En sån dag.........

Älvorna dansar över Torsjön imorse kl 5.
Bara +4C.......

Oj, oj, oj, en sån dag det har varit 😍
Strålande sol, lagom friska vindar å en underbar värme !!!!
Å faktiskt så har jag sovit hyggligt inatt även om jag vaknade vid 2 tiden men jag somnade om.
Vaknade strax efter 5, tittade ut å fick se älvorna dansa över sjön 😉
Det är en rätt spektakulär syn när det bildas såna dimslöjor som dansar fram över vattenytan.
Men hu vale så kallt om nätterna, både igår å idag så har det legat på +4C vid 5 tiden på morrn.

Men sen plockade jag ur diskmaskinen, vattnade blommor, blandade till ingredienserna till scones å pysslade lite så klockan var 6 innan jag la mig igen.
Sov ett par timmar men sen har jag varit uppe men nu börjar det kännas.
Rörde ner smöret å gräddfilen i sconesdegen, slängde i ½ näve chokladknappar, klickade upp dom å in i ugnen.
Å med Sveriges godaste ost, "Folke" å min nykokta jordgubbsmarmelad så blev det godare än gott !!!
Yummiryummieyummie..... 😄
Å har ni inte testat "Folke" än så gör det, suveränt god ost !!!

Nu undrar ni kanske varför jag har i choklad i scones??
Den mörka chokladen (måttligt mängd alltså...) gifter sig finfint med jordgubb så det var ett lyckat drag.
Alldeles ofantligt, makalöst gott !!! 😊
Men nu får det vara färdigbakat för denna veckan till nästa helg.
Då ska jag baka till födelsedagsfikat, syltgrottor å chokladbröd.
En omgång rågrussinbräck får det oxå bli, sen får det vara till slutet av semestern.

Gick ut på altanen vid 11 tiden å låg där till kl var 1.
Gick in, umgicks lite med sambon innan han åkte till jobbet å sen gick jag ut igen.
Men lite jobbigt (läs: tråkigt) att bara päsa i solen  så jag tog cykeln å cyklade en runda för att avsluta på affären innan jag cyklade hem, nästan 11 km blev det idag.

Å så är det bra om man cyklar på RÄTT sida oxå...... 😉
Tog vägen genom skogen jag alltid går-springer å när jag kommer ut på vägensomgudglömde (mellan Hovmantorp å Ingelstad) så korsade jag vägen per automatik när jag vänder åter mot Ingelstad.
Jag tyckte det var nåt konstigt, nåt "skavde" liksom i hjärnan men kom inte på varför tills jag insåg att jag cyklade på fel sida , på den sidan jag går-springer..... 😖
Om jag mötte nån (kommer inte ihåg) så undrade nog den om jag var riktigt frisk i hjärnan å det med rätta.....
Å kära tid vad hjärnan spökar.....

Nu har jag ätit matjessill, potatis å gräddfil till middag å de sista jordgubbarna med lite grädde.
Tittar på "Lotta på Liseberg", det är alltid så suveränt bra !!
Lotta å sen Gry på "Sommarkrysset" slår "Allsång på Skansen" med hästlängder.
"Skansen" var bra när Berghagen å Zelmerlöw hade det men Sanna i all ära men hon är rätt "tråkig".
Sorry men jag tycker faktiskt det......
Här kommer recept för den som vill ha morgonens frukost:

Lyxscones

3½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
50 gr mjukt smör
2 dl filmjölk-yogurt- gräddfil
½ näve chokladknappar Odense 55%

Blanda samman alla torra ingredienser, arbeta in smöret.
Tillsätt filmjölken å rör till en smidig deg, släng i chokladknapparna så det bara blandar sig.
Låt svälla en stund.
Klicka upp degen på bakpappersklädd plåt, antingen i 4 mindre el 2 stora.
Skåra dom i mitten, grädda i 225C ca 15 min.
Servera med god ost å marmelad.

Jordgubbsmarmelad
 1L jordgubbar
1 citron
1 vaniljstång
250 gr syltsocker

Rensa jordgubbarna å skär ner i bitar i en kastrull.
Pressa citronen å ha i citronsaften.
Dela vaniljstången, skrapa ur fröna men låt hela stången koka med.
Koka sakta tills bären börjar mosa sig.
Tillsätt syltsockret å koka 5 min.
Fiska upp vaniljstången, 
häll upp på rengjorda, steriliserade burkar å förslut omedelbart. 
Otroooooligt god marmelad !!!!

Det har varit en underbar dag idag, en dag att minnas i svinkalla januari nästa år.. 💖
Livskvalité de luxe.....

HA EN FIN KVÄLL !!!

Kommentarer

Populära inlägg