Semesterresa del II......

På lördagen så var det marknad i närheten så vi begav oss dit vid 10 tiden.
Jag älskar ju marknad men tja.....den var av det mindre slaget om man säger så.
Väldigt mycket mindre........
Tog 20 min att gå över den men 3 pkt norrländskt tunnbröd å en pepparsalami fick följa med hem.

Vi åkte vidare till samhället Bergvik, en gång i tiden en enorm sågverksindustri vid Ljusnan.
På 1800 talet kom arbetslösa långväga ifrån för att få arbete vid sågverken.

Nykterhetsvännerna hade minsann en egen platsbyrå.
Otroligt roligt att läsa dåtidens svenska 😊

Modell av skogshuggarkoja

 Modell av timmerflotte
Vidare till Stocksund för att beskåda båtcrusing el skärgårdscrusing som det oxå kallas.
En relativt ny tradition, 3-4 år har dom hållit på.
Går till så att man får anmäla sig, betalar en summa å får ett startnummer.
På kvällen är det sen middag för deltagarna på en restaurang.

I år var det ca 75 båtar å innan dom släpptes iväg så var det en speaker som meddelade vilken båttyp det var å vem som var skeppare osv.
I turordning så gled dom iväg, plötsligt kom sambon springandes å hojtade att vi skulle ombord på en båt å följa med ut.
Det var på m/s Moa som man kunde följa med på å se båtcrusingen på plats.
Hivade ombord dom små likt "Loffe" gör med Kim Anderzon i "Göta kanal" å så hoppade vi ombord.
Dom hade precis kastat loss när vi slängde oss ombord så det var i sista sekunden.
Det var nämligen sambons fd granne som körde båten, därav det snabba beslutet.

Det var perfekt väder för båtcrusing, inte gassande sol å på väg ut så fläktade det skönt.
Så jag fick se en del av Söderhamns skärgård på köpet......

 Dramatiska klippor....
Bakom ön är det öppna havet....

 Fantastiska villor i skärgården.....

På söndagen hade vi bestämt att åka till Järvsö å Lill-Babs utställning.
Hon är ju en ikon inom svensk musikunderhållning å även om jag inte var ett fan på så vis så blir man djupt imponerad av hennes långa, omfattande karriär.
Alla stora legender hon träffat å spelat med, få se en del scenkläder, gamla bilder osv....
Otroligt roligt att ha varit där , ett minne att bevara.
Fantastiskt vacker plats Järvsö, oerhört dramatisk natur, enorma höjdskillnader på litet område.

Järvsö kyrka ligger uppe på en bergsknalle som man kunde se på tv när dom sände hennes begravning men HUR högt det är inser man först när man är där.....
En oerhört vacker plats att få sin sista vila på.... 💗
Jag fick frågan om jag varit framme vid hennes grav men NEJ, det har jag inte.
Så närgången ville jag inte vara, hon får vila i fred för mig.
Andra kanske springer där men jag är inte en av dom....






Men så åkte vi vidare för jag skulle träffa en blogg å fb vän......
Efter 8 års vänskap på blogg å fb så kunde vi äntligen träffas 😊
Nån dans kunde vi inte åka på men go´fika hemma hos henne blev det..
Så roligt att äntligen få träffas !!!

På vägen till å från Järvsö såg vi flera skyltar med "Hälsingegård" på å det fanns en alldeels i närheten av sambons son så vi åkte dit på måndagen.
Det finns 7 st Hälsingegårdar bevarade enl Unescos världsarvslista så vi åkte till Erik-Anders Hälsingegård.
Hälsingarna hade ofta större fester å fler gäster än gängse normer kanske.
Stora salar som användes vid bröllop, dop å begravningar å kunde således stå orörda i flera år innan de togs i bruk nästa gång.
Jag gillar ju det gamla genuina så det var intressant att se.

 Förstugan


 Nattsärken....
 Uppradade fint på väggen 😊


 Sen åkte vi ut tull Skärså fiskeläge å restaurang "Albertina".
Flera av mina fb vänner har checkat in där å prisat maten så det var kul att få komma dit.
Nu är jag väl lite arbetsskadad vad det gäller fiskrätter men jag å sambon valde "Fiskargubbens special", det var en av få rätter jag inte själv lagat.
Austinlax, whiskey-honungslax, grillad röding.
Pepparrotscremé å chiliromsås.
Fantastiskt gott !!!!

Sen var det dags att packa ihop grejerna........
Vi åkte kl 10 i tis förmiddag, hann bara några mil när sambons son ringde å frågade om vi passerat Gävle??
Nope... då hade han hört på radion att det fanns lösspringande hästar vid Gävle södra på/i närheten av E4an.
 Jodå....... det var lång kö redan när vi närmade oss så vi höll till höger å stannade.
Men då kan man undra varför i helvete man måste blåsa förbi en lååååååång kö med bilar i 110 för att bilda ännu en kö iställer för att hålla till hö, stanna å släppa förbi ev räddningsfordon??
Man måste ju fatta att nåt hänt när det en kilometerlång kö el tror man att man bara kan köra förbi allt???

Å folk är så jävla dumma så det är sanslöst.....
Så småningom kom en hästtransport eskorterad av polis, då fick alla maka sig åt sidorna så långt det gick för att dom skulle komma fram.
Å jag fick skrika åt en brud som stod mitt i vägen att hon skulle flytta på sig så hon inte stod i vägen för dom.......suck.....

Så vi blev där en timme totalt, 40-45 min helt stillastående å innan man kommer iväg å får upp samma hastighet som innan så tog det en timme.
Så efter 10 tim i bilen så kom vi hem till slut.
Borta bra men hemma bäst........

Tyvärr har brunnen torkat ut när vi varit borta, en vecka med 30C värme så har det dunstat så vi har inget vatten.
Han har fixat så vi kan spola toaletten med sjövatten så vi slipper bära hinkar som för 2 år sen men det är dusch, tvätt å annat.
Har köpt engångstallrikar, det räcker med att diska glas å bestick.
Inte lätt att komma på mat som inte kräver kastruller, större fat å dyl, allt för att minska disken.
Hoppas innerligt på regn men det hinner inte mer än regna i 3-4 dagar så gnäller folk över det... 😖

HA EN BRA DAG !!!








Kommentarer

Populära inlägg