En veranda......





........ har hon Jill, i Nashville....
Ikväll hade hon besök av Lisa Nilsson.
2 kvinnor med fantastiska röster även om jag inte är nån direkt fan av Lisa's musik så har hon en makalös röst.
Hon var ju med i förra årets Badrock så då såg jag henne live.
Man kan inte säga annat än att USA är fantastiskt...
På många sätt...
Allt från att fortfarande leva som på 50 talet med extremt konservativa åsikter vad det gäller man-kvinna till dagens multiblandning i familjen.

Lisa hade ju valt Tammy Wynette's gamla hit "Stand by your man", en låt om hur den "goda" kvinnan ska vända bort blicken å stå fast vid sin man trots hans snedsteg å fadäser (1968)
Även för mig som inte är nån feminist i den bemärkelsen så är det så slemmigt förnedrande så det är ju inte sant..
Hon (Tammy) hade sagt att det tog 15 min att skriva den å ett helt liv att försvara den.

I slutet av programmet framförde dom "The Pill" av Loretta Lynn.
Raka motsatsen till "Stand by your man" där hon prisade segern kvinnorna fick när p-pillret kom å de själva styrde över sin kropp.
Låten svartlistades på många radiostationer då den ansågs vara för radikal å stred mot gängse normer på den tiden.
Ja, vad ska man säga??
Man vet inte om man ska skratta el gråta...

De pratade med en person som tyckte den vita rasen var överlägsen å gud vet allt vad han svamlade om.
Hans åsikt var att en kvinna inte kom till sin bästa rätt på ett kontor, hon skulle vara hemma å ta hand om barnen.
I mångt å mycket likt SD här i Sverige.
De pratade med en kvinna som var radikal abortmotståndare å försvarade de ofödda barnens rätt till liv.
Jag är inte nån abortvän, det är jättebra att det finns men själv hade jag nog haft väldigt svårt för det.
En anledning att jag valde att sterilisera mig efter 3e barnet rätt omgående.
Jag hade inte orkat en graviditet till så jag tog det beslutet för att slippa välja abort el ännu en graviditet i händelse att jag skulle bli gravid.
Men hon sa en sak Lisa, att man väljer att ta den sorgen för resten av livet när man gör en abort.
För det är ett bättre val än att föda ett barn som kanske kommer fara illa om man inte har möjlighet till att försörja det.

Men genom programmen så väcks en längtan än en gång om att åka dit....
Jag har varit där 3 ggr, besökt 7 delstater hittills men inte varit där sen -06.
Jag gillar ju countryn, skulle vilja åka till Nashville, se alla legendariska ställen.
Atmosfären, musiken, naturen, ja allt...
Inte bara i Nashville utan andra platser oxå i USA.
Språket är "hemma" för mig, är lika bekväm att prata am.engelska som svenska.

Lyssnar tyvärr inte så mycket på musik längre för att jag orkar helt enkelt inte...
Men jag saknar det när jag hör det som i programmet för det är själasörjande att lyssna på musik man tycker om.
Vare sig det är dansband, country el rock så är det gott för själen.
Men jag orkar bara 20-25 min åt gången, sen blir jag så mentalt trött att jag måste ha tyst.
Med gårdagens brainmeltdown så har man inte en frisk hjärna när man undrar vart disken i diskmaskinen har tagit vägen när man öppnar den å den är tom... 😞

Har haft en bra dag på jobbet, ensam hela långa dagen...
Men timmarna har rullat iväg, det var bara sista timmen som var seg.
In en snabbis på Kicks å köpte dagens erbjudande i adventskalendern  innan jag åkte hem.
Ensam hemma ikväll, sambon jobbar kväll men jag träffar honom imorrn förmiddag, har inte pratat med honom sen i sön kväll.
Det blir ju så när han jobbar eftermiddagspasset.

Imorrn ska jag knyta ihop adventsstädningen, på söndag är det redan 2a advent.
Avskyr att ha saker halvgjorda, jag vill få färdigt å plocka undan men ryggskottet fördröjde det hela.

Måste ju bjuda på lite rockig country som avslutning denna kväll.
Sheryl Crow å den fantastiska countrymegastjärnan Vince Gill....... 💗


NATTI, NATTI......










Kommentarer

Populära inlägg