Advent...



.... är här..
Nu är advent kommen.....
Den mysigaste tiden på hela året tycker jag.
Nu när ljusstakar å stjärnor i fönstren är tända å man tänt 1a ljuset å man väntar in julen.
Jag satte upp en del i tors morse och i eftermiddag när jag kom från jobbet har jag satt upp det sista.
Bad sambon kolla att ljusstakarna funkade å det gjorde dom faktiskt.
Nu har jag en del städning kvar å sista puts'et inför advent så är det klart.
Men jag gör så mycket jag orkar, jag å pinglan B åker ju till Köpenhamn på måndag så att åka iväg å vara trött i kroppen är ingen hit.
 Lite pynt i köksfönstret....
 Årets adventsljus.....


Bakade otroligt goda pepparkaksmuffins i tors morse som jag gjorde till Christmascupcakes å bjöd på jobbet igår.
Det bästa med muffinsstyle är att man gör så många som går åt.
Tårta blir ju alltid mer å är man då bara 2-3-4 st blir det ofta över å blir tråkiga rester.

2 ägg
2 dl råsocker
100 gr smör
2 msk pepparkakskrydda
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl filmjölk
½ dl lingonsylt
 
Smält smöret å låt svalna lite.
Blanda mjöl, bakpulver å kryddor.
Vispa ägg å socker pösigt , blanda ner smöret, filmjölk å lingonsylt.
Rör ner de torra ingredienserna till en slät smet.
Klicka upp i höga muffinsformar, använd gärna en muffinsplåt.
Grädda i 200C ca 15-18 min.

Vispa grädde, smaksätt med lite marsanpulver, kallrörda varianten.
Jag tog ca 1-2 tsk till 1.5 dl grädde.
Dels ger det god smak å så blir grädden lite fastare å lättare att spritsa.
Spritsa med valfri tyll å dekorera.
Då det är lingonsylt i dom kan man använda frysta lingon men jag är måttligt förtjust i det så jag tar granatäppelkärnor.
Syrligt, gott å lite krispigtknaprigt😊

Igår kväll gjorde jag Danska smörrebröd till fredagsmys.
Ååååh, så gott det var !!!!
Jag använde danskt rågbröd som botten.
Jag gjorde en med rostbiff, remouladsås, en tomatklyfta, inlagd gurka å rostad lök.
Den andra hade jag en handflatsstor spättafilé som jag saltade lätt å bara vände i ströbröd.
Stek gyllene i smör-rapsoljablandning, lägg den på ett salladsblad med en tomatklyfta.
Toppa med nån räkröra, ev några färska räkor.
Tyvärr fanns icke en droppe öl i huset men vi fick överleva det oxå.
Dålig planering kallas sånt.....


Imorrn ska vi ha fiskgratäng iaf.
Jättelänge sen jag gjorde det.
Försöker ju alltid laga mat som det kan bli matlådor av till kommande vecka.
Nu hade jag icke en enda matlåda till mig denna veckan å det har varit så handikappande.
Jag var inte hemma i söndags å lagade nån mat, inte heller i måndags blev det nån riktig middag å då blir det så.
Men jag har faktiskt köpt en gratängsås, dels är jag lite trött på min egen å sen är det bekvämt oxå.
Men nu är jag trött.....
Så det får bli lite tv å sen sängen......
 
 HA EN SKÖN KVÄLL !!!




Kommentarer

Populära inlägg