Hipp, hipp, hurraaaaaaaaaaa.......

För italienskan Linn idag på 27 årsdagen !!!!
Hon föddes 19e juli -91 kl 21.47, 3 220 gr tung å 49 cm lång. 

Hon fick en lite jobbig start i livet, jag var drabbad av havandeskapsförgiftning så dom tvingade ut henne.
Jag var fullgången + 6 dagar.
Hon kom ut, liten, röd å skrynklig med för stor "kostym".
Hon var avmagrad av brist på näring av mig å uttorkad så det var inte tid att vänta på att amning kom igång utan det var ersättning direkt.
Moderkakan var askgrå å full med kalkproppar.
Jag kunde dra små sjok av hud på henne som varit utfyllt, hon hade nog vägt 3-4 hg mer om hon fötts tidigare.
Hon såg ut som en liten sköldpadda i huden, full med små torra, fyrkantiga hudflagor, det tog en dryg månad innan jag pillat bort sista torra hudflagan.
Idag förstår jag inte varför dom lät det gå så långt å inte agerade tidigare att få igång förlossningen.

Hon lärde sig gå lagom till ettårsdagen men hon blev jättesjuk när hon var 16 mån.
Hon hade hög feber men inte så mycket mer, jag var på vc osv men fick rådet att ge febernedsättande osv...
Men när hon var så påverkad att hon bara tittade lite slött på mig när jag ruskade henne så anade jag fara å färde.
In till akuten i Kalmar, fick träffa en rätt arrogant barnläkare som tyckte jag var  överdrivande så la han in henne "ett par dagar" i hans tycke, då hade hon 144 i crp.
"Ett par dagar" blev TRE VECKOR!!!!
Dom gav henne antibiotika å hon blev bättre men inte bra.
Efter 3-4 dagar så tog dom till slut ett ryggmärgsprov, då hade hon hjärnhinneinflammation.......

Efter att hon fått så kraftig antibiotika så fick dom aldrig fram orsaken till vad som gav henne det.
Hon fick rätt medicin å blev bättre men vi fick ett bakslag å då gav dom kortison för att hjärnan inte skulle svullna.
Ena fotleden var lite svullen oxå, den röntgades för dom undrade om hon hade nån infektion i den som orsakade hjärnhinneinflammationen men det blev aldrig nåt riktigt svar på det.
Hon fick lära sig gå på nytt efter den pärsen, sen gjorde dom en hörseltest i januari men den var bra.
Hörselnedsättning är annars en vanlig biverkning av hjärnhinneinflammation.

När hon började förskola så upptäckte dom att hon kunde inte vissa saker andra barn kunde, studsa boll mm å att ena benet-foten var lite vridet inåt på henne.
Vi var på barnrehab, ev är det en biverkning av just hjärnhinneinflammationen men vi vet inte.
Hon fick extragympa varje fredag 20 min i hela 1an-2an å 3an.
Det var den orsaken som gjorde att jag satte henne i ridskola för det är bra för balansen å muskulaturen i ben å rygg.
Än idag är benet lite lätt vridet inåt, spec foten å "slänger" lite när hon går så det är väl förmodligen men av den sjukdomstiden.

Kärleken till hästar höll i sig å nu är hon som bekant på Sicilien å går snart in på 9e året i Italien.
Tyvärr har jag inte så mycket kort på henne i datorn från uppväxtåren, då hade man inte digitalkamera utan vanlig även om jag har mängder i fotoalbum.
När jag skaffade 1a digitalkameran var hon redan på internatskola å bara hemma på helgerna å sen drog hon till Italien 1.5 mån efter studenten.

Liten gosig skrutta med fnurrlockar vid öronen... 💗
Tomtenissa -09
 På Sicilianska ryttargalan i februari

 På Dollar in action

Så vi säger:
GRATTIS PÅ 
27 ÅRSDAGEN !!!

Kommentarer

Populära inlägg