Medelhavsvärmen......

... ligger kvar å trycker på intensivt...
Har ett högtryck väl parkerat sig så brukar det inte ge sig i första taget.
Men nu flyr jag hettan mitt på dagen, man ska inte utsätta sig för det om man inte behöver.
Finns en anledning att spanjorer, italienare å greker har siesta mellan 12-17 med viss tidsvariation.

Ibland går italienskan in redan 11.30, sen går dom inte ut förrän efter kl 16.
Hon kan dricka 4 L vatten en sån här dag.
Gör allt för att skydda hästarna mot hettan, har jalusier för boxarnas öppning osv.
Inga hästar el andra djur är ute då utan att de får skydd mot solen å hettan.
Runt 9-10e mars hade vi -17 å nu, ca 4 mån senare har vi drygt +30C.
Det är en tempskillnad på nästan 50C.......
Helt ofattbart !!!!

Vi drog ju hem till ön i fre eftermiddag, sambon var redan hemma när jag kom hem ca 14.20 så vi pustade ut lite, packade å åkte.
Så vi var ju hemma i riktigt anständig tid.
En alldeles fantastisk kväll var det, vi parkerade på min parkering, gick upp med grejerna å sen ner till mina föräldrar för att hämta cyklarna.
Så vi var ute å cyklade större delen av kvällen, ofattbart varmt å skönt !!
Låg den största enskilda motor yatch jag nånsin sett i yttre hamnen i Borgholm, Avanti.
Enl uppgift kostade den 55 000 000$ att bygga men jag kunde inte få fram vem som äger den.
Man kunde i vanliga fall chartra båten för kryssningar men just nu var den inte tillgänglig för det.

Först trodde jag att det ev var nån gäst till kungliga familjen pga Victorias födelsedag men så var icke fallet vad jag vet iaf.
Vad jag förstår så har iaf en rysk guvernör från St Petersburg ägt den.
En ofattbar lyx inuti, nästan 61 m lång.
Flaggad på Caymanöarna.




Victoriadagen kom med ännu mer hetta...
När det är för varmt kl 10 på balkongen, då är det varmt....
Vi var ute å cyklade, nåt annat funkar inte i Borgholm de här dagarna.
Tog en lyxlunch på Lilla Hamnkontoret, deras räkmacka på surdegsbröd å ett glas vitt till.
Sååå jäkla gott alltså !!!


Å så lite glass på Glasskopan, kan rekommendera deras saltkaramellkokosglass, så ljuvligt god !!!
För en gångs skull tänkte jag vi skulle cykla ner å se när dom kommer med häst å vagn till idrottsplatsen.
Man brukar kunna stå där dom svänger av från Strandvägen å in på idrottsplatsen men det kan man glömma idag.
Mycket grovt tilltagna avspärrningar så idag funkar det inte.

I det vita tältet nedan utanför Strand Hotell så var det på kvällen Victoriadagens bankett.
Där inne kryllade det av kändisar kan jag säga.
Deltagare, artister, årets stipendiat Stina Nilsson å flera tidigare pristagare, bl a Ingemar Stenmark.
Det var 40 års jubileum för Victoriastipendiatet så därav den imponerande gästlistan.

Jag blev synnerligen besviken när jag läste att Victoria å Daniel skulle sätta lilla Estelle i "elitskola" (pressens benämning) å inte vanligt svenskt lågstadieskola.
Victoria å hennes syskon gick i vanliga skola i Bromma å fick växa upp med "vanliga" svenska barn men det går lilla Estelle miste om.
Å andra sidan kanske dom inte har nå val pga säkerheten med hur Sverige ser ut idag mot för 30-35 år sedan när dom 3 växte upp.

Vi cyklade vidare till barndomens badplats Sjöstugan, beläget 200 m från min lägenhet.
En alldeles ljuvlig kväll.....

Söndagen var lika varm....
Hade mycket att fixa med, tvättade mängder i min tvättstuga.
Sen ner till mina föräldrar för lite snabb födelsedagsfika i förväg med kusinen å hans familj.
Victorialoppet avlöptes igår å han är med i ledningen å så springer han.
Även 2 av barnen sprang Lilla Victorialoppet (finns olika klasser) så vi fick ta det som det var.
Jag fick en påse med delikatessknäckebröd från min gamle klasskompis Yngdens å 2 olika marmelader från Fredrikssons smakglädje.
Ska bli gott att smaka senare !!
Jag fixade middag åt oss, höll på att flyta bort i köket hos mina föräldrar.

Kl 19 gick starten för Victorialoppet, 5 kenyaner tog täten direkt å därefter David Nilsson, Högby IF.
Han kom 2a för 2 år sen, förra året vann han överlägset men i år kom han in på 3e plats, 10 sek efter de 2 första.
Jättesynd  att han inte vann.
Han kommer från norra Öland, från en hängiven idrottsklubb å en anrik idrottsfamilj.
Hans föräldrar Carl Gustav å Katarina hade stora framgångar på 80 talet.
Han har 3 el 4 syskon, alla framgångsrika inom löpning el friidrott.

Men det var varmt, väääääldigt varmt.......
Jag vet dom som springer milen på ca 41-42 min å dom kom in på 52-53 min på 9 km.
Väl hemma hos mina föräldrar som är boende längs Badhusgatan, ett stenkast el 2 från idrottsplatsen så drog totalt 4 ambulanser å en räddningsbil förbi neråt idrottsplatsen under 15-20 min.
3 av ambulanserna å räddningsbilen kom med fullt blåställ å sirenerna på.
En ambulans körde tillbaka med samma intensiva blåljus å sirener.
Då hade en kvinna i 35 års åldern kollapsat fullständigt precis på mållinjen, de fick göra hjärt å lungräddning på henne, bara hoppas att hon klarade sig.
När det är sån oerhörd värme så måste man dricka å känna efter sin förmåga så att just det inte händer.
Så det tog hårt på även vana löpare.....
Nu får jag satsa till nästa år, då blir det 10 år sen jag sprang sist...

När allt var över så cyklade vi ut till Sinus i Köpingsvik å satte oss en stund.
Ftf mycket folk på stranden, många barn som badade i solnedgången, en magisk kväll var det 💖




Imorse tog jag sista tvätten, drog ett varv med dammsugaren, sen cyklade vi till Sjöstugan för sol å bad ett par timmar.
Så gudomligt ljuvligt i vattnet, man vill nästan inte gå upp....
Men det var att hem å packa in sakerna å åka mot Småland.
Varit så mysigt att haft sonen hemma så mycket å fått umgåtts, lill-loppan har lyst med sin frånvaro större delen av helgen men hon var här förra helgen.
Vi var lite ostadiga på handen när vi vred på vattnet här hemma men än har vi vatten iaf.
Nivån i brunnen är oförändrad från förra veckan men det får gå dag för dag å hålla tummarna.
Jag är tacksam att jag bara har i-landsproblem att ha vatten så man kan laga mat å tvätta å en snabbdusch.
Tacksam att inte ha djur att bekymra oss för, varken stora el små.

Mitt 50e år lider mot sitt slut, bara ca 3 tim kvar av det.
Mitt mål förra året var att vara Fifty, Fit and Fab till jag fyllde 50.....
Nu var jag Fifty, Fab and Fluffy......
Då tänkte jag att jag har ett helt år att bli Fifty, Fit and Fab men det sket sig.
Jag är ftf Fifty, Fab and Fluffy å lär så gå in i det 51a året oxå.
Men det kommer utan tvekan  bli en av de varmaste födelsedagar jag upplevt å den firas med att jobba 8-19.
Men sen ska sambon å jag gå ut å äta, jag vill inte stå å laga mat på min födelsedag när jag kommer hem till kl 20. 

Idag är det 27 år sen jag åkte till förlossningen 1a gången men den unga damen lät vänta på sig.......

HA EN BRA KVÄLL !!!




Kommentarer

Populära inlägg