Grått, grått , grått......

....... har det varit ute idag.....
Inget jobb inbokat idag så det har varit en hemmadag.
Strukit all tvätt som pinglan B tvättade åt oss i helgen.
Trots att hon tvättade 2 maskiner så är det ändå en massa tvätt kvar.
Men ska ju hem på tis å grannen under mig har varit snäll å bokat åt mig till tis kväll å då går det undan.
2 maskiner går samtidigt å ett stort torkskåp så det är inte så betungande där.

Har äntligen rostat en omgång müsli, det är bara 2 veckor sen jag gjorde grynblandningen.
Mest för att kolla att jag hade allt hemma innan jag gjorde den.
Men det kom av sig, sen skulle jag göra det förra torsdagen men då hade jag inte mandel hemma...
Men nu äntligen har jag en burk av Blondie´s lyxmüsli igen :)
Å efter det får man köra ett varv med dammsugaren........

Igår var det ju Chokladmuffinsens dag så då var jag ju tvungen att baka några såna.
Å med nutellagömma i dom blev det kalas :)

Besiktade ju bilen igår å den gick igenom, dock med 3 anmärkningar men jag slipper ombesiktning.
Bl a var registreringsskylten fram i för dåligt skick.
Den har haft ett hårt liv kan jag säga.. :))
Så jag beställde en ny via Transportstyrelsen, det gick blixtnabbt med mobilt ID så den kommer nog imorrn el på fre.
För skojs skull kollade jag vad en personlig skylt skulle kosta......
Jo, för det facila priset av SEXTUSENTVÅHUNDRA SPÄNN får man en alldeles egen skylt.
Då äger du rättigehten till den i 10 år på köpet.
Men njaaaaaäe......tror inte det... :))
Men namnförslagen kom snabbt på fb, haha :))

Skulle ju på shoppingtur efter det men som vanligt när man MÅSTE ha nåt så hittar man sällan nåt.
Så några skor blev det inte men dock en ny mascara.
Ska ta en tur inne i stan imorrn innan jobbet, finns fler skobutiker där å kolla lite.

I förra veckan så hade vi ju strul med internetuppkopplingen så han skaffade ny dosa.
Funkade uuuuuuuutmärkt ända tills idag..
Sambon kliade sig hårlös i huve´t vad felet låg men lyckades inte lösa det.
Den har tappat den trådlösa uppkopplingen, funkar när kabeln är inkopplad.
Ringde dom där hemma som alltid hjälpt mig å frågade efter den jag pratat med innan.
Då hade han gått i pension för länge sen så det var nytt ägarskap.
Man hänger inte med därhemma.........

Men han skulle ju vara snäll å hjälpa mig.
Då kan man alltså ladda ner ett program som heter Teamwiewsession (nån måste dock betala licensen men det hade han...) så kunde HAN styra min markör på min datorskärm men han lyckades inte heller.
Så jag ska lämna in den på tis eftermiddag när jag kommer hem, han trodde det var nåt med nätverkskortet.
Så jag sitter i en sladdhärva utan dess like men det får gå...

Till middag idag blev det gyllene majssoppa toppad med knaperstekt bacon å en bit vitlöksbröd.
Det salta baconet bryter av majsens sötma, supergott är det !!!



 Blondie´s lyxmüsli:
 14 dl havregryn
1.5 dl havrekärnor
1 dl hasselnötter
1 dl mandel
2 dl cocos
1 dl linfrön
1.5 dl pumpakärnor
½ dl råsocker

Vätska:
2.5 dl vatten
½ dl rapsolja
½ tsk salt
1 msk vaniljsocker

50 gr flisad mörk choklad, Odense 55%
Tranbär

Hacka nötterna å mandeln.
Blanda alla torra ingredienser, blanda ner nötter å mandel.
Skaka samman vätskan å häll jämnt över grynen.
Rör om så allt blir jämnt fuktat.
Häll upp på långpanna, rosta i ugnen i 200C ca 40 min.
Låt såt i 10 min, sen rör man om var 5e minut tills allt är torrt å frasigt.
Låt svalna.

Strössla över tranbär å den hackade mörka chokladen för extra lyx.
Häll upp i fin burk å förvara torrt.


 Chokladmuffins med nutellagömma:
2 ägg
2 dl socker
50 gr smält smör
1 dl mjölk
1 dl cocos
2 3/4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
3 msk kakao

Nutella

Vispa ägg å socker pösigt.
Smält smöret å blanda med mjölken å häll i äggvispet.
Blanda alla torra ingredienser å rör ner dom.
Häll upp i muffinsformar, gärna på en muffinsplåt så håller dom formen.
Lägg 1 tsk nutella i varje muffins, grädda i 200C ca 10-12 min.
Låt svalna.
Vill man göra cupcakes kan man mjukgöra lite nutella i mikron några sekunder å bre över, strö över lite cocos.


Gyllene majssoppa med knaperstekt bacon 2 prt:
1 pkt bacon 140 gr.
1 potatis
½ gul lök
1 msk smör
3 dl mjölk
2 dl vatten
1 brk majskorn 340 gr
1 grönsaksbuljongtärning.
salt-peppar-persilja
ev chiliflakes

Strimla baconet å knaperstek det, lägg på hushållspapper för att rinna av.
Skala potatios å skär i tärning, finhacka löken.
Fräs lök å potatis i smör, tillsätt majsen, vattnet å buljongtärningen.
Låt småkoka tills potatisen är mjuk.
Häll då i mjölken å ge ett uppkok.
(häller man i mjölken från början får man passa väääääldgit noga för att det kokar över, tro mig jag har gjort det misstaget)
Mixa soppan slät, smaka av med salt å peppar, häll upp i djup tallrik å toppa med baconet.
Strö över persiljan.
 
Nu är det jobb imorrn eftermiddag å hela fredagen som vanligt.
Lördag är det Växjöbuggen GP som klubben arrangerar, jag ska sitta i kassan å sambon ska vara vakt.
"Vakt" innebär att han håller koll så att inte publiken blandar sig med dansarna  i deras område s a s.
Så det är fulla dagar som väntar.
Men nu väntar "Bonde söker fru..." :))

HA EN SKÖN KVÄLL !!!
 
 

Kommentarer

Populära inlägg