Augusti......





...... är här......
Nu går vi in i sensommaren, tyvärr blir den nog inte i år vad den varit förut om åren..
I år är allt redan nerbränt-upptorkat pga den rådande hettan å torkan, sensommaren som annars har fantastiska färger, bär å frukt i överflöd .
Men kommer bara lite regn så återhämtar sig gräsmattor rätt fort men vissa träd är ju nervissna å det frasar i löven på marken när man går.

Vi kom hem igår kväll efter en veckas semester norrut i Söderhamn, sådär en 75 mil hemifrån.
Vi åkte förra tidagen 8.55 å var framme 17.45, snudd på 9 tim i bilen.
En oerhörd hetta under dagen, luften dallrade utanför bilen.
Första stoppet var Brahehus för en bensträckarrökkisskaffefikapaus 😊
Är nog sådär en 21 år sen jag var där sist....

 Fantastisk utsikt över Vättern...

Vi åt lunch på Nyköpingsbro , tog en kortare paus några mil innan vi var framme.
Väl framme var vi rätt möra men bus med sambons barnbarn å plocka in grejerna, så mycket mer hann vi inte.
Vi var trötta på onsdagen så det blev bad vid Stenö havsbad, helt ljuvligt ställe, det fläktade friskt vid havsbandet.
+25C i vattnet, nästan fööör varmt för att vara svalkande.
Å barnbarnen såg till att farfar fick motion 😄




På torsdagen skulle vi vara lite kulturella värmen till trots........
Ulrika Eleonora kyrka är en pampig korskyrka med en fantastisk röd färg.
Uppkallad efter drottning Ulrika Eleonora, mor till Karl XII.
 Klockstapeln


 Fantastiska glasmålningar


Shoppade lite i stan, 2 par skor blev det.
Åt lunch på Waynes coffee å sen fortsatte kulturbesöken.
Oscarsborgs utsiktstorn ligger högst upp på Östra berget, vi gick upp i det till den lilla verandan å fick en alldeles fantastisk utsikt över Söderhamn.
Oscarsborg invigdes Aug 1895.


 Söderhamns inlopp
 Efter den dagen ute i värmen så var jag rätt mör så det blev inte så mycket mer..
Fredagen var det full fart hemma så vi hade inga sysselsättningsproblem.
På kvällen så var vi på dans~~~~~~~~
Tänk att vi kunde hitta en dans till världens bästa Streaplers när vi var på Norrlandsturné.
Söderhamn räknas som Norrlands sydligaste hamnstad även om Hälsingeborna inte direkt räknar sig som norrlänningar.
Å käre tid....... 😄
Det var MYCKET mogen mogen dans om jag så säger.... 😉
Å Norrland är foxarnas paradis men som tur var så ramlade det in liiite yngre förmågor så det blev mer blandat.
När dom var på väg upp på scen så kom Kjetil fram till mig, kramade om mig å sa: Nu är du långt hemifrån......😉
Haha, ja, det kan man säga 😄
Men det var varmt, så oerhört varmt.......
När jag pustade ut efter en bugg å böjde mig lätt framåt så tog en kvinna mig på armen å sa:
Men duuuuuuu......håll du på å dö du??? på riktigt norrländska 😄
Du käre tid vad jag skrattat åt det efteråt men nä, jag höll inte på att dö, bara få snudd på värmeslag...

Vid 23 tiden började foten protestera så vi satt en stund å sen åkte vi hem.
Precis när vi parkerat å öppnat bildörrarna så kom dom små fisungarna farande ur svarta intet å tjoade, vi höll på å få hjärtinfarkt !!
Titta på månen, titta på månen tjoade dom.....
Så vi såg en del av månförmörkelsen å planeten Mars.
Jag tittade faktiskt efter månen när vi var ute på tog luft på dansen men den var inte synlig så vi fick aldrig se det röda men häftigt ändå.

Nu avslutar jag del 1 av semestern....

HA EN BRA DAG !!!



Kommentarer

Populära inlägg