Blåst.......





.........kan man ju känna sig dessa dagar.....
Mildars skymning som det har stormat....
Å vi är ändå hyfsat förskonade mot vad dom har hemma på ön-ostkusten.
Bron var avstängd under x antal timmar igår för större fordon, öppnades upp vid 21 tiden.
Men idag låg toppnoteringen på 27.2 m/s så man bör nog iaktta stor försiktighet.

Även på andra håll i världen stormar det.
Orkanen "Matthew" har slagit till över Karibien med full kraft å lämnat stor ödeläggelse efter sig.
Den är på väg mot amerikansk östkust, Florida å närliggande stater.
Tänkte jag skulle skriva till mina släktingar i sydvästra Florida ikväll å höra hur läget är.
Nu bor dom i Naples vid Mexikanska Gulfen men med dom stormstyrkorna så får dom säkert sin del oxå....
Den klassas som 4 på den 5 gradiga skalan å väntas bli den värsta sen "Andrew" -92.

Å det har stormat i Polen oxå....
Polska regeringspartiet "Lag och rättvisa" med president Duda i spetsen la ett förslag om att totalförbjuda aborter, endast tillåtet då kvinnans liv svävar i livsfara. 
Polen hade redan innan en av Europas hårdaste abortlagar, då premisserna var våldtäkt, incest el fara för kvinnans liv.
Men nu ville dom totalförbjuda det helt å hållet.
Dessutom ge fängelse i 5 år för de kvinnor som söker-tar abort å de läkare som utför det.
Måndagen benämndes som Black monday då hundratusentals kvinnor (å män..) protesterade mot förslaget klädda i svart.
450 000 pers har skrivit på namnunderskrifter för att stödja protesterna men med tanke på att det bor 38 miljoner i Polen borde siffran varit 37 miljoner underskrifter....
När vi var i Polen förra våren så var Duda på alla affischer å lanserades hårt som Polens blivande president å det blev han.
Sambon var mycket måttlig imponerad å han fick ju rätt.......
Nu har polsk regering gjort en ko-vändning efter att ha "fått en lektion i ödmjukhet" av polska folket å förslaget har dragits tillbaka.
Än så länge.........

Nog om utrikes nu...... 
Ftf inget vatten...... :(
Kan va festligt att leva som på 30 talet i 2-3 dagar men nu är det det inte kan jag säga.
Gör bara det jag absolut behöver i matlagning mm, är extremt omständligt att värma vatten mm för att kunna diska.
Lagar jag mat försöker jag laga smart, mesta möjliga med minsta antal kärl.
Försöker tänka ut mat som är enkel att laga å inte kräver 4-5 kastruller.
Å jag som gillar att ha riktigt rent, skölja, torka, skölja å torka får ju snart creeps..... :(
Handlade upp nötfärs å lite annat på Willys i tis, blev betydligt billigare än jag tänkt mig å det är inte ofta det händer.
Så idag har jag portionerat upp det å fryst in det. 
Skulle "bara" ha ägg på CG igår, jo tjena......
Kom ut med mat för 150 spänn :))

Träningen har det sådär med.....
Har inte varit ute sen förra måndagen tyvärr.
Lat kan man säga men det blir så ibland, intensiv huvudvärk å trötthet förra veckan är delar av det.
Klyschan "man blir piggare av motion" stämmer till viss del men man ska orka att bara ta sig ut oxå.
Men det är bara att fortsätta för jag ska INTE gå tillbaka till den dåliga konditionen jag hade innan.

Nu får jag ta å värma lite vatten, diska frukostdisken å sen ta ett varv med dammsugaren innan det är dags för jobbet.
Nu är det mörkt när jag stänger kl 19.
Tänkte igår kväll när jag stod på stegen i snålblåsten precis innan mörkret fallet helt att om kanske bara 1.5-2 mån så står man där i snöyran å blåsten å ska ta ner flaggorna.....brrrrrrr.....
Jag tog en runda även till Rusta i tisdags innan jag åkte till Willys å där började dom redan plocka upp julsakerna.
JULSAKERNA!!!!!
Det är ta mig faan inte klokt....... :(
Såna där stora plastfigurer med belysning, renar, tomtar, isbjörnar mm.
Såg skyltar där det skulle hänga adventsstjärnor mm.
Det borde ta mig faan vara i lag förbjudet att börja med sånt innan Allhelgonahelgen passerat.....

Imorrn är det Algutsrums marknad hemma på ön.
En klassisk höstmarknad med anor sen urminnes tider typ..
Har inte varit där på 2-3 år tyvärr, en mysig marknad, inte så mycket "tjafs å skräp" utan riktiga saker.
Bl a julsaker men det är en annan sak än när dom börjar i affärerna så tidigt. 
Fick se att GS har höstmarknad på lör, både inne å ute.
Får se om det ger oss nå extra kunder på lördag men det återstår att se.


HA EN BRA DAG !!!







Kommentarer

Populära inlägg