Höstdagjämningen.........





........ är här......
Dag å natt är lika långa idag, nu blir dagarna kortare......
Det har gått väldigt fort sista 2 veckorna tycker jag el så känns det bara så.
Jag har 3 lampor med timers på, jag har fått ändra flera gånger sista 2-3 veckorna för att följa med hyfsat i skymningen.

Det har blivit dåligt med bloggandet sista tiden, jag har varit å är så oerhört trött mentalt.
Jakten på en bil är en orsak, brist på vatten är en annan.
Mycket planering, mycket "stök" för att kunna duscha, diska, tvätta å annat som kräver vatten.
Vi ska se idag om det ev går att sätta igång pumpen så vi åtminstone får till disk å mat.
Hans bilkrasch med grisasvinen förra veckan har oxå frestat på den mentala orken.

Jo, i torsdags så blev jakten på bil intensifierad.
Sambon hade hittat en bil under lunchen på jobbet som verkade riktigt fin via Blocket.
Han var snabb att åka dit efter jobbet å provkörde den å den gick suveränt fint, finns ingen synbar rost, inget ställe där det har målats över lack.
Fin invändigt, en massa finesser jag inte är van vid så i fredags eftermiddag efter jobbet så åkte vi båda dit å jag provkörde den.
Det var ju absolut den bästa vi sett så vi slog till, det blev bilköp.

Hade strul med betalningen, skulle swisha men då beloppet vida överskred veckogränsen fick jag fixa det hemma via datorn men till slut fick jag igenom det.
Sambon offrade sin sovmorgon igår så han skjutsade mig så vi hämtade den.
Jobbade å körde hem, sen skulle han gå ut å kolla lite, då startade den inte.....
Meeeeeeeeeen...... WTF????? 

Vi fattade ingenting till att börja med, den gick att starta men dog 4-5 sekunder senare.
Det är tur att han är så tekniskt kunnig å teknisk smart, han fattade rätt omgående att det kan inte vara nå fel på den, den har har gått klockrent alla gånger vi kört den.
Det kan helt enkelt inte hända nåt på vägen hem bara.......
(han är maskiningenjör i botten, nu är han programmerare i plåtgruppen på Volvo....)

Han sa redan innan att det måste va nån slags spärr som slagit till så han började leta i instruktionsboken.
Hahaha, då har jag nåt som heter startspärr på bilfaan...... 😖
OM jag glömmer att låsa den el om jag låser den å EN dörr inte är riktigt stängd så slår den där startspärren till för då kan ingen stjäla den........
Jättebra.......men det hade varit ännu bättre att veta det innan........
Det tog 2-3 tim innan han kom på hur man hävde spärren men nu går den-
Jag har ju haft enkla bilar innan, är lite obehagligt med servon t ex.
Det har jag inte haft innan, ratten glider så oerhört lätt, en del annat jag måste lära mig oxå men nu har jag en annan bil.

Har sovit rätt uselt inatt, började vakna vid 3.15, sen har jag sovit av å till.
Jag har haft dov smärta längs vä sida av huvudet ner i vä sida av bröstryggen i 2-3 v så igår bokade jag in mig hos kiropraktorn imorrn kl 14.15.
Sen lär jag inte göra så mycket mer den dagen.....
Sist jag var där 19e juli så messade han en timme senare för att se hur det var med mig, han såg hur påverkad jag blev av behandlingen.

Jobbar 4 dagar nästa vecka, sen ska vi hem å fira Skördefest, ska bli jättemysigt att besöka den igen.
Förra året var vi inte hemma då, vi kom ju precis från Polen så vi skippade det.
Sen är vi hemma nästa måndag, sen åker vi på vår lilla resa nästa tisdag å nu kan jag avslöja vart för nu vet han det.

Vi ska åka kryssning mellan Köpenhamn -Oslo.
Allt ingår utom dricka, middagsbuffé på väg till Oslo, en rundtur i Oslo på onsdagen å egentid på Karl Johann på eftermiddagen innan båten går åter till Köpenhamn.
2 rätters meny på vägen hem, en rundtur i Köpenhamn på torsdagen å egentid på Ströget innan  bussen går tillbaka till Växjö.
Så för 1a gången i mitt liv ska jag få åka Öresundsbron bilvägen.
Har åkt x antal gånger via tåg men aldrig åkt ovanpå på bilvägen.
Å med buss får man fin utsikt över sundet.
Min 60 års present till honom, drygt 6 mån försenad men bättre sent än aldrig....

Så nu får det bli frukost å sen ut å städa 2 bilar.
Plocka över mina grejer från den lilla blå till den "nya", göra mig hemmastadd i den.


HA EN SKÖN SÖNDAG !!!




Kommentarer

Populära inlägg