Valet 2018.....

........ avgörs på söndag.
Har aldrig tagit så illa vid mig av nån valkampanj som i år, jag blir rent illamående.
Att läsa vad folk kan häva ur sig om de som inte tycker lika gör mig mörkrädd på riktigt.
Det är en sån egoism å arrogans, ett sånt hat-avsky mot de som tycker olika så det är sorgligt.
Hur........Alltså, HUR i helvete blev svensken sån???
En sån lättkränkt fjant där bara JAG, JAG, JAG räknas.

Ett parti som enbart ser invandringen som problem på allt, bara den upphör så löser sig allt.
Nån får inte jobb??
Det är invandringens fel....
Folk dör i vårdköer??
Det är invandringens fel....
För stora barngrupper??
Det är invandringens fel.....
Nån är hemlös??
Det är invandringens fel.....

Nu dog folk i vårdköerna innan denna sista stora flyktingströmmen startade å det var för stora barngrupper även då å pensionärernas pensioner har det lovats-tjafsats om i 20 år vid det här laget utan att nå större förändringar hänt så jag har svårt att tro att allt blivit sååå mycket sämre som vissa påstår på 3-4 år.

Ja, jag tycker vi ska ta hand om gamla å sjuka, att se till att antalet hemlösa sjunker för de blir tyvärr fler MEN jag är inte så jävla trångsynt att jag inte ser utöver det.
Ingen frisk, funtad förälder sätter sig i en överfull liten båt med sina barn för skojs skull utan för att hur det än går är det bättre än det de lämnar.
 
Jag tycker att kan man jobba så ska man göra det men den som är sjuk el handikappad el på annat vis arbetsoförmögen ska inte bli hemlös-utblottad pga utebliven sjukersättning /a-kassa.
Den häxjakt moderaterna-alliansen drev igenom är avskyvärd, i deras ögon är alla "bidragstagare" lata å ids inte jobba utan hellre lever på bidrag.
Fy faan rent ut sagt !!!
Fy faan vilken jävla människosyn !!!
Å jag kommer aldrig förlåta den socialdemokratiska regeringen att dom inte stoppade det även om FAS 3 är borta.

För de som tänker rösta på Sd säger jag bara, titta på Polen.
Deras "Lag och rättvisa" (PiS, högernationalistisk parti) som vann valet för 3 år sen är Polens motsvarighet till svenska Sd.
Duda var omåttligt populär, stora affischer med en leende Andrzej Duda på när vi var där för 3.5  år sen.
Sambon sa redan då att han vinner nog men att han själv var väldigt skeptisk till hur bra det skulle bli.
Sambon har ju rösträtt i Polen, han har dubbla medborgarskap men avstår för att han varit borta för länge för att ha nån rätt att säga hur dom ska leda landet.

Duda vann stort,  tror det var runt 60% om jag inte minns fel.
Men det är många som idag ångrar att dom röstade på honom.
Dom har sparkat journalister som inte "passar" dom.
(Sd vill ju stänga P3)
Dom ville avsätta domarna inom rättsväsendet å tillsätta egna som passar dom bättre men jag tror EU gick in där att så får man inte göra.
(då jag inte kan polska får jag tolka det sambon översätter till mig...)
Duda har haft  kontroversiella uttalande om Förintelsen.
(nån här sa att dom bara krigat "lite" i Syrien...)

Polen har redan en av Europas hårdaste abortlagstiftningar.
Idag får du gör abort på endast 3 grunder.
Kvinnans liv i fara, våldtäkt-incest el om fostret bär på en livshotande sjukdom.
Duda å hans anhängare la ett lagförslag som vill totalförbjuda abort å dessutom skulle den som genomgår aborten (kvinnan)  å den som utför den (läkaren ) kunna dömas till fängelse upp till 5 år.
Det förslaget väckte en intensiv vrede hos det polska folket, kvinnor OCH män klädde sig i svart å gick ut på gatorna i massprotest i hundratusentals.
Det var tröstande att se sååååå många män stötta kvinnorna i en sån fråga.
Det blev en Black Monday, 3e okt -16

Dom fick helt enkelt dra tillbaka förslaget, tills vidare..........
Men det är på gång igen, förra året vid denna tiden så var vi i Sopot på en weekend.
På lördagen var det torgmöte av abortmotståndare, de hade plakat på typ 2x4 m stora med blodiga, aborterade foster på.
Jag frågade sambon vad det stod på plakaten men han ville inte översätta.
Jag skulle själv inte ha kunnat genomgå en abort, en anl att jag steriliserade mig efter 3e barnet, MEN för den som hamnar i ett sånt läge när det blir ett val du måste göra, då ska du kunna göra det.

Vi har gjort vår samhälleliga plikt å röstat, det gjorde vi igår.
Men jag säga: glöm inte leg-körkort-pass.....
Hade jag väl inte en tanke på utan tog mitt röstkort å sen åkte vi.
Så sambon fick intyga med sitt leg att jag var JAG typ..... 😏
Så gå å rösta på söndag, för Sveriges skull.....

Började höststäda igår, tvättat en del fönster ut å invändigt.
Överjävligt bökigt utan rinnande vatten, man får planera extremt noga för att inte slösa bort nåt onödigt vatten men det gick.
Bytt färgskala i soffhörnan till mörkblå toner på textilier å kuddöverdrag.
Köket har fått äppeltema, så fräscht å fint.
Planen var att fortsätta idag men det blir aldrig som man tänkt sig... 😔

Hade tung huvudvärk igår kväll, sovit "sådär" inatt å vid 11 tiden idag sparkade migränen igång med den välbekanta intensiva smärtan bakom vä öga.
Klarade av att jobba klart, handlade lite mat å sen hade jag flera ärenden jag skulle göra.
Till ÖB å köpa ramar å sen in till stan å hämta kort.
Hade jag inte åkt i eftermiddag så hade jag varit tvungen att åka in på tors å då är det än värre med parkering i denna råtthåla till stad vad det gäller parkeringsmöjligheter.
Skulle varit till både Rusta å Kicks men jag fick skippa det, det var inte lika viktigt som det andra.
Fantastiskt väder.......
Men vad hjälper det när man ligger i sängen å håller i huvudet för man tror det ska explodera??

Tänk så många timmar som migränen förstört, timmar jag kunde gjort roligare saker för...
Det är 1a anfallet sen jag började med den förebyggande medicinen för snart 4 v sen.
Jag tror det beror på att jag är precis i brytpunkten med en ny hormonkarta, jag påbörjade den igår.
Å som extra krydda till allt så fick jag ett rabiesutbrott igår kväll, varför inte liksom???  😖
Migränen har släppt men jag trött å avtrubbad så det lär inte hända så mycket mer ikväll...


HA EN BRA KVÄLL !!!







Kommentarer

Populära inlägg