Stilla veckan...

 .... är här...
Eller veckan med dom roliga namnen på dagarna som jag sa när jag var liten 😄


Stilla veckan (även passionsveckan, dymmelveckan eller tysta veckan) är den sista veckan i fastetiden, det vill säga veckan före påskdagen. Den sträcker sig från palmsöndagen till påskafton[1] och firas till minne av Kristi lidande och död på korset.
Felaktigt kallas veckan före påsk ibland för påskveckan, men i kyrkans kalender är det namnet på veckan efter påsk.
De olika dagarna har traditionellt haft olika namn, men det är bara palmsöndagen[4], skärtorsdagen, långfredagen och påskafton som har kyrklig betydelse, med gudstjänster.
Under stilla veckan hålls ofta andakter eller gudstjänster som berättar om vad som hände under de sista dagarna i Jesus liv. Det är ett drama som brukar kallas passionsdramat och därför kallas gudstjänsterna för passionsgudstjänster. Numera är det dock på sina håll brukligt att man samlas för läsning av passionshistorien under de tre vardagarna i veckans början.

Måndagen kallas blå eller svarta måndagen, tisdagen kallas vita tisdagen. Dessa namn betecknar ursprungligen måndagen och tisdagen i fastlagen, där deras namn har en innebörd, men har i folkmun förflyttats till stilla veckan.
Onsdagen i stilla veckan har kallats dymmelonsdag, efter seden att inför påsken byta ut kyrkklockans metallkläpp mot en av trä, en så kallad ”dymmel”. Under skärtorsdag, långfredag och påskafton  får därmed klockan en något dovare klang än vanligt. Under påskdagens gudstjänst, då man firar Jesu uppståndelse, är metallkläppen tillbaka, och klockan kan ljuda med full klang igen.

Så nu vet ni det..... 😉
Ja, här har dagen varit seg....... 😖
Jag mått riktigt skit större delen av dagen, vaknade med huvudvärk å den gav sig inte.
En tung, dov huvudvärk som trots ett antal olika tabletter inte gav sig, jag är färdig att hänga mig såna här dagar.
Den har varierat i styrka, bättre stundvis så jag har fått lite gjort men en pw i det vackra om än svinkalla vädret fixade jag inte.
Ikväll är det kursavslutning på klubben, alltid kul men vi fick avstå, jag orkade inte bara....

Har iaf tvättat så nu är allt tvättat från resan, gick ut å torkade av linorna på torkvindan så jag hängde alla stora plagg där som mina arbetskläder.
Satte ut lilla torkställningen på altanen å hängde småplaggen där.
Har lyckats med att baka bullar , hälften smörkolavanilj å hälften vetekringlor med socker.
Assistenten gör 80% av jobbet, att baka ut å grädda är ingen större ansträngning.
En snabbis till Kosta blev det för ett mindre inköp men det kostade på.... 😕
Fy farao för att åka på slingriga vägar med huvudvärk, illamående 😖
Men nån annan dag finns inte tiden men nu är det gjort.

Lovade ju smarriga påskrecept å vi börjar väl med maten.
Ikväll har jag lagat sweetchilimarinerad lax med kall mangosås å smörslungad sparris.


700-800 gr lax
Hel sida el 4 portionsbitar, med el utan skinn spelar ingen roll.
Lägg i ugnssäker form, pensla med sweetchilisås å strö över citronpeppar
Skjuss in i ugnen på 175C ca 15-18 min.

Mangosås:
2 dl turk.yoghurt
Mangopuré a la bäbispuré
½-1 tsk sambal oelek
Blanda allt, smaka av hur mycket mango å sambal man vill ha.
Men ta det varligt med sambal, det är starkt å smaken mognar så den 
göres med fördel på morgonen å låt stå i kyl till servering.
Kvittar hur mycket jag gör, såsen räcker ändå aldrig, den är så makalöst god !!!
Jag får röra ihop lite till till matlådorna... 😊
Servera med kokt potatis, broccoli el sparris.

Gubbröra:




2 något mindre potatisar
2 hårdkokta ägg
1/4-½ gul lök, finhackad
200 gr matjessill
1 dl turk.yoghurt
2-3 msk majonnäs
dill-rom-salt-peppar
ev lite sillspad

Skär potatisen i små, fina tärningar.
Hacka äggen å löken å skär matjessillen fint..
Rör samman turk.yoghurt, majonnäs, dill.
Smaka av med röd stenbitsrom, dill, salt å peppar.
För lite extra smak kan man hälla i lite sillspad men det får inte bli för blött.
Blanda varsamt ner potatis, ägg, sill å lök så det inte mosas å 
låt stå att smaken ska sätta sig.
Servera gärna på danskt rågbröd med salladsblad, gubbröra, toppa med en 
skiva gravad-kallrökt lax el för extra lyx, Kalix löjrom.
 

Det blir en lång dag imorrn, bortlovad på förmiddagen å kl 15 får jag sjunka ner i frissastolen hos bästa frissan.
Inte sen 24e januari har jag varit hos frissan så det är mer än välbehövligt.
Nu är ju inte jag direkt känd för att göra några våghalsiga förändringar men skönt att fräsch färg å klippa bort det slitna å bli lite påskafin 😊

HA EN BRA KVÄLL !!!


Kommentarer

Populära inlägg