Tiden......

Äleklinta 26e aug -18
.....rinner iväg fort....
Bara några dagar kvar av augusti, sen är hösten här enl almanackan.
Å den tropiska sommaren försvann ju på 2 dygn för 2 veckor sen även om den kommit på korta besök så nog är det höst nu.

Jobbade heldag i fredags och i lördags hade vi fullt upp så timmarna sa "poff".
När jag kom hem plockade jag ner det sista, fick vänta på sambon i 10 min innan han kom hem från jobbet för han hade jobbat över i lördags så jag hann träffa honom innan jag åkte.
Drog hem till lägenheten, vi behövde tvätta, jag hade så mycket tvätt med mig.
 Åt lite middag hos mina föräldrar å där var ill-loppan så hon följde med hem sen.

Tvättade köksfönstret innan det mörknade, sen tog jag en välbehövlig dusch.
Gudomligt skönt med rinnande varmt vatten...... 💧
Sen gick hon å gluttade i kylen å skåpen å gnölade att det inte fanns nåt "gott".... 😊
Nähä, men jag har kanske inte varit hemma å det blir inte mer i skåpen för varje gång man öppnar dom heller 😄
Så hon propsade på så vi drog till ICA så hon köpte kladdkaka å grädde å bjöd sin gamla mor på.
Fick gudomlig fotmassage å så kollade vi film "Brooklyn".
Jag har sett den säkert 3 ggr innan men hon hade faktiskt inte det så vi hade filmkväll å det var så mysigt så 💗

Jag vaknade tidigt i ottan i söndags, gick ner i tvättstugan å fortsatte tvätten.
Sen ska jag inte tråka ut er med alla detaljer vad jag gjorde men nu är alla fönster rena på alla sidor.
Gardiner strukna å upphängda, rent å fräscht precis överallt. 
Sonen dök upp vid 12 tiden så det blev en mysig eftermiddag.
Vi skulle ju ha avskedsfika för våra amerikanska grannar, dom har sålt sin lägenhet å flyger till USA på lördag.
Dom vill ha nåt mindre, komma oftare å kortare tid istället.
Men det är otroligt tråkigt att mista dom.
Man har haft det att se fram emot när dom varit här, nån att träffa å umgås med men nu försvinner det 😞 

Sen skulle jag ju upp till min pappas barndomshem som lill-loppan har ärvt å hämta några prylar som stod där.
Dom har börjat renovera det för det är fallfärdigt å klarar nog knappt en vinter till.
Farmors möbler står kvar än idag å i en skänk hittade vi dukar, finporslin å annat.
Bl a 2 psalmböcker som tillhört hennes föräldrar, alltså min pappas mormor å morfar.
De är tryckta 1819 å är alltså 200 år gamla nästa år.
I mycket fint skick, legat på mörk å torr plats i alla år.

Vi tittade igenom det som fanns, tänk så många ggr hon har öppnat det skåpet, plockat fram finporslin vid jul, födelsedagar osv.....
Dom bodde väldigt enkelt, pappa är enda barnet å hon var ogift.
Dessutom skulle hon fylla 45 det året han föddes, hon var född Okt 1886 å han är född juli -31.
2 rum å kök i en liten stuga på nordöländska alvaret .
Ett uthus i 2 delar där dom hade en ko, nån gris å ett hönshus en bit bort, det är allt.
Men det gick ingen nöd på dom iaf.

Tittade igenom mina grejer som egentligen mest är italienskans prylar.
En liten söt Mimmiväska i plysch, hon var så glad för den väskan å hade den om vi skulle nånstans.
Deras babysitter dom hade när dom var små 💕
Det blev en vandring i minnenas spår.... 💗

Men det mörknade på himlen å plötsligt small det till så vi hoppade högt..
Därute på alvaret hörs precis allt å stora ödsliga ytor så åskan small rejält ett par gånger.
Så jag skyndade mig innan regnet brakade löst, körde ner till Äleklinta som ligger några kilometer bort å där kortet ovan är taget.
Det är jordens vackraste plats...... 
Det finns INGET som slår den utsikten, blir jag mångmiljonär nån gång ska jag skaffa ett hus på stenkusten med fri utsikt över sundet.

Sen var det dags att vända åter mot Småland...
Men det var tungt, tungt att lämna lägenheten när den är så höstfin, tungt att lämna barnen, att jag inte har mer tid med dom.
Men man måste försörja sig...
En jobbig hemresa, solen stod så lågt så jag fick anstränga mig hårt för att få skydd el ha den rätt i nyllet med solglas på.

Idag har jag varit rätt trött, inte så konstigt kanske.
Skulle varit ute en runda men tröttheten fick vinna idag, benhinnorna behöver vila oxå.
Hade ju tid hos kbt terapeuten för att lära mig "hantera" mental stress (enl läkaren..) så jag slipper spänningshuvudvärk men vi får väl se hur det går, jag är väl inte överdrivet övertygad om dess förträfflighet.
Åkte hem å vilade en stund, sen hade jag tid för massage på en thai salong i stan. 
Rätt otroligt att man kan ha så mycket smärta, ren smärta i musklerna som man inte känner av sådär som mer än trötthet förrän dom börjar massera.
Men hon var duktig, bättre än förra stället jag var på även om det var lite varmare där så dit går jag nog tillbaka.

Har betalat räkningarna ikväll, även resan vi ska på i oktober.
Hans försenade 60 års present får man väl säga.

Nu blir det lite tv å sen sängen, en ny arbetsvecka börjar imorrn.....

HA EN BRA KVÄLL !!!




Kommentarer

Populära inlägg