Idag.........

Bild från SVT

.........är hösten här på allvar å det var ju en passande dag då det är höstdagjämning idag.
Idag är alltså natt å dag lika långa över hela jordklotet....
Nu blir det bara mörkare å mörkare till typ 13 dec, då står det still till 22a innan det vänder mot ljusare tider igen.
Förr avskydde jag mörkret å kylan, idag tycker jag det är vilsamt.
Inte kylan kanske men mörkret...
Men det har väl med ålder att göra ;)
Insåg i lör att det gått 2 mån sen jag fyllde år.
Det betyder att idag är det mindre än 10 mån till jag fyller 50 !!!!
Å jösses mann....... som vi säger på ön.. :))

Drog ut på en pw-löprunda imorse å då åkte sweatshirten på.
Skön runda idag, hade bra flyt i löpningen även om jag gick lite då å då men jag har iaf sprungit 3/4 av sträckan på 7 km.
Skön känsla när man känner att andning stämmer med löpsteg, det är bara att springa på.....
Ingen världsrekordtid men för mig är det "good enough".
En del tycker inte man ska nöja sig med "good enough" utan alltid sträva efter mer el bättre.
Å det ska man väl i vissa avseenden  men ibland missar man det man har, att sätta värde på det för att man alltid stirrar sig blind på det man strävar efter.....

Om höstdagjämning från SVT:
Höstdagjämningen infaller antingen den 22 eller 23 september och då brukar hösten ha kommit till Norrland, stora delar av Svealand och inre Småland.
Vår och höstdagjämning är kanske enklast att förstå om man ser på jorden och solen i ett perspektiv från rymden som bilden visar.
När jordaxeln är vinkelrät mot solen blir natt och dag lika långa över hela jordklotet eftersom solen lyser lika mycket på södra som på norra Halvklotet.
Lutar däremot jordaxeln norra del mot solen blir dagen längre på norra halvklotet och vise versa när jordaxeln lutar ifrån solen.
När lutningen är som störst inträffar sommar- och vintersolstånden.
Vid höstdagjämningen är dagarna ungefär lika långa på hela jorden.
Sen blir dagarna kortare på norra halvklotet och längre på södra. Att dag och natt inte är exakt lika långa beror på att solens upp- och nedgång beräknats efter solens övre rand och att atmosfären bryter solstrålningen. Det senare gör att solen skenbart får en högre höjd på himlen.

Nu är det dags för frukost, min mage har motarbetat mig å det grövsta i 2 dagar nu så jag ville lugna mig lite med frukost efter morgonen runda.
Haft mycket buksmärta-ömhet men är betydligt bättre idag.
Så nu ska det bli gott med frukost, dagens bästa måltid !!!



HA EN BRA DAG !!!

Kommentarer

Populära inlägg