Vila å återhämtning.....





Den fantastiska hösten fortsätter......
Gav mig ut en runda igår eftermiddag runt Växjösjön efter jobbet.
Satte den på löpning för att se om kaloriförbrukningen blev mer än på gång (pw).
Men på exakt samma tid som förra måndagen så var kaloriförbrukningen exakt densamma så det spelar ingen roll.
Jag springer ju å går om vartannat, kan säkert springa hela rundan om jag vill men varför pressa sig, jag vill njuta lite oxå.
Men jag har blivit bättre på att "pressa" mig själv i spåret nu än vad jag var förr iaf.
Har ju gått från 10 min/km till att komma ner på drygt 8 så det går framåt iaf.
Är ju så längesen jag sprang å tränade överhuvudtaget så jag är nöjd.
Faktiskt........

Men jag kan inte förstå alla dessa människor man möter, ALLA går med pluggade öron.......
Alternativt tittar ner i mobilen under tiden dom går.
Jag skulle aldrig nånsin byta ut tystnaden runt sjön el sorlet som är på håll av vägar, skogens sus mm mot musik i öronen.
Låt hjärnan vila nån enda gg.......
Å att inte ens på motionsrundan låta mobilen vara fred utan använda den, då går ju hela grejen med själva motionsrundan bort.
Att koppla av, koppla ner, låta hjärnan vila från intryck.......
Samt att kunna höra om nån bil kommer om man är ute på en väg.
Här hemma i Torsjö är jag hänvisad till länsväg 25 mer el mindre.
Beror på vilken runda jag tar.
Bilar-lastbilar dundrar förbi på en meters håll i 90-100 knyck, inte alltid dom saktar ner, får vara glad att dom håller ut lite när dom passerar mig.
Därför har jag valt att springa runt sjön ibland för att nån gg komma ifrån det.

När jag kom hem så fick jag ÄNTLIGEN ett sexveckorsprojekt gjort.
Städa bilen.........
Den har varit grymt dammig inuti i veckor men jag har inte fått tummen ur s a s..
Men det var så fint väder å skönt att varva ner med efter jobb å annat.
Insåg att jag inte städat den på 3 MÅNADER !!!
Sist var till skolavslutningen i juni !!

Vi har vacker miljö runt oss, både på tomten å närliggande tomter, det är mycket björkar.
Men tyvärr så skräpar dom ner mycket oxå, det ser ut som det snöar ibland från träden.
Det letar sig in i bilen på nå märkligt sätt även om fönster å dörrar e stängda å nu på hösten får man in det i huset.
Men så är det.....

Magen "bråkade" med mig igår förmiddag, mådde inte bra kan jag säga.
För mycket tabletter i helgen mot huvudvärken å sen lite annat så maten blev därefter.
Åt frukost kl 7, en rågbulle 11.30, mellis när jag kom hem runt 16 å middag 18.30.
INTE optimalt kan jag säga, inget jag rekommenderar..
Men så blir det ibland.

Även imorse blev det en runda men inte så långt.
Nu är det jobb till lör eftermiddag så det blir inget förrän söndag tidigast.
Har lagat lite mat idag, en kycklinggryta, jättelängesen jag gjorde den.




ca 600 gr kycklinglår el filé.
2 msk smör
2 tsk curry
½-1 tsk salt
1 krm sv-peppar
1 röd paprika
1 pkt bacon
2 dl creme fraiche
ev salta jordnötter
Bulgur el ris, broccoli

Strimla kycklingen.
Kärna ur å strimla paprikan tunt.
Skär baconet i bitar å knaperstek det å lägg åt sidan.
Fräs curryn i smör 30-40 sek, smaken kommer fram bättre då.
Lägg i kycklingen å fräs den runt om i 4-5 min.
Ha i paprikan å låt den fräsa med.
 Rör ner creme fraichen å låt småputtra 5 min, strö över baconet å blanda ner.
 Servera med kokt broccoli, ris el bulgur.
Strö över jordnötterna vid servering.


Mellis:
1-1.5 dl keso
Lite müsli
Blåbär
1 nektarin

Lägg keso i en skål.
Strö över müslin.
Dela å klyfta nektarinen å skär i bitar å lägg på.
Strö över blåbär.
Supergott !!!

Fransk persikotarte

Mördeg:
125 gr smör
½ dl socker
4 dl mjöl
1 ägg 

Hacka ihop smör, socker, mjöl till en smulig massa.
Tillsätt ägget å kör snabbt ihop en deg.
Plasta å lägg i kyl för vila i 30 min.


Ta ut degen, kavla ut den, fodra en låg pajform ca 24cm, nagga å låt vila i kylen i 30 min.

Fyllning:
200 gr mandelmassa
100 gr smör
1 msk mjöl
2 ägg
4-5 persikor el nektariner

Riv mandelmassan, smält smöret.
Blanda ihop mandelmassa å smält smör, ha i äggen ett i taget å så mjölet.
Häll det i pajformen med mördegen, dela å klyfta persikor-nektariner å lägg i vackert mönster.
Grädda i 175C ca 40 min.
Man ser när fyllningen "stannat", kan oxå använda sticka för att kola att den är klar.
Jättegod paj, inte så söt utan frisk i smaken trots mandelmassan.

HA EN BRA DAG !!!







Kommentarer

Populära inlägg