Polen del 2....

Tisdag...
Vaknade till solsken o fågelkvitter...
Vädret växlar snabbt i bergstrakten :))
Så vi begav oss in till Jelenia Góra för shopping o sightseeing, en stad med ca 200 000 inv.
Gammalt o nytt blandas friskt, fallfärdiga byggnader med splitternya.
Mycket färgglada hus har dom, där finns inte mentaliteten "intetillräckligtsvenskfärg" :))
Stora pampiga kyrkor med lite mindre...



Spännande att bruka offentlig toalett.. :))
Hmmmmmmm....undra vilken dörr man ska välja?? :))
Kostar 2 zl för damerna, ska herrarna använda pissoaren kostar det 1.5 zl, ska dom använda toalettstolen kostar det 2 zl :))
Sitter en liten farbror i mitten som tar betalt :))
Härligt vårväder var det även om det var lite mulet o kyligt under eftermiddagen.
Åt jättegod lunch på en italiensk restaurang.

Onsdag....
Vaknade upp till grådisigt o regnig omgivning..
Så den dagen blev det ytterligare en tur till Jelenia Góra.
Vi besökte 2 affärer, Castorama (typ Bauhaus) o Tesco (typ City gross + ett gäng andra affärer..)
Shoppade en del, både inredning o annat, återkommer med bilder.

Torsdag..
Strålande sol o ljuvlig vårvärme....
Det fick bli en dag inne i Myslakowice där B är uppväxt.
En liten stad i Borgholms storlek.
Mycket grönt o fint är det, finns en stor park med kyrka o en damm.

 Det är ju katolskt så det är mycket Jesus å Madonnastatyer..

Pelaren jag står bredvid har stått i Pompei...

Sista delen av Polenresan kommer imorrn med lite shoppingbilder.. :))

Gårdagskvällen avslutades med visit hos grannen o bad i badtunna.
Det var 1a gg för mig men jag vet inte om det är nåt för mig...
Det utlöste en helvetisk huvudvärk trots mängder av vatten, om det var för varmt elr om man vänjer sig med tiden, jag vet inte......
Jag hade lite lätt yrsel när vi gick därifrån strax innan midnatt men jag duschade o sen la vi oss.
Sååå ljuvligt att få glida ner i en svensk säng..
Varför ska jag berätta för er imorrn.. :)

Ikväll blir det dans på klubben, 3 veckor sen vi var på dans sist så det ska bli skoj.
Det blir tacos till middag, blev så grymt sugen på det igår.

HA EN SKÖN SÖNDAG !!!

Kommentarer

Populära inlägg