En sån dag.....


 Vi packade ihop igår morse, åkte å handlade åt mina föräldrar å sen rullade vi iväg.
Jag vara bara inne på Hansa city på Kicks å köpte ny mascara å sen till CG å köpte blommor till kära moster för hon fyllde år för drygt 2 v sen.

Väl i Rockneby så parkerade vi hemma hos henne å gick ner på marknaden.
Men hällbetas järnvägar så stekhett det var........
Trots rätt friska vindar så var det oerhört varmt där nere men det gick ju trots allt.
En klänning i lysande turkos blev det med ett fjädermönster i halvlinne.
Men inget är som när man var barn.....
Då var minst 4 dubbla rader med försäljare, i år var det 2-3 enkla rader å lite runtomkring.
Men det var oxå flera utmarkerade som aldrig kommit dit, om det berodde på hettan kanske att dom avstått.
Läste att det var den 232a marknaden i Rockneby, där kan man snacka om långlivad 😄

Väl hemma så packade jag upp alla kläder å allt annat.
Vi hade ju inte packat om efter Hälsingland + tvätt å lite annat så det var sjukt mycket kläder.
Har plockat upp å sorterat ur min dusch å hudvårdsväska till normal nivå.

Men oj, oj, oj vilket skådespel det blev på himlen sent igår kväll...... 
Vid 21.45 så började tv-bilden fladdra (jäkla parabol som inte tål lite oväder...) för att till slut försvinna helt.
Kände doften av regn ute å plötsligt flashade en blixt på himlen å sen brakade det löst..
Så mycket muller var det inte men blixtarna flashade hej vilt, en riktigt tropisk storm kom å piska upp vindbyar å ett intensivt regn följde....
Det forsade från stuprännorna, det hann inte med.
Imorse så kollade sambon hur mycket vi fått å det var 10 mm på 45 min för vid 22.30 så ebbade det ut å jag tror inte det regnat nåt mer under natten.
Men det har REGNAT, förstår ni det underbara i det??

När vi kom hem igår så kollade han brunnen å det har runnit till liiiiiiite vatten.
Men det är så lite att  det går inte att använda till nåt men iaf, det har runnit fram.
Nu hoppas vi på mer frekvent regn framöver så brunnen fylls på för att vara utan vatten är en enorm påfrestning i dagens samhälle.

Jag hade telefonen vid sängen inatt för att kunna ringa vc imorse så fort jag vaknade för min huvudvärk har nått omänskliga proportioner.
Den smärtan jag haft sista 2-3 veckorna är inte ok....
Det är ingen livskvalité att ha det så, sambon kommer mycket i kläm när jag är så utslagen så ofta.
Fick en tid kl 10 så det var upp å äta frukost å åka iväg.

Å äntligen , ÄNTLIGEN fick jag en läkare som ville lyssna.....
Som vill försöka hjälpa å utreda in i minsta detalj.
Jag var tårögd när jag gick därifrån för detta är mer än jag nånsin fått innan..... 💗
Det finns ju flera olika orsaker.
Migränen är en sak, den har blivit så mycket värre både med hårdare smärtan å anfallen kommer så tätt.
Det har förmodligen både med den tryckande hettan att göra å psykisk stress sista veckan.

Nacken är en sak.....
Om jag fått en akut inflammation i musklerna, kan oxå bero på hettan å fukten.
Han förklarade det att när det är så fuktigt nattetid å man har fönster öppna å fukten sätter sig på kroppen så blir man lite robotliknande.
Jag har fått muskelavslappnande tabletter men dom är jag lite skeptisk mot.
Illamående, dåsighet mm men kan ju ta dom vid sänggående vid behov el efter jobbet t ex.
Jag ska få sjukgymnastik men hjälper det inte så mycket så får jag en röntgen av halsryggen.
(Halleluja, äntligen.........)

Förlusten av hormoner kan vara en orsak.
Jag är på 3e kartan hormontabletter men jag har ju mått riktigt skit i sommar.
Denna hettan som skapar enorm svettning+ hormonsvettning, jag vet inte hur mycket som är av varje.
Som sambon sa härom kvällen:
JAG är varm alltså, men du är faan som ett helt kärnkraftverk......... 😄
Så jag måste helt enkelt vänta tills det blir normal temp ute å jag kan se skillnaden innan jag börjar mixtra med dosen jag har på dom.

Han tog massor av prover, först 4 snabbtester.
Blodsocker, blodvärde, crp å u-prov.
Jag har lite lågt blodvärde men det är det enda.
Sen ville han ha en större mängd prover tagna så jag fick gå tillbaka till labbet.
Å där satt en myyyyyyycket ung tjej å jag tänkte att "lycka till du att få nåt blod från mig...."
Många erfarna kan ha svårt att sticka mig men även unga kan ha tur att träffa rätt direkt.
Men hon duttade, klämde å stasade i armvecket i säkert 10 min på bägge armarna....
Kallade på en äldre sköterska som oxå  genomförde samma procedur lika länge...
Du har tunna ådror, dom ligger djupt å du är ärrig i både huden å ådrorna......

Jomen tack, det visste jag inte.......... typ....... 😣
Så till slut satte hon en liten butterflynål på handryggen å fick de rör han begärt.
Tror det var 8-9 olika prover han ville ha.
Blodstatus, lever, njurar, sköldkörtel å annat som jag inte kommer ihåg.
Han kollade syresättning å puls, jag syresätter bra så hjärnan får syre iaf även om man inte tror det ibland....😒
Pulsen låg på 66-67 å den vill han få ner till mellan 50-55 men inte under 50.
Så jag får betablockerare (hjärtmedicin) nu som jag redan tagit en av.
Samma tablett som sambon men svagare styrka.
Han frågade om motion....??

Jovars, jag gillar det bara orken finns.........
Å jag sa att jag sagt upp mitt medlemskap för det är för dyrt i förhållande till vad jag utnyttjar det.
Jaha, är det enda problemet?? sa han.......
Då kan jag hjälpa dig med det......
Eeeeeeh..va??!!!!
Ja, jag kan skriva ut motion på recept så går du till vilket gym du vill så säger dom hur mycket du ska betala, gäller för 6 månader.
Å faaaaaaaaan......typ.......
Jag visste inte att motion på recept gav ekonomisk subventionering, trodde det bara var för att få folk att gå dit å ev få hjälp....
Jag kan ta receptfria oxå men jag får inte blanda en allt för stor sallad av det som han sa 😏
Botad kan jag inte bli men kanske jag äntligen kan få riktig hjälp än nån som bara säger: se över din livssituation ska du se det blir bättre.......😫

Nu ska jag diska undan det lilla vi har, sen drar vi till syrran i Skåne å Malmöfestivalen ett par dagar.

HA EN BRA DAG !!!


Kommentarer

Populära inlägg