Jajjamen....

....., nu är vi åter hemma i Svea Rike !!!
Det har varit en spännande resa, tyvärr hade vi vädret emot oss så det "förstörde" en del + att jag var sjuk i början av den.
Vi blev väldigt låsta inomhus under ett par dagar så på så vis gick lite förlorat..
Ska försöka återge det hela i något så när samlad form..

Resan ner...
Jodå, vi gav oss av vid halv 9 på tors morgonen.
Tyvärr vaknade jag med fruktansvärt ont i halsen, huvudvärk, trött, mådde allmänt apskit...
Anlände Ystad ca 12.30, båten skulle gå 13.30..
Blev mottagna av en man, han sa nåt på polska till B som snabbt vände om med några väl valda ord på polska som han inte ville översätta.. :))
Jo, då hade biljettsystemet i bilkön lagt av så vi fick vända bort till Färjeterminalen för att hämta biljetterna där.
Å vi var inte ensamma där..
Typ 35 pers före oss..
Men till slut fick vi biljetterna o vände tillbaka mot båten o körde på som en av de sista.
Båten la ut ca 40 min försenade, vi hade lugnt väder, gungade lite mitt ute på Östersjön men vi la oss för vila i hytten, B behövde sova inför den långa resan ner i Polen.
 
Anlände Swinoujscie 20.00 men det tog till 20.45 innan vi fick köra av.
Sist på, sist av...
Det regnade o blåste när vi kom dit o mörkret föll...
I Szczecin 11 mil syd Swinoujscie så övergick det till snöslask..
Jag försökte hålla mig vaken för att hålla B sällskap men somnade av o till.
Ju längre söderut vi kom, desto värre blev det..
Efter ytterligare antal mil så plöjde vi igenom tjockt snömodd på vägen.
Det blev snabba stopp för kiss å rökpaus samt kaffe till B.
Till slut så kom vi in i ren snöstorm, det var bland det värsta jag upplevt..
 
Snön vräkte ner så jag såg absolut ingenting av omgivningen å det blåste utav helsike, sista 3 tim höll jag mig vaken för jag ville inte lämna B själv med det, jag slumrade till nån gång bara.
Sista 7-8 milen tog 1.5 tim så vi var inte nere förrän 3.40 på fre morgonen.
Herregud en så j**la resa alltså...


 
Well, well....
Vi väckte upp hans lillasyster, in med prylarna fort som fanken, pratade lite o sen i säng..
 
Påsken-Långfredag....
Polen är ju katolskt så dom firar verkligen påsk.
Dock är långfredag som vilken vanlig fredag som helst.
Alla jobbade, alla affärer var öppna osv...
Men fy s**an så kallt det var, det blåste ftf o var isandes kallt..
Men B klippte sig för oerhörda 15 zloty = 36 kr.. :))
Å jag mådde ftf skit...
 
Påskafton..
Vakande till vacker soligt väder men så isandes, isandes kallt...
Mådde betydligt bättre än tidigare, tog en dusch o gjorde oss klara.
Hämtade hans mamma o for till kyrkogården med ljus.
Men fy farao så kallt det var...
Pannband, vantar o halsduk...
Men sen visades sig att man åt ingen "riktig" mat denna dagen, det är en fastedag elr halvfasta iaf.
Dom åt bara lite lätt, kall mat såsom pot.sallad o bröd.
 
Påskdagen..
Påskdagen är deras stora festdag..
B hämtade sin mamma för hon skulle vara med oss.
Vi gjorde oss fina o satte oss till bords.
6 tim senare höll vi på å spricka...
En ny maträtt varann timme...*suck*...
Först kall mat, precis som vi.
Pot.sallad, charkuterier, ägg, sill mm...
Kl 14 serverades soppa.
En soppa på knaperstekt fläsk o svamp, serverades med ägghalvor, köttbullar o krutonger.
Suveränt gott !!
Kl 16 serverades vit korv med svamp o fläsk.
Då höll vi på å spricka..
Nähä sa vi, vi måste ut...
Så B, jag o systersonen byltade på oss o gav oss iväg.
 
45 grader lutning rakt upp på berget...
Vaderna stumnade å det snaraste men det släppte efter ett tag.
Man e ju smidig som en bergsget med 2 ton mat i magen, varit sjuk, slarvat med träningen o tunnare luft...... puh....
Men vi vände uppe vid en foderplats, molnen sjönk o det blev grådisigt.
Ett ymnigt snöfall gjorde oss sällskap hem...

 
Annandag påsk...
Mulet o lite disigt när vi vaknade.
Gamla mamma hämtades igen o vi blev serverade en 3 rätters middag.
Förrätt: Soppa, samma bas som Påskdagen men nu var det vit korv i den, serverades med ägghalvor o krutonger. Lika suveränt gott det !!
Huvudrätt: Grovmosad potatis, helstekt karré, gräddsås o grönsaker.
Dessert: En glasskupol toppad med ägglikör.
Mycket mat men hanterbart..
 
Då plockar dom fram chokladtårta, kakor o godis...
Å det är nåt med polacker o mat, ordet Nej tack finns inte...
Nej tack, jag orkar inte...
Nej tack, det är bra...
Tack, jag orkar inte...
Man blir serverad på tallriken med orden, Banta kan du göra hemma...
 
Pratade lite med mina föräldrar på telefonen, 10 min senare kom nytt snöoväder...
Herregud vilken snöstorm igen.
Kom på 2 minuter, blåste upp o snön vräkte ner i 3-4 tim.....
 


Så den dagen kom vi inte ut i det vädret.....

Nu ska jag avsluta del 1 av resan, tar del 2 imorrn.
Nu vi ska in till grannen o bada badtunna.
Premiär för mig i badtunna :))

HA EN SKÖN KVÄLL !!!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer

Populära inlägg