns inget som slår känslan av en dans en varm kväll på en loge-Folkpark nånstans i Sverige med ett riktigt bra dansband.... <3

Å nu är det ju officiellt vem som tar över efter basisten Pierre i PH's.
Pierre gjorde sin sista spelning med PH's igår.
Det blir Christian "Mini" Olsson som tar  hans plats.
Inget överraskande för oss som har lite insyn i det, hans namn var det 1a som dök upp i mitt huvud i samma sekund jag läste att Pierre ska sluta.
Mini som han kallas kommer närmast från Sannex där han spelat ca 7 år om jag inte haft fel.
I våras kom beskedet att han slutar i Sannex å alla tyckte det var tråkigt.
Men det visade sig att han fick helt enkelt sparken av sin kusin Andreas som är frontman i bandet å nuv ägare.
En stämningsansökan är inlämnad å kommer avgöras i Växjö domstol då Mini numer är bosatt här.
Trist när det blir så för alla men det ska gå rätt till.

Även i Donnes har det ryktats om strul, Donne själv har vad jag förstår varit sjukskriven för taskiga stämband en tid å har haft vikarie men han är tillbaka nu men vikarien har blivit ordinarie dessutom.
Det ryktades om att både basist å trummis hoppat av på stört men jag vet inte....

Å ikväll drar danskurserna igång igen....
Vi tar väl oss en sväng in dit men hur aktiva vi blir denna terminen vet jag inte.
Lite synd när det är i stort sett samma instruktörer genomgående, man utvecklas inte så mycket då.
Men nyhet för i höst är att det blir kurs i 10 dans.
Ni vet, Rumba, Cha-cha-cha,  Salsa osv...
Olivia Kanaplia heter hon som ska hålla i det.
Hon har tidigare varit verksam i klubben, hur vet jag inte riktigt.
Hon kommer från Minsk i Vitryssland men bor i Växjö.
Har tävlat internationellt vad jag förstår å vi har dessutom en fd svensk mästarinna i bugg i klubben, jättekul !!
Även dom som går i bröllopstankar kan få lektioner i brudvals av henne.
Jag har inte så stort intresse för den sortens dans men jag ska åka in å kika på henne iaf.

Har dragit igång den stora höststädningen idag......
Totalsanerat sovrummet från damm, skakat sängkläder å bäddat rent.
Bägge våra badrum är kliniskt rena från damm å avlagringar som blir å det känns så jäkla gutt att ha kommit så pass långt iaf..
Får ta lite varje dag resten av veckan så är det snart gjort bara inte vädret sabbar för mycket utan jag även kan jobba utifrån. 
Ska ta en dusch å storstäda mig själv oxå, vaxa benen, fixa fötterna...
Såååå ljuvligt skönt att få glida ner i svala, fräscha lakan när kvällen kommer......

Imorrn är det jobb på sjukhuset, sist var 14e juli....
Tog det mest för att dom inte ska bli sura att man alltid tackar nej å jag kanske mister vikarietjänsten.
Men känslan att jag  faktiskt KAN tacka nej om jag inte orkar el har annat å inte är tvingad att tacka ja, den känslan är skön.
Att jag har kommit dit att jag faktiskt kan välja.......



Här "Leende guldbruna ögon" i en något vassare variant....
En underbar bugglåt, den står sig än :))


HA EN SKÖN SÖNDAG !!!












.



Kommentarer

Populära inlägg