Höstfeeling........





Äntligen har det dragit in, sval, frisk luft, friska vindar så nu kan man andas igen.
Jag älskar värme, jag tål värme bra men den tryckande hettan med över 30C i vecka efter vecka så ger det mig en grym migrän.
Har varit så sjuk av å till, 1-2 dygn i taget rätt frekvent så det är skönt med ett break.

Körde ju min pappa till Kalmar i fre eftermiddag i en bil utan ac å med rutorna nere 2 cm.
Jag höll på å svimma.....
Dom begriper inte att dom blir så slöa å medtagna för att det är så varmt å motvilja att ha öppet å få frisk luft.
Jag var så sjuk på kvällen, lätt illamående, huvudvärk å helt matt å jag var ju genomkokt......
Så jag välkomnar svalare väder.....

I lör tog vi en sväng på stan å kollade in rean, finns hur mycket som helst men jag varken orkar el har lust att shoppa nåt.
Jag har mängder av sommarkläder så jag klarar mig ändå.
Vi tog lite glass på Glasskopan, godaste glassen i stan om ni frågar mig.
Lör kväll var vi hemma faktiskt, kollade film å hade det skönt.

Igår var det ju bilutställning på Solliden å då jag inte varit där inne sen barnsben så cyklade vi upp å gick in.
Sååååå ljuvligt att flanera runt under trädens skugga........
Ca 400 motorfordon av olika slag samsades i Lindallén inne på Sollidens område.
Å det är stort.....sjukt stort där inne, det är enorma ytor som är Sollidens rår över.
Solliden uppfördes av drottning Victoria då hon hade problem med luftrören.

Hennes doktor, Axel Munthe föreslog Öland som rekreationsort för henne då det är likt Italiens välgörande klimat å villan är inspirerad av hans villa på Capri.
Det stod färdigt 1906 å nuv Kung Carl Gustaf fick den av farfars far Gustav V i arv när han avled 1950.
Varför just lilla kronprinsen fick den å inte nån av hans äldre systrar kan man sia om men förmodligen för att han var arvtagare till tronen kanske.
Hans egen far Gustaf Adolf var ju redan död vid den tiden.
Å kungen var ju "hemma" så han slank in å förrättade prisutdelningen  😉
När det var avslutat tog han täten för en crusingrunda ner i stan i sin AC Cobra med Silvia som passagerare så dom var bägge här.
Å det märktes att dom var här.
Det stod s k skyddsvakter strategiskt utplacerade på Sollidens område, det ser man på uniformerna.
Å den kungliga familjen är ju ett skyddsobjekt som så men till vardags när dom inte är här är det bara Securitas + polisen om jag inte har fel.


 "Baksidan"
 Kung Carl Gustaf
 Hans AC Cobra
 Koenigsegg, kosta sådär en 1.9 miljoner......
I DOLLAR !!!!!
 En Indian motorcykel, vinnare i mc klassen

 Kvinnlig bilmekare 😉
 VW buss -64, vinnare av Peoples choice
Å både jag å sambon röstade på den 😉
Å den "bor" i Nybro...... 😄

 Buick Limited -58
 Caddy -59

På kvällen var det sista After beach på Strand till Rydell & Quick..
För 25 år sen stod jag på gräsmattan framför scenen till Rydell & Quick å de spelar där än efter 25 år 😄
Ibland var italienskan med i sittvagnen å morfars hörselkåpor 😊
Mycket folk, enl dagens avis så var det "hyfsat" lugnt på avslutningen-bartömningen.
 

Vi gick sakta en kvällspromenad genom stan men det är en annan luft  en aning om jordig höst....
Nu ska värmen tillfälligt återvända men bara för 1-2 dagar så hoppas jag på lite mer "normal" temp.




HA EN SKÖN KVÄLL !!!





Kommentarer

Populära inlägg