Polen del 3..

Fredag o resan hem....
Ja, så var det dags att packa alla grejerna o ge oss av norrut mot Swinoujscie, en sträcka på 55 mil.
Vi lämnade Myslakowice 10.30 så vi hade 12 tim på oss.
Ett uuuuuunderbart försommarväder var det, +20C
Å det klart, vi var ju väg hem.. :(

De första 7-8 milen är slingrig alpväg, vi åkte genom delar av berget ni sett på bilderna på fb.
Fantastiskt vackert var det !!!
Vi stannade till i Lubin där B jobbade i koppargruvan under x antal år.
Roligt för mig att få se fast vi kom ju givetvis inte ner i gruvan 1 500 m under jord (rigorösa säkerhetsföreskrifter både för företaget o för person mm..) o även om det varit tillåtet så hade han nog inte åkt ner sa han..
Vid varje skift dom åkte ner så visste dom ju inte om dom kom upp igen....
Han var med om ett ras, en otäck olycka.
Dom bodde, jobbade o levde vid gruvan.
Bostäder, mataffär, vårdcentral fanns på området, det företaget är ett av Polens bästa företag idag.
Dom 5 schakten som ligger där är Europas rikaste fyndighet på koppar..

När man kommer halvvägs ungf vid Zielona Góra så står det en gigantisk Jesusstaty en bit från vägen, mitt ute på slätten, lite Jesus på Sockertoppen i Rio över det hela, säkert 20-30 m hög..
Sen började vi bli hungriga (lunchtid) så vi började söka efter nåt matställe.
Ja, det ena var ju värre än det andra men till slut svängde vi ju in på en bensinmack, Shell Select.
Där låg en liten matbar Dai Long Bistro 24 H..
Jaja, åtminstone vita, rena stolar tänkte vi..

Alltså........ tyvärr kan jag inte få er förstå hur makalöst roligt detta var, vi har skrattat så tårarna har runnit.
Det var en liten vietnames som hade det, han kunde ytterst bristfällig polska.
Menyn var därefter då B skulle försöka översätta.
Till slut så lyckads vi beställa nåt vi trodde var fågel av nå slag, det var kvack-kvack elr pip-pip... :))
Det följde ytterligare händelser i denna situation men som är svårt att förklara..
Ja, herregud som vi skrattade, hela situationen var helt bisarr.. :))
Men till slut fick vi maten, supergott var det !!
Jodå, det var friterad kyckling, ris, sallad o sötsur sås med kokos.

Ca 15 mil innan Swinoujscie så blev vi stoppade av polsk gränspolis.
Vägen går precis intill tysk gräns, där är det bara 15 mil till Berlin.
Vi fick visa pass, B fick även visa körkort o reg.bevis för bilen.
När dom höll på å kolla oss så vinkade dom in ytterligare en bil, även den var svensk.

Ett par mil innan Swinoujscie så stannade vi på en mack, fixade allmänt med bilen, köpte varsin macka, det började bli kväll.
Anlände färjeterminalen 19.30 så vi hade gott om tid.
20.00 anlände m/s Skania o började tömmas på lastbilar o bilar.
Det är oerhört så mycket bilar-lastbilar det går att knö in i en sån färja, man undrar om det är en gummibåt som är expanderbar.. :))
Men vi fick köra på strax ef 21, vi gick omgående upp till hytten.
Taxfree öppnade 22 så jag köpte en flaska JP Cheney o en påse After Eight till mina föräldrar.
Sen var det natti, natti..
Vaknade upp av allmänt upprop att vi anlände Ystad om en timme o det gjorde vi.
Snabbt av med bilen men det tog 30 min genom tullen, började fundera om dom hade lim i skorna.....
Körde till syrran för smaskig frukost o sen bar det "hem" till Växjö, det är hem nr 2 numera.
En intressant resa för mig som aldrig varit i Polen, inte ens en kryssning.

Vägarna...
Polen har iaf i den delen bra, fina vägar överlag...
När dom gick med i EU 2004 så fick dom ju påbackning av EU kommissionen att dom var tvungna att rusta upp vägarna.
Mycket bra, fin motorväg längs stora delar av västsidan är det.
Det dom dock inte har så är det parkeringsplatser-rastplatser längs vägarna...
På den sträckan av 55 mil är det EN ENDA (jaja, 2 då, en på var sida vägen..) organiserad rastplats o den ligger 13 mil syd Swinoujsice.
Fantastiskt fin o välgjord.
I övr är man hänvisad till bensinmackar o ev vägkrogar för toalettbesök o bara för att sträcka på sig.


Trafiken...
Ja, B har inte så mycket till övers för sina landsmän när dom kör bil.. :))
Som jag har skrattat åt hans kommentarer till deras bilkörning.. :))
Ett väldigt hetsigt, ryckigt tempo på stora vägarna.
I städerna upplevde jag det som i vilken större, vanlig stad som helst, men visst, jag satt ju vid sidan av..
Å har man som jag åkt i Catania, Sicilien, i rusningstrafik så kör dom som rena körskolelever.. :))
Men dom kan faan inte parkera, inte en enda bil stod rakt på nån park.plats, alla upptog mer elr mindre 1,5 park.plats..

Språket...
Haha, ja, vad ska jag säga....
I mina öron låter det som om man sätter eld på en elkabel när dom pratar.
Dom har ett otroligt hetsigt samtalstempo, dom pratar oerhört fort.
Å är dom förbannade är det än värre..
B pratar polska snabbt men hans syster är makalös..
Hon börjar på en bokstav o slutar sjuhundrasjuttiarton bokstäver senare..
Hon tycket B kunde åka hem själv så kunde jag stanna för då var jag tvungen att lära mig polska.
Alla vi träffade av släkt o bekanta sa att jag fick lov att lära mig polska..
Jepp, så är det bara.... :))
Ööööööh.......ja, det ju sååååå lätt, lika lätt som att lära sig mongoliska typ.. :))
Nu är ju polskan lik tyskan i många ord, tyskan är lik svenskan så visst förstår o snappar man upp vissa ord men till att lära sig det är det låååååångt... :))
Det har blivit många skratt då stackars B var tvungen att översätta allt, åt bägge håll..
Lite hjälp av systersonen som kunde hyfsat bra engelska hade vi några dagar.
Men när ena hjärnhalvan ska prata polska o den andra svenska så krockar det ibland.. :))

Maten...
I mångt o mycket är det samma mat som vi äter.
Influenser från hela Europa.
Den soppan vi åt påskdag-annandag påsk äts i stort sett bara då o vid jul.
Dock är det svårt att få tag på annan mat än panerad-friterad mat när man vill äta lunch ute.
Vi åt ju lunch på en italienska restaurang inne i Jelenia Góra, det var kycklingfilé, citronsmörsås men serverades med pommes.
B beställde en slags pannkaka fylld med köttfärs, ihoprullad o sen panerad o friterad på ett annat ställe en dag.
Jag tog en sån o det var jättegott !!
Men det är mycket panerad kotlett, panerad snitzel, friterat mm..
Dom har ju goda korvar, vi blev serverade en "vit korv", en fläskkorv med grövre struktur än våren o sååå mycket godare..
Mycket syrad kål i 711 olika former serverades till mat o som sallad.

Shopping-priser...
Ja, vissa saker är nästan gratis, andra kostar mer än här hemma.
B köpte en kostym för 1 500 sv kronor, motsvarande får du nog ge åtminstone 3000-4 000 för här hemma.
Jag har shoppat lite, ekonomin tillåter inte några stora utsvävningar..
På Castorama köpte jag fina kuddar till soffan...
30 zl st = 72 kr..


På Tesco köpte jag sjukt snygga vinglas..
Lite Erika Lagerbielke's Blue drops..
Men def inte det priset.. :))

Dom har mycket silversmycken, fantastiskt vackra..
Jag köpte mig en ring med en topaz i..
Å denna ringen med en sten som en skridskobana fick jag av B.. :))
Han systerson sa att med en ring med en sten av den storleken så ingår ett frieri per automatik... ;)
Men än har jag inget fått ;)
Jag har köpt lite annat smått också, sånt som man förbrukar o använder dagligen som servetter, doftljus, ett par innetofflor mm..


Vi var på klubben igår kväll o dansade lite..
Det var Sannex i Blomstermåla o av fb att döma förstår jag att det varit en fantastisk danskväll..
Men jag skulle se på en arbetsplats i Växjö idag så jag fick skippa det, han har inget lovat men man vet aldrig..
Vi har varit i kontakt tidigare o han skickade ett mejl innan jag åkte att han ville träffas så det blev idag.
Man kan ju alltid hoppas....
Ons ska jag till af o träffa ytterligare en ny handläggare då jag nu är utförsäkrad.... *suck*....

Har plockat upp allt när jag kom i eftermiddag, fyllde tvättkorgen på ett ögonblink..
Får nog ta en tur till affären, jag har frukost hemma men behöver nåt till middag idag.
Så får jag fylla på lite mer senare...

HA EN SKÖN KVÄLL !!!






Kommentarer

  1. Wow vad rolig resa o härliga upplevelser. MEN va fan har jag varit under för sten, inte fattat att du hittat kärleken igen?! <3<3<3
    Om det är så, grattis o allt det där med kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg