Dejliga Köpenhamn....





Jag å pinglan B gav ju oss av till Köpenhamn för en dagstur igår.
Lite shopping å allmänt julmys stod på schemat.
Så jag gav mig av vid sådär 7.20 igår morse.
Allt var totalt igenfruset på bilen å glashalt ute.....bah...
Nästan inne stan kom jag på att jag varken hade pass el körkort då jag bytte plånbok å hade inte en tanke på körkortet å id-handling.
Men det var för sent att vända så det var bara att hoppas på det bästa...

8.10 gick tåget, vid 10 tiden fikade vi.
Hon hade skinkmacka å kycklingben med å jag hade pepparkaksmuffins så vi överlevde morgonen.
Anlände Köpenhamn kl 10.50 å efter besök på damrummet så gav vi oss uppåt stan.
Mycket folk i rörelse fast det var tidigt å 1a besöket blev på Hard Rock Café strax intill Rådhusplatsen.
Men jag köpte ingen tshirt även om dom var snygga.
Det räcker å blir över de jag har....

Vi kryssade Ströget fram i sicksack, kan säga att det tar tid när man ska in å ut i affärer 😄
Vid varje "torg", Nytorv, Amagertorv å Kongens Nytorv så fanns det "Julmarknad" med många små bodar å försäljare.
Men efter tag insåg vi att de flesta företag stod på alla platser men så mycket fint det fanns... 
Efter sådär en 3½ timme hade vi tagit oss ner till Nyhavn å slank in på en pytteliten krog, Heering å åt lunch.
Å där blev vi hänvisade till en pytteliten hörna så vi hade fullt sjå att åla oss in å ut därifrån 😊
Jag tog en Bouillabasse å hon tog en Gulashsoppa.
Fick så god aioli till å grov rågbaguette.
Efter mat å vila skulle vi gå tillbaka å plocka det vi sett på vägen ner.
Lite bilder från Ströget....




Alltså............ man ska skriva upp alt fota av affär el plats där man sett det man ska ha för vad vi fick leta för att hitta tillbaka till det vi skulle ha.....jösses....
Så kl var nästan 5 innan vi var på Tivoli...
Det var lite kö in men det gick rätt fort, vi hade ju kontanter.
Å att kliva in där var som att komma in i en sagovärld 💓

Dom är helt fantastiska att kunna bygga upp ett sagolandskap.
Å all dessa rörliga gubbar å figurer, den ena mer fantastisk än den andra.
Bara att sätta ihop all mekanik å få det att fungera !!
Å alla tusentals ljus ute i träd å på byggnader.
Kan tänka mig att det sitter året runt på byggnaderna men att det syns inte för det är inte tänt. 
Man kan inte i ord beskriva den mäktiga belysningen överallt så jag ger er lite bilder nedan.

Tivolis fantastiska portal 


 Tusen och en natt.....
 Svansjön?
 En pil täckt med lampor

Vid sådär 18.20 så började vi fundera på att dra oss tillbaka...
Det var bara det att vi var på totalt motsatt sida av Tivolit än där utgången mot stationen är så vi fick kryssa oss tillbaka.
Man fick se upp i mörkret med alla trappor å annat så vi inte stod på huvudet men vi lyckades ta oss helskinnade till station.
Efter lite bök fick vi ut biljett å tog tåget 19.07 mot Kalmar C.

Å så var det ju det här att jag inte hade id-handling....
Sist vi åkte i augusti så kollade dom aldrig trots avsisering om det.
Kontroll sker ju vid Hyllie i Malmö
Men givetvis skulle dom kolla igår...suck...
Men pinglan B kom ju med en briljant idé när vi åkte på morgonen å jag förtäljde det hela att jag saknade id.
Messa hem å be han fota av ditt pass så har vi nåt iaf.....
Så det gjorde ju sambon å när dom frågade om id så sa jag som det var, att jag bytt plånbok å inte hade en tanke på id-handling å så visade jag fotot han skickade.
Så jag blev ju insläppt i Svea Rike med en varning så jag slapp skaka galler i Hyllie iaf 😄
Men jag lär inte glömma det flera gånger.......

Väl i Växjö 21.48 så ilade jag iväg till parkeringen, svinkallt var det.
Hela bilen var totalt vit av frost men jag skrapade å åkte hem så jag var hemma sådär 22.20.
-5 hade vi så det var riktigt kallt alltså..
In med grejerna, å så skönt att vara hemma !!!
Plockade lite, sminkade av  mig å sen la jag mig.
En lång dag var slut men så roligt vi hade så vi åker nästa år oxå 😊

Men vilken kaosmorgon jag fick......
Vaknade 6.58, en timme efter att klockan skulle ringa...
Har en myyycket vag aning om att jag stängt av den men är inte säker på det.
Upp i sömnyrseln å skulle fixa frukost.
Öppnade diskmaskinen för att ta fram nåt å den var tom...
Å jag tänkte: Vart faan är disken??
Vart har den tagit vägen???
Tills min halvt medvetslösa hjärna efter 1-2 min började vakna å ett ljus går upp: aaaah.han diskade nog igår....

Ja herregud...... 😕
När jag kom hem insåg jag hur trött hjärnan varit när jag skulle ta fram stekfläsk ur kylen jag tog upp på morgonen från frysen å hittar....ta-daaaaaa.....en påse nötfärs !!!
Inte möe rätt i hjärnan imorse... 😢
Den åkte tillbaka in så nu har jag kokt potatis så jag får steka fläsk å göra löksås imorrn bitti.
Det var ett vågat drag av mig att börja baka lussebullar efter en sån dag men faktiskt, dom blev perfekta !!

Shoppingen då??
Nja...den blev blygsam....
Danska kronan e grisdyr, ligger på 1.40 nu men det blev julklapp till lill-loppan, vad kan jag inte skriva OM hon skulle läsa sin gamla mors blogg.
lite pynt till en ev gran å till kökshyllan.
Man kunde bränt hur mycket pengar som helst, danskarna är fantastiska med sina dekorationer på allt.
 Men visst ääääääär vi söta?? 😄


Men nu är det dags att avsluta, får bli sängen snart.
Hjärnan e som mos å det är lång dag på jobbet imorrn.

HA EN BRA KVÄLL !!!
 





Kommentarer

Populära inlägg