Fredag.....

Jepp, då var det fredag igen....
Ikväll får kärleken åka hit då vi har kalas för lill-loppan imorrn :))
Å ikväll ska vi se Let's Dance finalen, har ju tyvärr missat 3 avsnitt men så är det.
Hade kunnat se det via webben men jag orkar inte se ifatt allt man skulle vilja se, det gäller ju inte livet..

Skulle ju sett Badhotellet igår men hamnade i SM finalen i hockey mellan Växjö o Skellefteå o pga förlängning så blev ju Badhotellet inställt.
Så det blev ju att jag såg hockeyn färdigt, det är väl en av de få sporter jag kan tycka e kul att titta på.
Fotboll är helt meningslöst, ett evigt springande fram å tillbaka, hockeyn är snabbare, färre spelare så det är roligt ibland.
Å Växjö är ju som bekant min 2a "hemstad" numera så det var grymt kul att dom vann SM !!
Hela Växjö kommer väl koka av glädje i helgen :))

På fb blev det ramaskri att dom ställde in Badhotellet o jag är väl en av dom som tycker att sporten får för mycket tid, det petar ofta ut andra program.
Men å andra sidan gäller det ju inte livet heller så jag tycker man kan använda sin energi till bättre saker än å slösa det på ett program som utgår..
Men alla är olika...

Gjorde degen till Geneva cookies igår men orkade inte baka ut det så nu har jag tagit fram den så jag får det gjort.
Cocostopparna är snart gjorda så det är ingen större ansträngning.
En tur med dammsugaren måste det bli då det kommer en ettåring imorrn.
Även om han går nu så dimper rumpan ner i golvet titt som tätt o han ska inte behöva agera sopborste :))

Jag är superinfekterad av nåt jäkla virus, fy farao så utslagen jag var igår.
Så muppigt o ligga inne hela dagen när det var såå fantastiskt väder ute som igår men vad gör man när orken inte finns.
Å jag har sååå ont i kroppen, det är helt makalöst vad ett virus kan göra :(
Det sätter ju sig i "svaga" punkter såsom handleder, fingrar o fötterna.

En tårta ska också bakas men det är en moussetårta där bara botten ska bakas.
Sen sköter sig resten i kylen över natten.



Botten:
200 gr mandelmassa
2 ägg
2 msk kakao
 
Riv mandelmassan o blanda ner ägg o kakao.
Häll i springform ca 24 cm o baka i 175C ca15-20 min.
Låt svalna.
 
Fyllning:
4 gelatinblad
2 äggulor
1 dl strösocker
1 brk kesella
1 dl konc apelsinjuice
2.5 dl mellangrädde
 
Blötlägg gelantinbladen i vatten i 5 min.
Vispa äggulor o socker, blanda ner kesellan.
Värm apelsinjuicen, lägg i gelantinbladen tills dom smält å låt svalna lite.
Häll detta i kesellablandningen, vispa grädden o vänd  ner den.
 
Ta av ringen på formen, diska den o sätt tillbaka den.
Häll moussen i formen o låt stelna lite.


 
 
Apelsingelé:
2 gelantinblad
1 dl konc apelsinjuice
1 dl vatten
2 msk strösocker
2-3 persikor elr apelsiner
 
Lägg på apelsinfileér elr tunnskivad persika i vackert mönster.
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
Värm upp vatten, apelsinjuice o socker, har i gelatinbladen o låt smälta.
Låt svalna till tjockflytande konsistens.
Häll detta över hela tårtan o ställ in i kylen i några timmar tills det stelnat.
 
HA EN SKÖN FREDAG !!!
 
 


Kommentarer

Populära inlägg