Tisdag kväll....

En vacker men lite kylig kväll........
 
Ännu en fin höstdag har passerat men det är väderskifte i luften.
Nåt är det för idag har det varit en "sån" dag...
En sån där dag man bara allmänt tycker är "uff".... :/
Inte direkt tungt el på annat sätt jobbigt utan bara en känsla....
Vemod, lite trött, allmänt lågt sinne...
Å det var en kund som sa det till mig oxå när vi kom att prata om det så nåt är det... 

Så det var skönt att komma hem, sätta mig på altanen å äta sen lunch.
Tog en macka på jobbet så jag tog hem min matlåda å åt den hemma.
Å sambon visste preciiiiiis vad jag behövde för det låg glass i frysen så en liten skål med bananglass å chokladsås blev det.
Bara för att det var en sån där "uff" dag... :)
Sen var jag redo att ta itu med det jag hade tänkt ut.

Dammsög hela huset, skräpar ner nåt enormt av nyklippt gräs, fallande löv å annat.
Å på nå märkligt vis så letar det sig in i huset...
Satte en bröddeg på rumsvarm öl så den fick jäsa länge.
Under tiden den jäste så gjorde jag en ny sats äppelchutney å en skål äppelkräm.
Bakade ut brödet, lagom klar med det när chutneyn var färdig att hällas upp.
Å så disk på det som tar tid när man inte har rinnande vatten...
Men jag var klar ca 18.45, bröden var klara ca 19.30 så planeringen var bra.
Nu ska jag snart ha en skål med äppelkräm å en nybakad rotfruktstekaka.

Å sen börjar "Dicte" ikväll igen.......
Den danska serien om krimjournalisten Dicte.
Har sett alla andra avsnitt de sänt, så suveränt bra serie !!!
Å danska serier är oftast bra överlag.
Å imorrn börjar Bönderna igen :))
Tjo´ko på er i rutan :))


Rotfruktsbröd 16st:
50 gr jäst
5 dl ljus öl
2 msk honung
1-2 kokta, rivna potatisar.
2 finstrimlade morötter 
2 finstrimlade rödbetor
1 finstrimlat äpple
1 dl havrekärnor
2 tsk salt
7 dl dinkelsikt
3 dl grahamsmjöl
ca 7-8 dl vetemjöl spec.
Det får man känna sig fram, beror på hur mycket vätska det är i rotfrukterna.
 
Smula jästen, häll över ölen å låt lösa sig.
Häll i honungen å blanda ner dinkelsikten.
Sen har man i alla rotfrukter pö om pö för annars blir det bara en tjock boll utan att det fördelas ordentligt.
Tillsätt grahamsmjöl, salt å vetemjöl special till en smidig deg.
Låt maskinen jobba ordentligt .
låt jäsa 1-2 tim.

Stjälp upp på bakbord, knåda samman.
Dela i 2 delar, dela varje del i 8 bitar.
Forma fina tekakor el dyl å lägg på plåt att jäsa ca 30-40 min.
Grädda i 225C ca 10 min.
Låt svalna under bakduk.

HA EN SKÖN KVÄLL !!!


 
 
 

 

Kommentarer

Populära inlägg